Station Baarn (NL) in Z

Gestart door SpoorObjecten, 28 september 2022, 15:23:05 PM

mdvholland

#15
Wow, Mitchell. Mooi werk, ik ben onder de indruk. Blijf ons op de hoogte te houden!

Kun je ons ook iets meer vertellen over het rijdend materieel, sommige zijn in kleur geprint, andere na printen geschilderd?
(en je mag denk ik ook wel gewag maken van je pagina op SW...  ;D)

Matthijs

erwin9

Mitchell,
Als dat uw "eerste" baantje is dan blijf ik zeker volgen!  Dat belooft voor wat nog komen gaat. Prachtig resultaat, en zeker in deze kleine schaal!  TOP!!!
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

SpoorObjecten

Dankjewel allemaal.

Alle treinen zijn in kleur geprint, ik ben begonnen met het goedkopere "zandsteen" materiaal, hierbij is ook meteen in kleur geprint;


Wat opzich van een afstand geweldig eruit ziet, maar dictbij en/of op foto zie je toch dat het erg grof is.
Daarnaast moeten de ramen handmatig met Krystal Klear gemaakt worden.

Later is het hogere kwaliteit materiaal beschikbaar gekomen, een wereld van verschil en kan ook ramen printen:


De ramen zijn overigens maar in 1 orientatie goed, zo is de zijkant wel perfect, maar de voorkant helaas niet:


Niks is na geschilderd, dit is ook niet handig, want kleuren is niet mijn "pakkie an"
Zeker niet aangezien deze treinen per bak maar 8 a 10cm lang zijn!

Overigens, als de schaal groot genoeg is, spuit ik ze wel zelf (gewoon spuitbusje, ik heb geen airbrush):

(Dit is 1:45)

Als laaste, foto van de andere kant:



--
Edit: oh misschien ook leuk om te zien, H0 naast Z:




Alan On Track

Bijzonder indrukwekkend hoe fijn dat geprint is met de kleuren! Met wat voor printer doe je zoiets?
Modelbouw is een kunst

SpoorObjecten

De kleuren print worden gemaakt met een Mimaki 3D printer  ;D

Floris

zou t nog helpen om die voorruitjes goed vol te soppen met niet al te hard vergelende glanslak?
Wel erg leuk dit, zo van nul af aan baantje bouwen. Geen ander materieel voorhanden dus dat dat kleurgeprinte spul er een beetje anders uitziet boeit dan ook niet.

SpoorObjecten

#21
Hoi Floris,

Ik heb geen flauw idee, als iemand dit soort dingen weet, dan is het de meester bouwer Floris zelf wel toch?  ;D
Wat voor soort glanslak raad je aan?  8)

Het probleem komt door het in laagjes opbouwen van het materiaal, in theorie zou opschuren dus voor een beter oppervlak moeten zorgen (tot grid 6000)
Maar wat ik vaker heb met transparante onderdelen die geschuurd worden, ze worden mat en ik heb dan geen flauw idee hoe ik ze weer doorzichtig krijg.

Ik heb wel eens glanslak (spuitbus van praxis) erop gespoten, maar daar werd het niet mooier van.
Dus ik denk dat ik de verkeerde spullen gebruik  :-\



Busje in 1:160 waarbij ik geprobeerd heb de ramen te schuren om ze beter te krijgen, daarna glanslak (niet op de foto te zien), maar tis niet beter geworden als voor het schuren

Moet ik het misschien polijsten? (tips hoe?)



Murphy

Ik heb wel geen idee of dit ook zal lukken met modellen uit de printer.
Misschien het proberen waard.
Raampjes opschuren met alsmaar fijner schuurpapier en uiteindelijk eindigen met "jawel" tandpasta. Het pure product gebruiken. (geen water)
Gezien van mensen actief in de modelbouw.  ;)
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

mdvholland

Ipv polijsten er een dun laagje kristal klear overheen doen? Dat wordt althans hier gesuggereerd:

https://www.youtube.com/watch?v=r5d2ySEFay8&t=341s

Matthijs

SpoorObjecten

ik heb even met tandpasta geprobeerd op de bus.
Helaas niet veel verschil.

Ik denk dat het grote probleem is dat de inperfectie aan 2 kanten zitten, buiten en binnen.
Dus dan kan de buitenkant natuurlijk mooi glad geschuurd worden en gepolijsd, tandpasta of dergelijke: aan de binnenkant heb ik niet tot nauwelijks de ruimte om dit zelfde process te herhalen.
Als ik niet de binnenkant (waar de machinist / passagiers zitten) glad kan krijgen blijf je dus die imperfecties daar houden en gaat het probleem niet weg?


Overigens het stoort mij gelukkig niet zo!
Voor de N versie van de VIRM heb ik de voorruit niet kant en klaar geprint, deze heb ik aan de binnenkant mee geprint en 90 graden gedraaid.
Hierdoor heeft deze de "beste" orientatie om wel doorzichtig te zijn, na het printen dus even uit de binnenkant halen en op de juiste plek lijmen.




Alan On Track

Stoort dat eigenlijk zelfs, die ruitjes in Z? Als ik die bus en treinen zo bekijk vind ik het nog best meevallen. In close-up valt het misschien wat meer op, maar een Z-baantje bekijk je uiteindelijk meer vanop een afstand. Ik vind het gewoon allemaal best indrukwekkend
Modelbouw is een kunst

SpoorObjecten

Nee stoort gelukkig totaal niet.

Dit komt ook omdat ALLE treinen op mijn baan er precies hetzelfde uitzien, daardoor valt 1 trein niet uit de toom ten opzichte van een ander.


SpoorObjecten

Vandaag een kort gifje (aangezien filmpjes niet zo handig werkt op fora) van een dubbele ICM



Het gifje is minder schokkerig hier te bekijken:
https://giphy.com/gifs/msJbVO5N3pvnm5wVdk

Driesel

Welkom op het MSM-forum, Mitchell.

Ik volg je ervaringen en vaardigheden omtrent 3D-printen al lang op het Nederlandse forum, en ik heb er veel van geleerd. Ook heb ik je expertise al eens 'face to face' kunnen raadplegen tijdens Eurospoor.

Je hebt inderdaad een mooie baan gemaakt om je eigen creaties te laten rondrijden: goed bezig!

Ik blijf je verdere ontwikkelingen volgen.

mdvholland

Citaat van: SpoorObjecten op 06 oktober 2022, 11:49:57 AM
Vandaag een kort gifje[..] 

Super! wat een mooie flauwe bocht waarin de trein zich zeer realistisch doorheen beweegt.

Matthijs