berekenen van aantal bogen voor helix

Gestart door marctje, 01 november 2022, 19:44:38 PM

marctje

Citaat van: dani op 03 november 2022, 09:21:20 AM
Citaat van: marctje op 02 november 2022, 20:34:11 PM
Ik rij niet met marklin maar twee rail peco code83 en in de helix ga ik werken met piko a met bedding
vervang dan de hoogte van bedding+rails van die Piko  in de formule.     moeilijk toch...

ik had enkel C  rail bij de hand om een voorbeeld te geven, so shoot me !


voor de rest graag gedaan

Ik ga zeker niet schieten maar bedankt voor de info.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

marctje

marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

SuSke

In deze link (scrollen tot beneden) vind je een Excel-rekenblad (Gleiswendel.xls) om je klimspiraal te berekenen.

Deze houdt rekening met een uitvoering als 6-hoek of 8-hoek als steunlichaam (kwestie van zo weinig mogelijk snijverlies te hebben) maar daar moet je niet naar kijken als je dat niet wil.
Maar ook de diameter wordt mee in rekening gebracht, net als de overbreedte voor de overhang die je nodig hebt en is ook bruikbaar voor dubbelspoor.
Toch een paar dingen die ik mis in de reeds gegeven link (no offence).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

itchy

Citaat van: SuSke op 03 november 2022, 14:00:47 PM
Toch een paar dingen die ik mis in de reeds gegeven link (no offence).
helemaal akkoord! Het was deze link die ik zocht, maar niet kon terugvinden ;-)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

SuSke

Ook een kleine bijkomende opmerking: Als je aan dezelfde kant uit je helix wil rijden heb je een halve stijging meer.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Precies dat. Daarom is de vraag van Marc ook moeilijk te beantwoorden. Er ontbreken allerlei gegevens.
Zoals:
hoe liggen de posities van het hoge en lage niveau ten opzichte van elkaar;
hoe komen de sporen op beide niveaus op de helix binnen;
wat is het effectieve hoogteverschil tussen beide niveaus;
wat is de totale dikte van onderplaat en spoor;
wat is de benodigde netto hoogte boven een spoor.

Het heeft geen zin om met formules aan de gang te gaan als al die zaken niet duidelijk zijn.

marctje

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 november 2022, 10:45:31 AM
Precies dat. Daarom is de vraag van Marc ook moeilijk te beantwoorden. Er ontbreken allerlei gegevens.
Zoals:
hoe liggen de posities van het hoge en lage niveau ten opzichte van elkaar;
hoe komen de sporen op beide niveaus op de helix binnen;
wat is het effectieve hoogteverschil tussen beide niveaus;
wat is de totale dikte van onderplaat en spoor;
wat is de benodigde netto hoogte boven een spoor.

Het heeft geen zin om met formules aan de gang te gaan als al die zaken niet duidelijk zijn.

- de beide banen liggen recht boven elkaar, ze zijn 70 cm diep, de helix komt eigenlijk los te staan van de baan zelf en is een vierkant van 1m40 op 1m40
- hoe de sporen binnen komen en uitgaan van de helix ben ik eigenlijk nog niet uit
- het effectieve hoogteverschil tussen beide banen is gemeten van de onderplaat tot onderkant kader bovenbaan 50 cm
- ik denk dat de dikte van de onderplaat niet veel belang heeft
- tussen de omwentelingen zou ik graag een hoogte hebben van 10 cm gemeten vanaf railhoogte (rail weet ik nog niet zeker, ik denk aan piko a met bedding of piko a zonder bedding maar op architectenkarton)
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

evan

Marc,

Een onderlaag voor demping is echt niet nodig in een helix of klimspiraal.  Als je Piko A spoor neemt zonder bedding, kan je deze makkelijk met dubbelzijdige tape vastkleven.  Een stukje in het midden van ieder spoorsegment en ter hoogte van de koppeling met je volgende segment.  Het gaat snel, je spoor ligt vast en de geluidsoverdracht is 0.  Je zal er van verschieten.  Neem wel degelijke tape op rol van TESA of 3M bijvoorbeeld en best een grotere rol nemen zoals voor voltapijt.  Want ook al zijn het stukjes tape, het gaat snel qua verbruik ;)
Best wel per winding een voeding aanbrengen voor een constante voeding want door segmenten te gebruiken heb je veel mechanische verbindingen met telkens mogelijk wat verlies of spanningsval.
Teken ook best eerst de middenlijn of as van ieder spoor eerst op de helix want je kan snel gaan afwijken zonder de lijn en dan is je bocht niet constant en dat is te vermijden. 

Succes

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Citaat van: marctje op 04 november 2022, 16:49:08 PM
- het effectieve hoogteverschil tussen beide banen is gemeten van de onderplaat tot onderkant kader bovenbaan 50 cm
Met het effectieve hoogteverschil bedoel ik gemeten van de onderplaat van de onderbaan tot de onderplaat van de bovenbaan. Dat is het hoogteverschil wat je wil overbruggen. Je wil toch niet dat je treinen tegen het kader van de bovenbaan aanrijden?
Citeer- ik denk dat de dikte van de onderplaat niet veel belang heeft
- tussen de omwentelingen zou ik graag een hoogte hebben van 10 cm gemeten vanaf railhoogte (rail weet ik nog niet zeker, ik denk aan piko a met bedding of piko a zonder bedding maar op architectenkarton)
Met de onderplaat bedoel ik hier de strook hout in de helix waarop de rails liggen. Die dikte is wel degelijk van belang. Het bepaalt het verschil tussen het netto hoogteverschil per winding en het bruto hoogteverschil.

Ik snap nog steeds niet waarom je geen echt nuttige informatie kunt verschaffen.