Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Een perfekte diesellok reeks 66 ???

Gestart door Peter, 07 juli 2022, 10:06:34 AM

Peter

Een goede vriend van me is bezig met het, volgens mij, perfekte model te
produceren van een H0 model van de NMBS dieselllok reeks 66
Wat ik tot nu reeds gezien heb in plans, foto's en beschrijvingen, geven in elk
geval de indruk dat dit een uitstekend model wordt.
Hierbij alvast een eerste indruk van de kap van de lok.

Reeks 66 -2 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Het mooie aan heel de zaak is dat het de bedoeling van een reeks (beperkt?) van zowel de twee-rail versie als de 3-rail versie
Als je de kap nauwkeurig bekijkt zie je dat de aanduidingen van de te boren gaatjes voor hand grepen als de railingen reeds
voorzien zijn..
Let wel: dit is voor de reeks 66 / type 222 en niet voor de reeks 71
Alhoewel
Met vriendelijke groeten
Peter

Break302

Ik breek niet graag iemand zijn werk af, maar de deuren op de zijkanten zijn totaal verkeerd !
Bij de reeks 66 liggen de deuren in de kast en vormen een gelijke lijn met de kast zelf !
Bij het model wat we hier zien liggen ze er volledig op !
Daar is dus toch nog wat werk aan, wat zou er als onderstel onder komen ?

Jos

Peter

Hallo Jos,
Heb uw opmerking doorgegeven aan de specialist(en)
Want ik kan er niet over oordelen.
Met vriendelijke groeten
Peter

RUNE

Hallo Peter,
Als er dan toch nog aanpassingen moeten gebeuren.  De deurtjes en luiken moeten zoals Jos zegt inderdaad flush liggen met de kas,
enkel de deur van de cabine ligt iets meer naar binnen zoals op het model.

Deur66 by rudi nelissen, on Flickr

Peter

De deuren worden aangepast. Momenteel zijn ze 0.3 mm uitstekend maar dat gaat aangepast worden naar 0,1 mm
Dit zou onder een laklaag meer dan perfekt moeten zijn
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

die handvatten(leuningen) om je op te trekken links en recht van de deur liggen ook dieper ipv platte vlak van de cabine

Peter

Dat denk ik niet. Je ziet momenteel enkel de perforaties waar de handvaten in bevestigd worden en het beeld is wat misleidend want die gaatjes zitten NAAST de deur en niet in de deur
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

de 66 werd toch de 71 vanwaar het verschil ? Aanpassingen gedaan ?

Peter

ik doe geen aanpassingen
dat doet degene die de produktie en derg. organiseerd
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

Dag Peter,
Of er wijzigingen aangebracht zijn weet ik niet.  Misschien de stoomverwarmingsketel (indien aanwezig) verwijderd en een andere livrei. Maar ik dacht dat het meer administratief was, de locreeksen 60 tel 69 waren voorzien voor baandiesels van medium vermogen. Van 70 tot 79 was voorzien voor zware rangeerdiesel.  Te Hasselt werd de reeks 66 als baandiesels gebruikt na omnummering en transfert naar Antwerpen werd het een rangeerdiesel.
Mvg Rudy

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Peter op 07 juli 2022, 16:58:47 PM
Let wel: dit is voor de reeks 66 / type 222 en niet voor de reeks 71
Alhoewel
een 66 werd toch naar een 71 vernummerd vandaar mijn vraag aanpassingen bij deze handeling ? Dus die kast is toch voor beide reeksen mogelijk

guy holbrecht

Even reageren om verwarring te voorkomen. Bij de NMBS zijn ooit twee reeksen 71 in dienst geweest. De eerste reeks 71 was een prototypereeks type 271 die bij de omnummering naar het vierdeling nummer ingedeeld werden als reeks 71. Aangezien deze reeks niet voldeed werd zij half de jaren 70 uit dienst genomen en na 5 jaar afsteltijd geschrapt in 1979-80. De tweede reeks 71 betreft het type 222 dat eerst werd omgenummerd naar reeks 66 als baandiesel, maar eind jaren 70 omgebouwd werd naar een rangeerdiesel met een nieuwe ABC motor en wellicht dus als reeks 71 in dienst gekomen nadat de vorige reeks 71 uit de dienst verdwenen was. Als ik echter foto's bekijk lijkt het mij dat met de ombouw naar reeks 71 met ABC motor de kast licht werd gewijzigd om de wat grotere motor te herbergen. Het afdekluik (of hoe noem je dat) boven het motorcompartiment lijkt mij groter.