Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

Peter

Echtgenote gisteren namiddag gestruikeld en gevallen.
Sinds deze morgen pijn en helaas gekneusde rib. Gelukkig niet gebroken
Met vriendelijke groeten
Peter

jakke

Tja,
spijtig voor je vrouw.
Spoedig herstel.
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

raf

ik weet niet wat er aan de hand is maar vandaag krijg ik zelfs de eenvoudigste programmatie niet geprogrammeerd


        ;543210            ; Hulpregel poorten
  GPIO =%011111     
TRISB = %001110

While 1 =1
If GPIO.1 = 0 Then GPIO.5 = 1
If GPIO.1 = 1 Then GPIO.5 = 0
Wend

alleen met gpio.3 werkt het
al de rest trekt de relais aan en blijft aangetrokken

doeme toch
gr raf     
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Tja, moesten de treinen op tijd rijden dat je geen uur of langer moet wachten op je aansluiting dan zou het missschien zonder toiletten kunnen...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

Citaat van: raf op 07 november 2022, 19:01:45 PM
ik weet niet wat er aan de hand is maar vandaag krijg ik zelfs de eenvoudigste programmatie niet geprogrammeerd
        ;543210            ; Hulpregel poorten
GPIO =%011111     
TRISB = %001110

While 1 =1
If GPIO.1 = 0 Then GPIO.5 = 1
If GPIO.1 = 1 Then GPIO.5 = 0
Wend

alleen met gpio.3 werkt het . al de rest trekt de relais aan en blijft aangetrokken

ook geen idee wat er mis is.  maar je code kan volgens mij efficiĆ«nter ?

vervang
If GPIO.1 = 0 Then GPIO.5 = 1
If GPIO.1 = 1 Then GPIO.5 = 0

door
GPIO.5  =  !GPIO.1

(zo zou ik het in c++ toch doen)


en ook ...    moet je bij de co,ditie geen dubbel  =  teken gebruiken ?   (ik ken niks van PIC programmatie)

If GPIO.1 == 0 Then GPIO.5 = 1
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: Peter op 04 november 2022, 09:35:14 AM
Sinds deze morgen pijn en helaas gekneusde rib. Gelukkig niet gebroken
Gekneusde ribben zijn vaak pijnlijker dan gebroken ribben.
Veel sterkte voor je vrouw.

grt Piet.

raf

Hoi Dani
Nee de code is zoals ze moet zijn
Al kan ze nog wel op een andere manier

if gpio.1 = 0 then
gpio.5 = 1
else gpio.5 = 0
endif

Bedankt alsnog voor het mee denken en ja C en C+ is geen basic zoals ik gebruik.
De fout heb ik gevonden en die had ik niet mee gepost .
Ik had geschreven
Declare  Xtal 4

Maar voor de 12F629 processor moet dat
Xtal 4
Zijn en om het gemakkelijk te maken
Voor de grotere 16f628 moet je die declare er dus wel voor zetten


Declare All_Digital TRUE
Declare PortB_Pullups On

Dit is dan weer noodzakelijk voor beide processoren .
Het probleem was ook dat het test programma wel werkte op de pc
Maar de processor zelf kon er niets mee.

Ach straks testen en hopelijk werkt het.
De baan kan rijden zonder deze processor hij is alleen nodig als het schaduw station klaar is .

En om ontopic te blijven
We moesten een nieuw modem hebben van telenet bla bla je kent het zelf ook wel
Dus ik haal dat op en vraag ?? komen de gaten overeen met die er nu in zitten
Jawel meneer deze zijn op de zelfde maat.
Niet dus want het oude modem hing en het nieuwe staat op de schroeven
En daar het nu staat komt het tegen de dak balken aan dus nieuwe gaten moeten boren .
Gaat het werken als ik het aan sluit.
Jawel meneer ik maak langs hier alles in orde ????
Ok dus nee het werkt niet plug en pray prullen .
Dus geen TV geen internet en geen telefoon
Gelukkig de vrouw haar gsm op een andere provider
45 minuten later begon alles te werken nadat de vriendelijke Vlaams sprekende (een wonder) operator aan de andere kant van de lijn alles in orde had gemaakt .

gr raf ik ga verder knutselen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Ach ja, het is kiezen tussen eten en verwarmen tegenwoordig, laat staan locomotieven of ander spul kopen. En ik heb geen kachel dus ik kan ook mijn resten niet opstoken. Alhoewel die plastic slecht brandt en nog slecht is voor het milieu ook.
Gelukkig sluit de enige winkel die ik nog kon bereiken binnenkort, dus valt die verleiding ook weg. Nee, ik heb geen auto, en ik heb amper energie om tot aan de tramhalte te geraken, kanker weet je wel!
Webwinkels? Daar heb ik iets tegen, en daarbij,dat is hetzelfde probleem (zie hierboven).
Ik kan me nog bezig houden met mijn Preiserkes en mijn autokes, maar het is zo verdomd koud in die kamer, mijn handen zijn verkleumd en die prutsen zijn zo klein dat ik ze amper kan vasthouden.
Zolang ik elektriciteit en internet kan betalen kan ik hier wat komen rondkijken naar wat jullie uitspoken, alhoewel dat wat eentonig wordt, en de vieze gemakken van de NMBS zijn niet bepaald een leerzaam onderwerp.

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Citaat van: dani op 08 november 2022, 08:06:29 AMen ook ...    moet je bij de co,ditie geen dubbel  =  teken gebruiken ?   (ik ken niks van PIC programmatie)

If GPIO.1 == 0 Then GPIO.5 = 1

Zwijg me daarvan. Gisteren aan die draaischijf verder en die code deed maar raar. En inderdaad, in C is "=" een toekenning en "==" een vergelijking. Je moet dat programmeren onderhouden of je doet zo'n dingen.

Het andere raar doen was de code die deed wat ze moest doen. Alleen was de idioot die het geschreven had dat vergeten dat het zo moest werken.

Vandaag eens aan de hardware hangen. Of misschien beter niet...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Ja Johan het blijft wel plezant om te doen al kun je het meeste wel kopen
Maar ik hoor dan vaak dat het shit is om geprogrammeerd te krijgen of dat het niet werkt zoals gedacht

Ik ga een stepper motor gebruiken voor mijn draaischijf en met tandriem aan drijving
Op de schijf een grote tand poelie en om te spannen een kleintje met een schijfje op met gleufjes
Dat heb ik nog ergens van een printer.
Daar kan ik dan de pulsen tellen en deze vergelijken met de stepper pulsen
Ik ga er ook van uit dat bij opstart de draai schijf steeds eerst naar een 0 punt gaat .
Indien een tijdje niet gebruikt voor in/uit rijden van loc's gaat de schijf ook terug naar dat nul punt om te resetten.
Zo hoop ik minder afwijkingen te hebben tegenover de vaste rails

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Ik gebruik ook een stepper, Raf. Er is geen automatische 0 positie. Bij het aanleggen van de spanning moet ik eerst de schijf naar een 0 positie draaien met de rechtsom-knop en dan met de linksom-knop bevestigen dat ik op 0 sta. Daarna kan ik met die knoppen links/rechts draaien. Als de schijf over het midden draait dan gaat er een relais de rails van de draaischijf ompolen. Tussendoor gaat de stepper driver in power-down. Anders blijft er maar stroom door die motor gaan en wordt die behoorlijk warm.

Tot nu toe werkt het, ik moet alleen nog eens bekijken hoeveel stappen ik nu nodig heb voor een volledige cirkel. Er is genoeg reserve dat het niet op enkele stappen komt om de rails om te polen. Er zaten op enkel plaatsen van die bugs in van "=" te gebruiken ipv "==". Gelukkig geen medische toepassing ;)

Mijn afwijkingen ten opzichte van de vaste rails zijn vooral een probleem in de hoogte. Dat is nu te laat om veel aan te doen. Helemaal herbeginnen ga ik niet doen. Ben nu al 2 jaar of zo aan het prullen aan dat ding.

Het eerste idee was om met enkele drukknoppen te werken en de arduino zelf de beweging te laten doen tussen de posities. Misschien dat ik dat nog eens probeer maar het is geen locdepot. Dus af en toe een manueel bedienen is eigenlijk best leuk. Het gaat ook traag genoeg dat het manueel te doen is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Ha ok ik dacht knop drukken van loods 2 en de schijf draait in die positie
Ik moet niet ompolen ik rij 3 rail
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Deze nacht om 4.50 uur is mijn tante overleden
Dit is dus echt een deju momentje
Ze wilde na het overleiden van mijn nonkel nog zoveel doen
Maar met maar een 20% hart functie was het zo wie zo een kantje boortje
Ze is het hospitaal ingegaan met iets aan haar nieren (te weinig drinken)en heeft daar corona opgelopen
Dit is haar dus nefast geworden .

Nu bezig met papieren rompslomp je wil het niet weten wat er allemaal bijkomt te horen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ACFI

raf,

veel sterkte.

En als het kan, waarom niet een aantal dingen doen die ze zelf nog wou doen ...

ACFI

Peter

Ons oprechte medeleven Raf
Met vriendelijke groeten
Peter