Hoe de rijeigenschappen van een oud jocadis stel verbeteren?

Gestart door edemul, 24 juli 2022, 00:06:06 AM

edemul

Ik zou graag de rijeigenschappen van een oud jocadis stel verbeteren.
Kent iemand een alternatief om die tenshodo motoren te vervangen.
Indien mogelijk zou ik het graag digitaliseren.

eve

een oud jocadis stel...
die tenshodo motoren...
het graag digitaliseren...

Ik weet bij God niet waar je het over hebt.

Mvg, Erik.

raf

Ja de TS is heel duidelijk maar ik zit met het zelfde probleem
Het probleem is dat jocadis chassis gebruikte van verschillende fabrikanten
En ook de motoren en of boogies .


Dit zijn loks van de reeks 50
De ene is een mehano de andere een jocoadis
De mehano gaat zonder problemen door de bochten maar de Jocoadis kan net die bocht niet maken
Nu komen de boogies tegen de binnen zijde van het frame aan
Nu twee oplossingen
Of alleen mee op de club rijden
Of aan het frame beginnen vijlen zodat er 1 mm meer vrij spel komt .

Voila voor de TS misschien een idee zodat de rest ook weet waar het overgaat 
Want de meeste mensen alhier is de glazen bol een beetje mistig

gr raf en hopelijk heeft er iemand een oplossing
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Inderdaad, heb beide Jocadis stelletjes, de groene en de bordeau, gehad, en die reden voor die tijd niet slecht met die Japanse gemotoriseerde draaistellen.
Zijn toen, samen met mijn andere Belgische modellen, overgenomen door Guido Olaerts.
Ik vermoed dat er nu wel gelijkaardige draaistelletjes bestaan met betere motorisatie
Met vriendelijke groeten
Peter

eve

Alweer een zeer informatieve bijdrage !
...heb gehad...
...rijeigenschappen niet slecht....(dus ook niet goed)
...ik vermoed...

::)
Erik

krispy

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

edemul

Voor alle duidelijkheid het gaat over de eerste AM 66
die door Jocadis zijn uitgebracht nl. bordeau nr 610 en nr 625.
De rij eigenschappen zijn niet denderend.
Ik dacht misschien is er al iemand die de ombouw heeft gerealiseerd met een andere motorisatie, misschien een volledige ombouw.
Misschien bestaan er nog andere merken en of degelijkere  dan tenshodo motoren.
bedankt alvast voor jullie reacties.

eve

Dag Eddy,

Kun je zo goed mogelijk omschrijven wat de "niet denderende rijeigenschappen" zijn.

Mvg, Erik.

edemul

Met niet denderende rijeigenschappen bedoel ik wanneer het gemotoriseerde stel vooraan hangt.
Ik de Transfo volledig open moet draaien en de snelheid nogal laag uitvalt.
In de opduw beweging gaat het iets beter.
Het stel is niet voorzien van antislipbandjes. En de proef opstelling gebeurd op een recht stuk spoor  van ongeveer 4 meter.
Ik dacht misschien is er al iemand die ondertussen(want deze Ams zijn al enkele jaren op de markt) al iets uitgewerkt met een middenmoter en nieuwe draaistellen die door deze motor kunnen aangedreven worden.
En ook dat die tenshodo motoren moeilijk te digitaliseren zijn.
Het zijn maar zomerse bedenkingen om die stellen een meerwaarde te geven.
Als model staan ze ook mooi in de kast.

eve

Goedemorgen Eddy,

Kijk, zo komen we ergens.
Omdat ik deze Jocadis AM66 niet zelf heb, moet ik voortgaan op uw beschrijvingen en die van anderen.

Op de site van cooltrain.be heb ik gevonden :

Zonder decoderinterface en zonder stroomvoerende koppeling tussen de rijtuigen. Minimum berijdbare boogstraal bedraagt 600 mm. Tractie wordt verzekerd door twee Tenshedo WB287 bogie-motoren in het rijtuig met pantograaf. Kortkoppeling (Symoba) tussen beide rijtuigen. Stroomafname via de bovenleiding is mogelijk. Model geproduceerd door Heljan in opdracht van Jocadis. Versie voor drierail met refnr. 35102. Bijkomende info: de rijeigenschappen met de Tenshodo-motoren zijn zeer slecht.

Ik denk al te moeten zoeken in de richting van "betere motorisatie" wegens gebrek aan trekkracht.
Ik zoek op wat Tenshodo WB287 bogie-motoren zijn en kunnen.

Het gaat hier toch niet om 3-rail uitvoeringen ?

Aanbeveling : begin niet met digitalisatie van een loc of stel als ze analoog niet goed rijden. Ze zullen ook digitaal rijden als een "kruk".

Tot straks.

Mvg, Erik.

eve

@ Eddy

Heb je al eens geprobeerd om 2 gemotoriseerde delen aan mekaar te koppelen ?
Gewoon bij wijze van test om te kijken of uitbreiding van het aantal aangedreven draaistellen soelaas kan bieden.

Mvg, Erik.

eve

Ik heb ondertussen een ervaringsrapport mogen ontvangen van een bezitter van tenminste 2 Jocadis AM66.
Wat hij beschrijft zet toch wel aan het denken.

- eerder hoekig rijgedrag (niet zacht en soms wat schokkerig)
- trekkracht ondermaats (probleem in bochten en helix)
- twee motorstellen koppelen leverde niet de verhoopte extra motorkracht omdat ik de indruk had dat het synchroon laten lopen van de verschillende motoren niet optimaal was
- wat ook meespeelde is die boogstraal van 600mm. Zelfs in een R6-boogstraal (604,4 mm) ging het stel er meer niet dan wel feilloos door. Op een dubbelsporig baanvak waarbij de binnencirkel dus R5 (548,2 mm) is, was het probleem 'chronisch'. Het stel kon dus in het beste geval heen en enkel op tegenspoor terug... Bij het ingaan van die bochten duwde het stel zichzelf letterlijk uit de rails. Ik heb altijd de indruk gehad dat het probleem daarbij was dat de draaistellen "erg zwevend" waren geplaatst. Als ze niet langer gewoon rechtdoor konden dan deden ze hun eigen ding (niet echt geholpen door de trekkracht van de motor). Het stel wat verzwaren om het dus meer op de rails te duwen, leverde niets overtuigends op. Ooit heb ik ook geprobeerd om met een strip aan de binnenzijde de bogies proberen te dwingen enkel horizontaal te bewegen en niet verticaal, maar ook dat leverde niet veel op     
- een tweede AM66 vertoonde gelijkaardig gedrag

Dat is niet zo mooi. Maar het is wat het is.
Ik hoop hier uit dit forum nog ervaringen te krijgen.

Mvg, Erik.

Metpetergaathetbeter

mijn ervaring is van die allereerste stelletjes als je ze hoort(en ziet) rijden dat het zeer doet aan uw hart ;)

Ik heb ook ne New Look van die nieuwere die mij eigenlijk goedkoper werd aangeboden dan het ouwe.

Ik mocht eigenlijk zelf de prijs bepalen, heb er niet van geprofiteerd en degene die hem aanbood was heel blij en ik ook  ;) Heb al overwogen om er alles uit te halen en te laten slepen ;)

eve

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 juli 2022, 17:35:57 PM
mijn ervaring is van die allereerste stelletjes als je ze hoort(en ziet) rijden dat het zeer doet aan uw hart ;)

Wat was de oorzaak ?

Erik  >:(

Rochevalien

Citaat van: eve op 24 juli 2022, 22:42:51 PM
Dag Eddy,

Kun je zo goed mogelijk omschrijven wat de "niet denderende rijeigenschappen" zijn.

Mvg, Erik.

Das toch anders wel overduidelijk lijkt mij ! Tenshodo bogies zijn al niet goedkoop en zelfs als je er  2 hebt zitten onder zo'n Jocadis stelletje ,loopt dat niet lekker .Je kan daar dan wat lood insteken ( in het stel ,niet in de bogies) maar dat is alleen goed op vlakke baan. Als je wat hellingen hebt liggen en korte bogen heb je geheid problemen .
Is er dan een gouden oplossing? Ja , een lok afslachten en de bogies en de motor daarvan in het stel in bouwen . Nadeel daarvan is dat je dan moet gaan zagen in je dure model en dat zo'n operatie niet voor iedereen is weggelegd .Bovendien zie je een en ander zitten in je model . Voordeel is dan wel dat je er een ander stel kan aanhangen en je vrij eenvoudig kunt gaan digitaliseren.