Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Ik zat zo eens te denken wat te doen met een oude decoder

Gestart door raf, 06 juli 2022, 07:03:04 AM

raf

Zoals reeds de titel zegt wat doen met een oude decoder.
Vanaf lokpilot v4 zit er abc in de decoders dacht ik en de oudere remmen daarom dus niet en worden vervangen.
Weg gooien is spijtig maar hem her gebruiken als accessoire decoder moet te doen zijn .
Na het bekijken van de oplossing voor een digitale kraan dacht ik "hé " dat moet ook lukken voor andere zaken.
Al mijn wissels zijn van servo's voorzien met een stuur printje wat de servo weg begrenst
De bedrading gaat naar een schakel paneel in de stuur kast.
De printjes worden massa gestuurd en een decoder geeft massa uit .
Dus een optocouple aan de uitgang kan perfect het printje sturen .
Dan kan "BV" ik 4 wissels sturen met een decoder .
Of geprogrammeerde wissel straten als de decoder functie mapping heeft
Ik hoor het wel of iemand dit reeds geprobeerd heeft


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

wel in theorie zou het moeten kunnen.
Een decoder is in feite toch maar een aantal "schakelaars" en een motor sturing (meesal PWM ?)
Dus als je de mapping van je functies goed kan doen, dan kan dat inderdaad
Zelf nog niet geprobeerd maar 't lijkt me haalbaar als je de nodige "randapparatuur" bij schakelt voor het vermogen van de wissels want een standaard  functie uitgang gaat dat niet trekken denk ik.
Maar zo ver was je blijkbaar ook al  :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Ja Dani inderdaad
De reden is ook ik heb nog een myltimaus 2 waar ik weinig of niets mee doe
maar waar ik wel 99 adressen op kan gebruiken
En dus 99 X 4 functies is een pak sturing die ik er mee kan doen .
Daar mijn loks allemaal lange adressen hebben stoort het dus niet .
De sturingen sturen dus servo's aan als ook meteen de terug meldingen naar het schakel paneel .
Een optocoupler tussen de decoder en de sturing moet perfect kunnen werken .
Van de week eens kijken of het wil werken .
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Ok het werkt perfect en vooral de mapping is plezant want je kunt wissel straten instellen

Nu kom ik 1 aux te kort (stom dat v3 maar 4 uitgangen heeft)maar zou ik daar de motor uitgang voor kunnen gebruiken ????
Wat als ik in de leiding een diode op neem .
Dan kan ik door vooruit of achteruit hier nog een uitgang extra hebben ?
Kwestie van een diode in de juiste richting te zetten denk ik
Dan kan ik er een opto mee sturen .
Of zie ik dat verkeerd ??

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

https://youtu.be/bK19Khx91fU
Het werkt
6 wissels met 1 decoder en dan de motor sturing voor een poort te laten open en dicht gaan
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

raf

Michael het ding is er zijn veel mensen die met een oudere roco mause centrale rijden .
Je moet van alles bij kopen om wissels te kunnen aan sturen via dat ding.
Daar ik deze printjes die ik reeds gemaakt had gemakkelijk kan sturen dacht ik van hé misschien een oplossing om deze te gaan gebruiken met de roco mause
De nieuwe printjes hebben de versterker mee op de print zitten maar eerste de oudste opgebruiken en dus zit er een losse versterker bij .
Kost prijs per servo een 6 euro dacht ik en dus 6 wissels op een oude V3 .
Mits mapping en consist kun je een 20 tal combinaties maken voor je een ander adres kiest
Je vind dus een pak modules voor de Z 21 maar voor de oudere toestellen vind je dus niets

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michael

Raf ik vind het knap en slim wat je bedacht hebt, ik zit te klooien met digikeijs servo decoders van 35€ stuk waarmee je 4 wissels kan aansturen en echt handig nee vind ik niet, maar dat zal wel aan mij liggen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

raf

Michael
Kijk wat ik gemaakt heb heeft beperkingen .maar eens de servo sturingen er onder zitten dan werkt het wel.
Alle sturingen worden met de massa geschakeld dus je kunt of schakelaars zetten of decoders gebruiken .
Als de modules aan elkaar staan van jeroen en mezelf dan gaat alles over de roco mause 2 .
Thuis doet iedereen zijn ding en word er een dummy stekker aangesloten om de eigen verbindingen te maken met de rest die nog thuis staat .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.