Staalwagons

Gestart door ERVIN, 25 december 2022, 10:39:15 AM

ERVIN

Weet er iemand waarom bij sommige staalwagons de plaatjes op de draaistellen een oranje kleur hebben?
Sommigen hebben dat , andere weer niet? En ik denk dat het enkel bij staalwagons is , niet bij andere goederenwagons?

Bocht van Ekeren by Erwin Janssens, on Flickr

Floris

ik kan je niet veel verder helpen behalve dan dat afwijkend gekleurde lagerdeksels wel meer voorkomen. Zal iets met het type lagers van doen hebben vermoed ik?

rood/oranje
http://wagons-europe.net/picture?/28159/category/513-083_tremies
blauw:
http://wagons-europe.net/picture?/28858/category/516-393_plats
blauwgroen (B-cargo groen?) met witte streep
http://wagons-europe.net/picture?/28827/category/516-393_plats

en wie weet wat je op die site nog meer bij elkaar kunt scharrelen. Wel benieuwd of er iemand meer weet!

Metpetergaathetbeter

die blauwe wijzen er op dat het wagons zijn van Infrabel dacht ik.......

mark7758

Blauw is van INFRABEL.
En de andere kleuren zal ook wel van een andere eigenaar zijn.
Heeft niets met de lagers te maken. (staat in ieder geval Niets over in het zakboekje Wagenmeester 2022)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Floris

hm, die wagens hebben toch ook gewoon een eigendomsmerk? Of is het meer iets met onderhoud (als een wagen in de werkplaats van zn draaistellen af gaat en op een paar gereedstaande opgefriste draaistellen gezet wordt dan liefst wel draaistellen van dezelfde eigenaar)

mark7758

Denk gewoon gemakzucht.
Herkent men makkelijk op afstand. Dat is een INFRABEL wagen of een wagon van Floris. 8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Floris

ja, vraag me dan alleen af waarom je dat zou doen op t draaistel, dat wordt toch als eerste smerig. Maarre ja, je moet iets kiezen natuurlijk.

Havoc

Citaat van: Floris op 25 december 2022, 12:08:53 PM
hm, die wagens hebben toch ook gewoon een eigendomsmerk? Of is het meer iets met onderhoud (als een wagen in de werkplaats van zn draaistellen af gaat en op een paar gereedstaande opgefriste draaistellen gezet wordt dan liefst wel draaistellen van dezelfde eigenaar)

Dat veronderstelt dat de onderhoudstechniekers kunnen lezen (*). Zolang ze niet kleurenblind zijn werkt dit systeem.

(*) lach niet, door gebrek aan techniekers krijgen we er ook vaker die niet eens nederlands kennen. Een heel klein beetje heel gebrekkig engels als je geluk hebt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterVG

Blauwe lagers krijgen minder ondehoud dan oranje dacht ik met gereduceerde snelheid tot gevolg? Of ben ik mis.

mark7758

Nee. ze hebben de zelfde revisie termijnen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: mark7758 op 25 december 2022, 13:19:09 PM
Nee. ze hebben de zelfde revisie termijnen.
vraag mij af of de aard van onderhoud nog dezelfde zou zijn. betekend goed tot het volgende grote onderhoud








Herwig

#11
   Beste Kerstnamiddag,

   Is deze ashouders-make-up (nagelstudio ?) typisch NMBS & cie. ? 
   Of UIC, dus ook zo'n kleurkes bij de DB, NS, enz.  ?

   

Floris

Kijk eens rond op de site waar ik wat linkjes van heb neergezet... in tsjechië zie je wel veel wagens met een witte streep op de lagers bijvoorbeeld. Heb ook buiten belgië weleens wat gekleurde lagerdeksels gezien, maar een internationaal gestandaardiseerd uic-systeem is t geloof ik niet.

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

evan

Niets mee te maken.  Das Amerikaans he Hugo

Oranje aspotdeksels zijn wagens van LINEAS.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.