Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Decals

Gestart door bumper, 17 mei 2022, 18:59:30 PM

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Paulogic

Er zijn een pak bedrijven die UV printers hebben om te drukken op folie, plexi, doek, voorwerpen zoals golfballen enz.
Die hebben meestal ook wit zowel als Wit bedoelt of om andere kleuren te ondersteunen en helderder te maken.

Die mensen zijn meestal welwillend om ook eens enkele vellen decals te drukken hoor. Het mogen Inkjet decals zijn want
de inkten worden "gefixeerd" door UV licht.

Ik ken er eentje in Dendermonde : Kingkong advertising.
Al commecial gifts en kledij daar laten drukken/borduren en maar nog nooit iest op Decals... Dus best even vragen...
mvg,
Paul(ogic)

loco

Citaat van: doomslu op 18 mei 2022, 13:11:18 PM
Ook Paul Bellon print decals op vraag, ook witte.

Ik heb onlangs aan paul gevraagd of hij of mij decals wilde printen. Als antwoord kreeg ik een njet. Hij heeft zijn wit nodig voor eigen gebruik. Begrijpelijk.
Als er iemand in slaagt om toch decals bij hem te laten printen, hoor ik het graag. Ze zijn van een hoge kwaliteit en loepzuiver. Jammer dat hij het niet wilde doen. Ik wilde er uiteraard wel voor betalen. Een vriendendienst had ik niet verwacht Ik veronderstel dat er geen wit meer te koop is voor zijn laserprinter.

doomslu

Oei, dat wist ik niet, Peter.  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loco

Citaat van: Alberke op 18 mei 2022, 15:27:11 PM
Koopje!
http://www.alps-printer.com/new-alps-md5000-thermal-printer-with-english-windows-98xp-driver-very-limited-all-over-the-world-p-6462.html


Als je overweegt om een Alps MD5000 te kopen, kies dan voor de MD5000P. Die kan printen op fotokwaliteit met een resolutie van 2400 ppi. Anders is het 600ppi en dat is een groot verschil. Zeker voor HO.
Ik ben niet zeker of je op de website van Alps nog een printer MD5000 (P) en cartridges kunt kopen. Je kunt nog wel terecht in Japan voor een gereviseerd model. Ook aan de cartridges geraken begint een probleem te vormen. Bovendien is het wenselijk om de printer te laten werken met het besturingsprogramma Win XP en met een een speciale duurdere kabel om van parallel naar USB te gaan. Van parallel naar parallel is geen probleem. Intussen heeft men de driver gekraakt en aangepast voor andere besturingssystemen. Ik heb een MD5000P en werk nog met XP.
Het voordeel van deze printer is niet alleen de mogelijkheid om wit te printen, maar ook om in meerdere lagen op elkaar te printen terwijl het blad heen en weer schuift in de printer. Printen met een witte basislaag is wenselijk voor de meeste kleuren en ook voor wit.
Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat je er nog niet bent met de aanschaf van deze printer. Misschien is het toch beter om een OKI laserprinter aan te schaffen, of het printwerk uit te besteden zoals sommigen suggereren.

loco

#20
Heeft iemand ervaring met het laten printen van decals voor treinmodelbouw in HO? Ik bedoel dan samenwerking met de producent, kwaliteit van de decals, gebruiksgemak, transparantie, ... enz
Ik ben benieuwd, want ik ken nog wel enkele andere adressen, zonder dat ik er ervaring mee heb en dus niets kan zeggen over de kwaliteit.
Ik heb alleen het resultaat gezien van Paul Bellon, en dat was verbluffend. Alleen jammer dat hij niet meer voor anderen wilt printen. Toch niet voor mij.

bumper

Iedereen bedankt voor de reacties.
Een nieuwe printer zoek ik niet te kopen. Als ik ze ergens moet laten maken, moet het zeker kleinschalig zijn, want zomaar enkele vellen laten maken dat is geen optie omdat ik er zoveel in een keer niet nodig heb. Maar een klein serie fabrikant zoeken lijkt mij zeker geen nutteloze tijdsbesteding. Lukt dat niet, kan ik nog steeds verder zoeken om het zelf te doen.
Groeten.
Ludo.
 

Alberke

Citaat van: loco op 18 mei 2022, 19:51:32 PM
Citaat van: Alberke op 18 mei 2022, 15:27:11 PM
Koopje!
http://www.alps-printer.com/new-alps-md5000-thermal-printer-with-english-windows-98xp-driver-very-limited-all-over-the-world-p-6462.html


Als je overweegt om een Alps MD5000 te kopen, kies dan voor de MD5000P. Die kan printen op fotokwaliteit met een resolutie van 2400 ppi. Anders is het 600ppi en dat is een groot verschil. Zeker voor HO.
Ik ben niet zeker of je op de website van Alps nog een printer MD5000 (P) en cartridges kunt kopen. Je kunt nog wel terecht in Japan voor een gereviseerd model. Ook aan de cartridges geraken begint een probleem te vormen. Bovendien is het wenselijk om de printer te laten werken met het besturingsprogramma Win XP en met een een speciale duurdere kabel om van parallel naar USB te gaan. Van parallel naar parallel is geen probleem. Intussen heeft men de driver gekraakt en aangepast voor andere besturingssystemen. Ik heb een MD5000P en werk nog met XP.
Het voordeel van deze printer is niet alleen de mogelijkheid om wit te printen, maar ook om in meerdere lagen op elkaar te printen terwijl het blad heen en weer schuift in de printer. Printen met een witte basislaag is wenselijk voor de meeste kleuren en ook voor wit.
Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat je er nog niet bent met de aanschaf van deze printer. Misschien is het toch beter om een OKI laserprinter aan te schaffen, of het printwerk uit te besteden zoals sommigen suggereren.
er staat er één op ebay voor een prijske
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

ERVIN

@Loco , ooit bij Paul laten maken.

Class 66 RTB Cargo by Erwin Janssens, on Flickr

Maar ik ben eigenlijk ook nog op zoek naar een bedrijf of collega modelbouwer die voor mij een paar decals wil maken.  ;)

Deze heeft ook ooit iemand voor mij gemaakt , maar hij wilde liever niet dat ik zijn naam bekend maakte , en dat respecteer ik. ;)

DB Cargo Belgium 7737 by Erwin Janssens, on Flickr

adrievans

Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

loco

Citaat van: adrievans op 18 mei 2022, 23:24:45 PM
https://www.drucker-onkel.de/blog/
https://www.printmetwit.nl/
https://www.decalwinkel.nl/

Zoals ik al zei, ik kan ook nog enkele adressen geven. Het is vriendelijk dat je deze adressen plaatst, maar heb je zelf hier ooit iets laten printen en wat zijn je ervaringen met de kwaliteit, ... enz. Dus ik zou graag eens reacties zien van iemand die zelf iets heeft ontworpen en heeft laten printen en wat zijn ervaringen zijn. Tot nog toe nog maar twee reacties, maar de ene mag het adres niet geven en de andere wil niet meer printen.

adrievans

Laatste 2 heb ik inderdaad gebruikt en de kwaliteit was voor mij goed (bij allebei identiek),al is dit een relatief begrip daar mijn eisen anders kunnen zijn dan de jouwe.
Hier een link 1 van mijn creaties,weet niet precies bij wie afgedrukt.
( let op alleen technische unie tekst en logo af laten drukken de rest is gekocht)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95339.0
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

bumper

Adrie,

Die laatste twee sites had ik ook al gevonden en bezocht.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet heb kunnen vinden hoe je hetgeen je wil laten printen moet aanleveren.
Men spreekt over pdf formaat, maar dan moet hetgeen je tekent via het programma ook omgezet kunnen worden en daar wringt het bij mij al. Ook heeft men het over het over (dpi), wat dat betekent weet ik wel, maar "wat" moet "hoe" doorgegeven worden.
Is het mogelijk dit ietwat te verduidelijken.

Peter,

Ook de Duitse website die gij voorstelde eens bezocht, en daar hetzelfde verhaal. Hoe moet uw printwerk aangeleverd worden?
Niet echt het antwoord erop gevonden.

Groeten.
Ludo.
 

loco

Citaat van: adrievans op 19 mei 2022, 11:20:48 AM
Laatste 2 heb ik inderdaad gebruikt en de kwaliteit was voor mij goed (bij allebei identiek),al is dit een relatief begrip daar mijn eisen anders kunnen zijn dan de jouwe. ....

Bedankt voor je fijne reactie met een verwijzing naar het resultaat. Ik denk dat https://www.printmetwit.nl/ het beste resultaat gaat geven omdat zijn met een OKI werken met vijf kleuren en met mogelijke terugloop van het blad wanneer er meerdere lagen moeten geprint worden. Dit is tot nog toe de beste printer die super fijne details oplevert. Zeker voor HO nog goed leesbaar. Hun uitleg hoe je moet aanleveren is duidelijk, maar kan voor sommigen wel verwarrend overkomen. Maar gelukkig mag je via mail alle vragen stellen en een proeftekening ter beoordeling voorleggen. De prijs is ook interessant. Ik denk dat ik bij hen een proefprint ga laten maken om het dan goed te kunnen beoordelen. Ik zou het allemaal zelf kunnen printen met mijn OKI, maar ik heb geen steunkleur met primer wit meer die nodig is voor een meerkleurenprint. Dus deze aanbieder zou voor mij de oplossing kunnen zijn. Nog eens bedankt voor het delen van je ervaringen.

loco

Citaat van: Alberke op 18 mei 2022, 15:27:11 PM
Koopje!
http://www.alps-printer.com/new-alps-md5000-thermal-printer-with-english-windows-98xp-driver-very-limited-all-over-the-world-p-6462.html

Ik wil toch nog even reageren op deze post. Voor diegenen die zich zouden willen laten verleiden.  Let op!
Uit  betrouwbar bron lees ik  (vertaald): Het in Hong Kong gevestigde www.alps-printer.com heeft de oorspronkelijke website van alps volledig gekopieerd, zonder dit te vragen. Zij verkopen oa tweedehandsprinter printers met kapotte printkoppen.