Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

K4 omspuiten/decal naar 1ste klasse blauwe band

Gestart door nmdsdiesel, 07 december 2022, 20:06:20 PM

nmdsdiesel

Ik heb in mijn collectie een mooi aantal K4 van Herris en Roco kunnen opbouwen. Echter zijn deze allemaal 2de klasse.
Nu was mijn vraag of het omzetten van een ex-USI (Herris) mogelijk zou zijn zonder al te veel ingrepen en met niet te veel toegevingen naar de realiteit.

Op het internet ben ik wat foto's tegen gekomen van een K4 A met 54 zitplaatsen waar er naast de 1st klasse vermelding en gele band er niets meer optisch moet veranderd worden.

https://www.railpassie.eu/k--en-l-rijtuigen.html

Als ik die 1ste klasse ook wens te koppelen met mijn Roco's met blauwe band, is het dan voldoende om 1st klasse vermedling, gele band en dan een korte blauwe band onder de eerste 3 ramen te zetten? Of is een blauwe band over de volledige lengte van het rijtuig ook mogelijk? Hierover heb ik geen foto's gevonden, wel de korte blauwe band.

http://www.naardesporen.be/spotting%20rijtuig%20k.htm

Stel dat dit een ingreep is die nog door de beugel kan, waar zou ik decal's kunnen kopen voor de klasse aanduiding? De gele band lijkt mij het veiligst om te schilderen in de juiste ral-kleur. Na goed afplakken met een fijne borstel? Of toch eerder air-brush?

IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

doomslu

Wat de blauwe band betreft: met een blauwe lijn (op de witte band) wordt het rokersgedeelte aangegeven op de rijtuigen en de treinstellen vanaf 1995 en afgeschaft in 2004.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Thommy

Afplakken en molotov stift gebruiken. Dat zijn verstiften, vergelijk ze met de Tamiya stiften, maar zijn superdingen voor modelbouw. Bv voor grafiti od na te bootsen
Nadeel aan schilderen is dat je meestal strepen ziet, airbrush is mooi maar moet je veel afkleven.
Greetz

Thommy

nmdsdiesel

OK, had niet gehad om deze lijnen met een verfstift te doen. Ik moet even checken wat de juiste ral kleur is of wat het dichts aansluit bij de huidige kleur blauw.

Iemand een idee op er transfers of decals beschikbaar zijn voor de 1st klasse aanduiding? Zowel voor rokers als niet rokers afdeling. Met een glasvezel potloot krijg ik die 2de klasse wel weg. Maar dan moet er een nieuwe opkomen  8)
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V


Rochevalien

Je kan eens kijken bij Kleinspoor  https://kleinspoor.nl/H0%20transferlijst%20jan%202020%20A3%20LR%20A.pdf

of beter nog contact met hen opnemen of ze zoiets hebben wat jij zoekt . Het zijn wel droge decals of afwrijftransfers die zij maken . Vroeger stonden ze ook op de beurs in Houten en kon je gewoon bladeren in hun kaften.

nmdsdiesel

@ Thommy

Die verfstiften, heb je daar keuze in ral kleur of wat het beste benadered voor de gele band (Ral1021) en de blauwe band (Ral50??)  Voor Molotow kan ik op basis van de beeldscherm kleur gaan voor Zinc Yellow (Ral 1018) voor de gele band en dan Petrol 027 (Ral5025) voor de blauw band.


Voor de decals ga ik proberen van zelf te printen op een kleurenlaser. Ik ga eerst de juiste kleur bordeau printen (Ral 3004) en zien of dat match met de kleur van die K4 rijtuigen.  Ik heb een paar vellen witte en transparante decal besteld via het internet.

Als alles voor de kerst binnen is dan kan ik wat testen deze Kerstperiode.

IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

Alberke

Voor lijnen: wit decalpapier in de juiste kleur spuiten en afsnijden; heb je alleen transparant dan eerst een laag wit. Kan ook met spuitbus.
Niet te dik spuiten anders kraakt de verf.
Als je gele of blauwe lijnen wil kan je over de grooote plas transfers van "VIA" bestellen.

Wat dat printen op een laser betreft: vergeet het
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Metpetergaathetbeter

#8
en zoeken achter een 1ste klasse....helaaas ik verruilde de mijne

nmdsdiesel

Hmm, bestelling is al geplaatst voor de decal's. :-(

De laserprinter (1200dpi) staat op het werk en heeft net een paar testpagina's afgedrukt in geel, blauw en bordeaux met kleine verschillen in de RGB waarde. Dan kan ik zien wat het beste de modelkleur benaderd.

Volgende stap is dan natuurlijk de logo's en andere pico's ontwerpen in de juiste schaal.

En dan testen op een goedkoop rijtuig voor ik een Heris onderhanden neem.

Waar zit het grootste probleem in de print en kleur of in het overzetten van de decal?
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

nmdsdiesel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 12 december 2022, 16:13:57 PM
en zoeken achter een 1ste klasse....helaaas ik verruilde de mijne

Zijn er in model 1ste klasse uitgebracht?
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

Alberke

Citaat van: nmdsdiesel op 12 december 2022, 16:19:25 PM


Waar zit het grootste probleem in de print en kleur of in het overzetten van de decal?

de dekking is nooit voldoende
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

ACFI


Metpetergaathetbeter

helaas minder gemakkelijk te vinden dan die 2de klasse(en die is al......kunt hier en daar vraag stellen misschien komt er wel antwoord/een oplossing

Maar soms op plaatsen waar je het niet verwacht vind je zaken aan prijzen die soms heel goed meevallen(suggestie ik durf al eens vragen aan iemand die iets te koop aanbiedt of er nog schatten op zolder zijn ? ;D )

Trouwens hoe weinig er ook aangeboden werd op onze OD steeds wist een een fantastisch koopje te doen.......

nmdsdiesel

IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V