Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

kortkoppelingshouder zit los

Gestart door ronny-vdv, 01 november 2022, 19:11:22 PM

ronny-vdv

Beste forumgenoten,

Ik heb wat problemen met de kortkoppelingshouder.


Eindelijk de wagen zonder kleerscheuren open gekregen  :D

Zoals jullie kunnen zien, is het metalen veertje gebogen.


Helaas kan ik dit niet recht krijgen.

Hoe kan men dit oplossen?
Zijn deze veertjes ergens te koop of hoe kan men deze zelf maken?

Hopelijk zijn hier ervaringsdeskundigen genoeg om hier een oplossing voor aan te reiken.

Alvast bedankt,

Gr. Ronny
Mvg,

ronny-vdv

Klaas Zondervan

Deze vorm kende ik niet. Maar het is duidelijk dat de veer uit zijn houder is geschoten. De bovenkant (op de foto) zit nog goed, maar de onderkant zit op de verkeerde plek.

ronny-vdv

Dag Klaas,

Daar gaat het niet om.
Het is de veer die gewoon krom en gebogen is, waardoor deze niet meer blijft zitten.
Mvg,

ronny-vdv

SuSke

En een drupje secondelijm op de plaats waar het veertje moet zitten nadat je het terug op zijn plek hebt gekregen?
Wel eerst laten drogen voor je de boel terug in elkaar steekt.

Lukt dat niet, dan kan je strip veerbrons of veerstaal vinden bij de goede modelbouwzaak.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Aan de foto te zien denk ik dat die veer een ronde draad is. Je zou bij een muziekwinkel kunnen vragen naar een stalen gitaarsnaar van dezelfde dikte.
De dikte van gitaarsnaren wordt aangegeven in duizendsten van een inch, dus als die draad b.v. 0,5 mm dik is , dan heb je een snaar 20 nodig.

nmbssncb

Als ik goed begrijp is de veer onderaan naar "boven" toe gebogen.  Is dat zo, helpt het niet om de veer 180 graden te draaien zo dat de kromming naar "beneden" is?

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

eddy

Bij PB messingbouw kan men veertjes bestellen onder catnr 90366.0.

Brunel

Fleischmann heeft dit type richtveer vaak gebruikt voor kortkoppelmechanieken. Ze waren als onderdeel te koop: 00767008.