Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie

Gestart door meeus, 05 november 2022, 19:49:20 PM

meeus

Na de bouw van "Hana no tani" is het tijd om de extensie te bouwen, Howaitoairando.

De bouwlocatie voor Howaitoairando is de technische ruimte, bouwplaat afmetingen:

De muren zal ik op voorhand al een mooie tint blauw verven, zo is de lucht al geregeld

Howaitoairando, de scenery
Een kust dorpje aan de zee (huisjes uit japan) de scenery is iets met tinten wit en geel.
Periode: Berken bomen bos in de herfst, goudgeel loof en spierwitte stam met grijze vlekken.
Rondom zal een berg aanwezig zijn die wat ruwer is aan de top en minder groen, het berkenbos zal tot aan de voet van die berg komen.
Er zal een vrij grote kustlijn aanwezig zijn, deze is nog te bepalen hoe ver etc.

Howaitoairando, de sporen
Het zal bestaan uit een lus dat is zeker, anders moet ik teveel draaien en keren, er zullen een of meerdere zijsporen zijn.

Howaitoairando zal verbonden zijn met Hana no tani via een verstevigde L vormige lat (15cm x 15xm x 2m) voorzien van een scenery.
Deze lat zal dan ook verwijderbaar zijn als ik ergens door moet en kan vooral gebruikt worden om treinen op het spoor te zetten zonder dat ik me moet bukken, praktisch, functioneel en passend.


De bouw zal deze herfst/winter plaatsvinden, momenteel ben ik alles in de technische ruimte aan het verplaatsen en halveren (metalen rekken) zodat ze onder de scenery past.
Eens dat gedaan is dan begin ik aan de bouw van het frame, OSB zal weer de basisplaat opmaken, het houten frame zal niet zover komen.
De bedoeling hiervan: zo kan ik de kustlijn wegnemen en tot aan de berg geraken.
Alles zal zoals de hoofdbaan, modulair gebouwd worden met de roze plaat als basis.

Stay tuned..

meeus

Vandaag al de eerste werken gedaan, namelijk de metalen rekken halveren om onder de grote plaat te kunnen passen en ook zo de technische ruimte vrij te maken.



Het eerste stuk spooraanpassingen op Hana no tani


En het plannen van het spoor en bochtenwerk.


Dan is het eerste planwerk begonnen met wat schetsen.


Bestaande uit een eenvoudige lus waar heel treinen op kunnen draaien.
Een havenstukje met een dubbelspoor, de stukken achteraaan zullen ook een bergketen worden zodat je een vissersdorpje in een baai krijgt.
Het stuk van de zee zal uitneembaar zijn om een de bergen te geraken, deze berg zal veel ruiger en rotsiger zijn dan de andere.
Goudgeel/oker kleuren zullen de berken kleuren, dit zal ook modulair zijn en er zal ook een groen berkenbos zijn voor als ik is een ander seizoen wil zien.
Het dorpje zelf zal in de schoot van de berg liggen met boerderij huisjes verpreid grenzend aan een bos.

De sporen komen uit de berg en gaan door het berkenbos maar niet zo dicht tegen elkaar, meer daarover als ik een plaat heb met OSB laag.
Qua sporen misschien hier nog een lus zien te maken maar dat gaat wat plannen worden en creatief zijn met wissels.
Een schaduw spoor gaat er niet snel komen omdat de hoofdplaat deze heeft en de overbrugging tussen de twee platen in voldoende recht is om treinen op samen te stellen.

Cheers,

Yoni

meeus

Kleine update maar een belangrijke, de muren krijgen een lucht blauwe kleur.. zo moet ik geen OSB zitten verven..



Deze kleur komt ook bij de grotere plaat, zo kan daar de OSB bak weg.

meeus

En zo begint het, herbegint het, is het vervolg, expansie.. euh.. welja je snapt het denk ik.





De basis plaat is even hoog als die van "Hana No Tani" en er is al een balk voorzien om de overbrugging te ondersteunen tussen beide platen.
De volgende stap is bogen en rechte stukken uitknippen uit papier en dan aan het puzzelen gaan hoe het spoor te laten lopen.
Wat er wel gaat bijkomen: aan beide kanten een keerlus komt zodat een trein op dit stuk spoor kan blijven lopen zonder naar de andere kant te moeten.

Qua opvulling heb ik al een paar ideeën gehad, hieronder een oplijsting:
- ijzer/... mijnbouw in één van de bergen rondom het dorp, ik heb nog een aantal ertswagens, deze zullen waarschijnlijk wel te modern zijn voor dat tijdstip. Eventueel met wat tweaken


- Plateaus voor rijstbouw/tomaten/.... Verspreid over de bergflanken
- Haven dorpje (was al beslist) maar met een paar basic warenhuizen, wat meer handel aanwezig. Nauwe straatjes met warenhuizen en een paar basic kranen voor schepen te lossen.
Tevens ook qua spoor: Die C rails met de fake bedding of een 3 rail spoor zonder die bedding maar wat mag dat kosten plus, de wissels moeten digitaal aan te sturen zijn vanuit een mobile station 2.
Momenteel nog niet uit wat te kiezen of te combineren.

Cheers,

Yo

DFS

Hello, ik wil hier niet de party pooper zijn, maar dat zijn geen ertswagens :-)

De absolute beginner

Ik denk wel dat Marklin nog K-rails maakt (die zonder bedding).

meeus

Citaat van: DFS op 07 december 2022, 13:10:07 PM
Hello, ik wil hier niet de party pooper zijn, maar dat zijn geen ertswagens :-)

Lol.. dus zover men kennis van treinen.. wat zijn dit dan juist?

RoDY

#7
Dit zijn wagens voor vloeibaar staal. ;D

Edit: Een oplettend forum lid liet mij weten dat dit zou gaan om" scories" of in het Engels "slag". Wat dus blijkbaar het overschot materiaal is na het wegsmelten van de ijzerts. Zelf ook weer wat bijgeleerd.  ;D

meeus

@De absolute beginner: Moet je daar iets speciaals voor doen om die K-Rails met die Marklin C rails te verbinden? Ik zit namelijk met een idee om een houten pier te bouwen en dit zou ideaal zijn.
@RoDY: Dus feitelijk een reeks wagonnen om het afval  na het ontginnen van het erst af te voeren en ergens te dumpen. Cool, wist ik niet. Misschien toepasbaar in de bergen, er is plek zat voor een ijzer erst mijn en ik heb hier nog een oud fabrieks gebouw liggen.  :P

En ja hoor we zijn wat aan het stuntelen met AnyRail om de sporen te leggen en deze fijne keerlussen komen er uit
Er is een "mismatch" in de bovenste lus, ik krijg die sporen niet uitgelijnd op elkaar, welk stukje ik ook probeer, een beetje later zit ik met de lus van frankenstein  ::)
Een mogelijkheid is om dat bovenste rechte stuk spoor met die K-Rails te maken, die kunnen wat flexen (@De absolute beginner: Thanks voor deze te vermelden)

Laat gerust weten wat jullie denken, dat dubbel zijspoor is dus die houten pier (lengte nog te zien in het echt).



Cheers,

Yoni

Ps: Voor te typo's ik draai woorden om (denk sneller dan ik typ) en als ik begin te corrigeren ben ik morgen nog bezig met corrigeren.


De absolute beginner

Voor K-naar C-rails hebt ge adapters, o.m. rechte spoorstukken die licht stijgen om op dat bedding-niveau te geraken al dan niet met aangepaste railschoentjes (of hoe noemt ge die dingen?).
Maar ik ben allesbehalve een expert ter zake, ik weet gewoon van het bestaan ervan af.

Havoc

Citaat van: meeus op 11 december 2022, 10:48:01 AM
@RoDY: Dus feitelijk een reeks wagonnen om het afval  na het ontginnen van het erst af te voeren en ergens te dumpen. Cool, wist ik niet. Misschien toepasbaar in de bergen, er is plek zat voor een ijzer erst mijn en ik heb hier nog een oud fabrieks gebouw liggen.  :P
Slak is wat er als afval uit de hoogoven komt. Erts is nooit zuiver, er zit altijd nog gesteente tussen. Bij het smelten wordt dat apart afgetapt want het drijft bovenop het vloeibaar ijzer. https://www.youtube.com/watch?v=zhJF_hTJ2Rw Dit zijn geen wagons die ver van het het fabrieksterrein gaan. Als ze dat zelfs al verlaten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

meeus

@Havoc: Feitelijk dus ideaal als ik hier een mini ijzer erst mijn in het landschap wegsteek, ik heb nog wat schoorstenen en gebouwen liggen waar de trein in zijn geheel doorkan.
Misschien een leuk idee voor de achterkant van de bovenste keerlus.

@De absolute beginner: Na wat graven bij Conrad heb ik ze gevonden dat ze bestaan en welke nr, dan eens een mailtje naar de lokale hobbywinkel voor een prijs schatting.

Thanks allen!

meeus

Dankzij een mooie tekening van iemand die een pak meer plannigs ervaring heeft sluit alles perfect aan  :O
Het nieuwe baan plan dus  :D



De zijsporen gaan in die "kom" uitkomen, daar gaat dus een ijzermijn in die berg weggewerkt zijn omringd door een goud geel berkenbos.

Cheers!  :D

guy holbrecht

Yoni,

geen ijzerertsmijn, maar zoals Havoc zegt, een hoogoven. Dergelijke wagens vind je enkel op hoogoventerreinen.

meeus

Ah.. een hoogover bouwen is wat te vroeg voor dit tijdperk.
Dan is het eens kijken voor zelf oude kolenwagens te maken door 2de hands wagonnetjes om te bouwen.

Het sporenplan is compleet, incl zijsporen



Nu nog alles berekenen voor alle sporen aan te kopen.