Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

RUNE


Martin Welberg

Bier drinken en bandjes kijken is ook een leuke hobby..

Metpetergaathetbeter


Robkop

Na Ontraxs, vorige maand toch dit verhaal maar eens opgezocht en de laatste tig pags doorgenomen.
Echt erg realistisch gedetailleerd !
Vooral ook de automodellen zijn bijzonder en roepen herinneringen op.
Groeten,

Rob

Floris

Nou, dit weekend was de zin terug, dus maar es kijken wat t heeft opgeleverd. Het had meer kunnen zijn want moest nog even tussendoor weg voor een paar biertjes en daarna snachts 60 kilometer ofzo naar huis fietsen want wat is het leven nou eenmaal als je niet steeds denkt "wat een kutidee. doen we!" want dan was ik ook nooit aan die verrekte modelbaan begonnen natuurlijk.

Afijn. Waar waren we. t kadaver bij de werkplaats... nouja, gewoon, dat heeft nu verf. Zwart/donkerbruin geblazen, daarna geel (met een tikkie wit en miniem beetje rood) en dan wat details klodderen en t geel wat drybrushen met donkerbruin (humbrol 98) voor de afketsverf. Daarna t kreng een week negeren, dan wat wazen met zwart en humbrol 29 en een beetje schoonpoetsen met een kwastje met wasbenzine, nog wat geviespeuk met olieverf en andere rotzooi en t mot m maar wezen zo.
IMGP7739 by Floris Dilz, on Flickr
Dit locje was een beetje een apart exemplaar, met een enkele grote vierkante zandbak in t midden, amerikaanse koppelingen voor en achter en alleen aan de voorkant buffers (die onderaan wat afgesneden zijn) Denk dat dit hok destijds bij de staalfabriek in seraing in de weer was met de speciale wagentjes met gietmallen, dat waren heel lage dingen met amerikaane koppelingen, passen denk ik net onder de buffers zo.
IMGP7752 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7746 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7743 by Floris Dilz, on Flickr

De speciaal voor dit locje getekende en in de praktijk compleet onzichtbare tandwielkast is in meerdere exemplaren geprint dus eentje ligt nu als garnering in de werkplaats.
IMGP7766 by Floris Dilz, on Flickr

En daarna es verder met t echte werk: buizen. de dikke mergpijpenbuis lag er al een tijd, er zat ook al een afsluiter in, dus daar maar es mee verder en daar wat bordessen omheen knoeien.
Bij deze bordessen heb ik de hekwerkrommel maar eens van draad gebakken want dat werkt redelijk voor de stijl hekwerk die er in t echt op dat ding zat.
IMGP7758 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7757 by Floris Dilz, on Flickr

Komende week maar es kijken om nog wat rommel te printen (paar buisbochten en een tandwielkastje van de klepbediening) en dan kan ik deze buis wel zo'n beetje afronden voor nu... Het bordes onder de klep moet nog een en ander aan extra schoren krijgen maar dat komt wel als de klepbedieing op zn plek zit en t bordes kan blijven zitten
IMGP7759 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7754 by Floris Dilz, on Flickr

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

GvbuuH

Bij het bizarre af gewoon, en het gaat maar door.

Maar Floris, in plaats van je hele topic door te nemen ( :-\) om de verftips eruit te halen en te noteren welke potjes verf van Humbrol en Revell jij er zoal doorheen jast, zou ik willen vragen (hoe durf ik) om, als je een keer wat tijd over hebt (...), nog één keer die nrs op te geven? Ik zal volgen, de opsomming noteren en je niet meer lastig vallen, oké?  ;)

RUNE

Das al weer helemaal TOP  8), had ook ook nie anders verwacht.

Metpetergaathetbeter

dus zoals gewoonlijk "gewoon waanzinning mooi en levensecht"

Floris

Hokee, let's go!
Ik heb geen idee wat je zoal van me wilt weten, ben altijd fan van dit soort open vragen in de categorie "hoe jij doe verref?" want je tikt een heel antwoord en dan komt er altijd "dankjewel, maar..." en natuurlijk de klassieker "jamaar vallejo?"

Even hoe ik t locje in dit verhaal gedaan heb:

eerst t onderstel mat zwart gespoten (H33), bovenbouw (wordt geel) donkerbruin (H33 zwart met n beetje H62 bruin en H60 rood)
Ik begin met zo'n donkere kleur om t oppervlak lichtdicht te maken, dan oogt een model meteen veel meer als geverfd metaal. Zilver kan hiervoor ook werken trouwens. Onder geel en wit (en alles daar in die buurt, ook die lichte baksteen op veel gebouwen) neem ik liever een heel donker bruine ondergrond, geel en wit slaat anders nogal blauwgrijs op een zwarte ondergrond.

binnenkant van de loc lichtgrijs, ik geloof revell 374 met wat humbrol 28? weet ik t... Motorblok een of andere onduidelijke rauwekipfiletkleur. Ik gris maar net wat er voor mn neus staat en mik dat in de airbrush en beetje op t oog mengen...

Nu de bovenbouw in t geel, zijdeglans geel van revell (R310 met een beetje R301 wit en een kleinnn puntje R330 rood)
zijdeglanskleuren neem ik altijd van revell, dat spul is veel betrouwbaarder qua glansgraad enzo dan humbrol. Eigenlijk is humbrol tegenwoordig standaard rotzooi, maar ik blijf t gebruiken omdat ik t nou eenmaal heb en op werk hebben we t ook dus tis goedkoop. Oh, voor matte humbrolverf: gebruik alleen de dikke drab onderuit t potje, negeer de olie bovenin, die is alleen om de verf goed te houden. "jamaar op t potje stond dat ik moest roeren" Dat klopt. De LÜGENPRESSE heeft je besodemieterd. wake up sheeple.

dan de boel laten drogen... paar uur later dus drybrush met humbrol 98 (donkerbruin) voor afgesleten verf op t geel en t grijs van de binnenkant en wat details schilderen in passende kleurtjes (wat wit op de klokkies, rubber slangen enzo humbrol 33 zwart met wat humbrol 72 ("gebroken zwart" zegmaar)

Als alles een dag uitgehard is de rest van de vuiligheid: mix van humbrol 29 (groenbruinslootmodder) en 33 (zwart) erop spuiten en voor t droog is op de verticale vlakken met verticale bewegingen afwissen met een kwastje met wasbenzine (vluchtiger dan terpentine, dus de verf slaat gauw weer neer). Op de horizontale vlakken beetje deppen en rotzooien met t kwastje met wasbenzine om ze een beetje rommelig te maken
Dan een nieuw waasje van boven met dezelfde mix

Is dat allemaal goed droog, drybrush met humbrol 72 op alle donkere delen, cabine-interieur en motorblok ingesopt met olieverf vandijcksbruin en daarna goed afgeveegd, dat geeft wel een mooie vettige vervuiling, dan nog wat roest (wash en drybrush met mixje van humbrol 62 (oranjebruin) en 60 (rood))

Dan de horizontale vlaskken nog ingekwast met een mengseltje water, houtlijm en stof dat ik in ougree van een gevel heb staan krabben. Meteen droogfohnen.
nog even met een gewoon potlood langs een paar randjes voor wat afgesleten metaal-look en dat was m geloof ik wel zo'n beetje...

Kom maar met de "dankjewel, maar ik wilde eigenlijk weten hoe je huisjes doet" en "kan dit ook met vallejo?" 8)

GvbuuH

#3745
Ik was al bang dat je er meer werk van ging maken dan ik verlang, dat brengt me wel in verlegenheid.
Alles dat ik vroeg was dit:

Revell 374, 310, 301, 330
Humbrol 33, 62, 60, 28, 98, 72, 29

Ik heb ooit willen gaan verven met Vallejo, maar daar kon ik niks mee en heb iemand blij gemaakt met de potjes verf. Ik ben echt van de H en R en dat blijft ook zo. Lekker met thinner, wasbenzine en terpentine kliederen en het spuiten daarmee lukt me al goed.

Dus ben ik reuzeblij met jouw antwoord, het is veel meer dan ik gehoopt had, en roep ik je dus een reuze Dank U toe!

Ik ben zo vrij jouw moeite te vereeuwigen door het geheel te kopiëren en op te slaan in mijn documenten. Met de datum het reactienummer #3744 erbij, zodat ik het origineel kan terugvinden.

De meeste kleurtjes heb ik overigens al in huis, ik ga de ontbrekende proberen te bemachtigen.  :)

Floris

Nou, een lijst met kleuren die ik altijd op voorraad heb ( of zou moeten hebben) kan ik er ook nog wel n keer bij gooien vanavond ofzo. Wacht dus nog ff met bestellen.

GvbuuH

Ja eigenlijk was dat de vraag hihi, maar ik zal wachten. ;)

Floris

*loert vervaarlijk over leesbril* als je niet zegt wat je wil krijg je wat anders. (nouja t stond er soortvan, maar goed, een nummerlijst zonder context is niet perse heel zinvol qua de kunst is wanneer je welk nummer gebruikt natuurlijk)

GvbuuH

Nee je hebt gelijk. Je hebt eigenlijk al heel goed uitgelegd hoe en wat, het is meer dan genoeg! : thumbs up smiley :

Wat ik me alleen nog afvraag: ik heb altijd gedacht dat zijdeglans en hoogglans van H & R niet goed te spuiten zijn, dus heb steeds alleen de MATT verfjes gebruikt. En later vernissen met zijdeglans.

Jij gebruikt ook zijde- en hoogglans in de spuit, begrijp ik. Gaat hiermee mijn wereld ook een beetje uitgebreid worden met mogelijkheden?

Als je het vervelend vindt, door naar jouw bouwsels en gewoon niet meer op in gaan, dan stop ik vanzelf met mijn gezeur.  :)