RST bouwdoos - Om de zenuwen wat te kalmeren

Gestart door Peter, 22 november 2021, 14:46:30 PM

Herwig


        En leerrijk qua opbouw van zo'n klassiek (pré)DR-balkenchassis    :)   

Peter

Spijtig dat ik wat twijfel met de wielen. In de bouwset zitten assen met de normale wielen maar weet iemand of deze wagens soms uitgerust waren met spaakwielen.

PS: ik heb geen (gelukkig maar) mentale problemen. Mijn gezondheids problemen zijn al erg genoeg en dat wens ik niemand toe (ook niet als grap)

Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#17
   
Goeiemiddag Peter,

Bij de koffie zal 'k seffens even bladeren in m'n Miba "Gedeckte Wagen 1.1." :       Verschlagwagen   Verbandsbauart. 
De Ve(n)mGz had gedeelde  'staldeuren' want had extra-monteerbare tussenverdieping voor kleine beesten:   ganzentransport   .
"Verbandsbauart"  = wagentype uit de periode voor (pré) de DR:     DWV   Deutsche Staatsbahnwagenverbands  (vanaf april 1909)
volgens  bouwtekening (KPEV-Musterblad) A8,  A°1913  .     ( DR = Deutsche Reichsbahn ontstond in de jaren 1920 )

Tot zo . . . ;)

- - - - - - - -

Blz.  83   >
een   Werkfoto Waggonbau Görlitz A°1916:      (reeds) met volle wielen   +  olie/vet-aspotten   +  stangbuffers
Blz. 84   >
bouwtekening KPEV ~       A°1915:    volle wielen   ( niks spaak .....)
bouwtekening DR    ~       A°1929:    volle wielen   +   (reeds) hulsbuffers
bouwtekening DB    ~  vanaf 1949:    volle wielen  en hulsbuffers  +  Endfeldverstärkungen  (schuine verstevigingsprofielen in de uiterste zijvlakken) 

Alle 10 zw/w-foto's tonen  volle wielen                                                                                                                                           

Peter

#18
Goeiemiddag Herwig,

Bedank voor de uitvoerige uitleg.
Een foto van de wagen met stangenbuffers had ik al gevonden,
maar daarop waren de wielen niet duidelijk de zien.
Volle wielen mogen (moeten) het dus zijn.

Van harte bedankt voor de duidelijke beschrijving
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#19
    In een nog vroegere periode hadden kortere Verschlagwagen wél   spaakwielen:      Miba blz. 48  :     
    Werkfoto   Waggonbau Görlitz  dd.  26 11 1900        +    bouwtekening  bouwwijze (Bauart) Ve(l) A°1890

    Maar op blz. 51:     Werkfoto  Görlitz    type Venmlz   A°1902  had dan weer (reeds)  volle  wielen samen met (nog) stangbuffers

    Hou het maar ...   vol,     in meerdere betekenissen        ;)

Herwig

#20
    Spaak- dan wel volle wielen  ?

    Heb "Werkfoto" (fabrieksfoto's in de Miba 1.1) van de (veel) meer voorkomende gewone G-wagens eens overlopen   >
    Andere dan deze eerste "presentatie"- foto's  kunnen nl. van een latere datum zijn !

    Länderbahnzeit, 19de eeuw :          foto A°1905   Wagonbau Görlitz                spaakwielen                                                                                     
                                                                  1896                   MAN                           "
                                                                  1904                   Rastatt                       "
                                                                  1889                   Winkler                       "
                                                                  1890                   Görlitz                volle wielen
                                                                  1903                   Winkler                       "
                                                                  1898                   Görlitz                         "                                                                               
                                                                  1907                   MAN                   spaakwielen

     Verbandsbauart, DWV, nà 1909:     foto A°1914                   Görlitz                volle wielen
                                                                   1924                   C & U                         "
                                                                   1921                   SC                             "
                                                                   1919                   Busch                         "
                                                                   1924                   Görlitz                        "
                                                                   1922                       "                            "
      Deutsche Reichsbahn, nà 1924:            materieel gebouwd door de DWV = Deutsche Wagenbau-Vereinigung = 30 fabrikanten .....
                                                                ( deze zelfde afkorting  DWV is verwarrend )
                                                                   1933                   Slg.                    volle wielen
                                                                het nieuwe type G-wagen Kassel met rond dak (de latere DB G20) had volle wielen
                                                                enz.  enz..

      Maar:   oude, nog bruikbare spaakwielen werden verdergebruikt en nog niet meegegeven met de plaatselijke 'pot & pan'           ;)
                                                               
                                                                   
                                                                       

Peter

#21
Niet direkt mijn beste opname (nogal schuin hé) maar het chassis met bovenbouw (los) staat even op de rails
Nog veel details ontbreken nog

P1000185 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig


     Dit wordt een origineel rijdend  'hok'   ;)     
     Is de stand van de remblokken nog enigszins aanpasbaar ?   Indien mogelijk iets dichter bij het wiel-loopvlak ?
     En ooit uitzoeken of hieruit een NMBS-versie te maken valt . . .

De absolute beginner

Citaat van: Herwig op 30 maart 2022, 11:29:10 AM
     En ooit uitzoeken of hieruit een NMBS-versie te maken valt . . .

Die hadden toch zo geen wagons, enkel gewone gesloten wagons maar met meer luchtgaten voor veetransport? Ik denk toch dat ik dat ergens gelezen heb, maar ik ben het niet zeker.

Cyriel

Herwig


   Eén achtergebleven ex-Duits exemplaar is al goed genoeg.  Om half verstoken ergens in een hoekje te zetten als rommel- of ander hok .... ;)
   Omdat zo'n Verschlagwagen eens iets ànders is, en ware modelbouw in H0.  (cfr. Trumpeter in de grotere schalen . . .)
   
 

3rail

Mooi werk Peter.

Ik ben benieuwd naar het vervolg en als je het zelf mooier vind om er spaak wielen onder te zetten , dan moet je dat doen. :)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

#26
Op een rustig moment, even de bouwdoos terug uit de kast gehaald en een stapje verder gedaan.
De treden onder de schuifdeuren met veel geduld en vaste hand op de juiste plaats gezet en vast gelijmd.

P1000185 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Eindelijk die doos (op vraag van mijn lieve echtgenote) nog eens uit de kast gehaald
en zal er nog eens verder aan werken dik keer tot het wagentje klaar is.

DSCN5477[1] by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Weer een stapje verder. Zeer fijne werkjes maar we geraken er wel

Ohne Titel by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Tja, als ik even een vaste hand heb lukt het me om de handgrepen aan te brengen
En het lukte nog ook

DSCN5753[1] by Peter Verlooy, auf Flickr

Ohne Titel by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter