Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modeltreinen en schilderwerken

Gestart door Koen, 17 september 2022, 14:06:02 PM

Koen

Binnenkort worden er bij ons in huis behoorlijke schilderwerken uitgevoerd, ook in de ruimte waar een deel van mijn verzameling staat. De vitrinekast is aan de muur gefixeerd en het leegmaken van deze kast vraagt behoorlijk veel werk.
Nu stel ik mij de vraag of de bestanddelen van de huidige verven, ik denk maar aan ammoniak, mogelijk de locs kan aantasten. De kast wordt wel volledig afgeplakt maar dan nog.

Is er iemand met kennis van zaken?

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

PietB

Tegenwoordig worden er geen agressieve oplosmiddelen meer in verf toegestaan.
In woonomgevingen worden alleen nog 'water based' verven toegestaan.
Dus ik denk dat jouw vrees ongegerond is Koen.
Dus het volledig afplakken is niet echt noodzakelijk, maar als het jou gerust stelt moet je het zeker doen.

grt Piet.

Koen

Bedankt voor je advies Piet.
De kast ga ik sowieso afplakken om deze tegen stof te vrijwaren.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Jurgen

Voor zoiets zou ik zelf gewoon de moeite doen om toch mijn modellen te verplaatsen.

Dit doe ik altijd bij eender welk vermoeden dat mijn modellen aangetast kunnen geraken, hoeveel werk het ook is. De moeite hiervoor weegt niet op tegen de kostprijs van die modellen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Martin Welberg

Je hoeft echt niet bang te zijn. In de normale huis tuin en keukenverf zit niets aan echt agressieve oplosmiddelen.

Koen

Hey Martin,

Bedankt voorde info.
De kast wordt sowieso volledig afgeplakt om het stop te beperken (ook al is er een band om het stof tegen te houden).


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Ronald

Stof gaat overal doorheen, hoe goed je ook denkt het af te plakken ;) Zou mij daar dus meer zorgen om maken dan over de verf.