Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

welke straal heeft deze cirkel

Gestart door marctje, 20 oktober 2022, 03:10:51 AM

marctje

Hey iedereen
ik ben van plan om een spiraal te maken met Atlas true track en wil hiervoor volgende bogen gebruiken
- boog 468 radius 61 cm
- boog 463 radius 55,8 cm
Dit geeft een volledige cirkel van bogen 468 een diameter van hart tot hart 132,23 mm voor de buitenste cirkel en voor 463 een diameter van 111,93 mm.
welke stralen zijn dit R2 en R3 of R3 en R4
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

doomslu

Is dat niet afhankelijk van de fabrikant van de rails?
Welke rails wil je gaan gebruiken?

Met flexibele rails is het trouwens altijd juist.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Floris

Die R-aanduidingen zijn afhankelijk van t merk rails inderdaad, dus dat zegt eigenlijk niks. De echte maat (radius) is van belang, en die heb je. Waarvoor heb je die R aanduiding nodig? Weten of bepaalde treinen door die bochten willen?

Klaas Zondervan

De boogstralen zijn toch aangegeven in centimeters? Wat heeft het dan nog voor zin om te weten welk R-getal daar bij hoort?
Zoals Luc zegt, dat is per fabrikant verschillend.  En als je het toch wilt weten, ga dan bij de verschillende fabrikanten op zoek naar gelijke boogstralen en kijk welk R-getal ze daar aan geven.

Herwig

#4
    https://shop.atlasrr.com/c-506-h62.aspx

    Maar waarom zo'n  'exotisch'  merk, mét bedding, voor een uit het gezicht liggende (klim)spiraal ?

Klaas Zondervan

Ik zie nu bij Atlas dat de boogstralen in inches zijn gegeven, resp. 22 en 24 inch.

Metpetergaathetbeter


Ronald

#7
Precies. 24 is 60 cm, 22 is 55 cm. De R nummers zijn echt fabrikant gerelateerd al is R1 vaak 36 cm straal, R2 45 cm en zo oplopend. Maar de een kan met de ander wat afwijken.

Citaat van: marctje op 20 oktober 2022, 03:10:51 AM
Hey iedereen
ik ben van plan om een spiraal te maken met Atlas true track en wil hiervoor volgende bogen gebruiken


Ik raad je sterk aan het met flexrail te maken. Gaat prima, zijn voldoende uitleg filmpjes op YT te vinden. Als je wat standaardregels aanhoudt werkt dat best, voorbeelden daarvan zijn er voldoende te vinden.