Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

3D prints

Gestart door krispy, 08 januari 2021, 20:08:05 PM

Roderik

Mooi werk Marc! Je hebt zelfs details toegevoegd die ik over het hoofd had gezien. :-)
Always be modelling!

krispy

zoals je kon zie in het begin van het draadje had men seinplaat geen kapjes boven de lampen , dit werd nu aangepast door veel fijner te printen
Ook de krokodil die thommy had getekend lukt hiermee ( veel fijner dan mijn versie )
Voor de fun ook een oude 486 desktop met monitor afgeprint , kan gebruikt worden in men mortsel project  ;)

ben overgestapt op een 0.2 nozzel met printlaag van 0.08 mm in plaats van de 0.4 nozzel
dit gaf volgende resultaten


seinplaten by kris deschoenmaekers, on Flickr

De laagdikte 0.12 gaf geen mooie afrondingen van de kappen , wat met 0.08 veel beter werd

20210129_160435 by kris deschoenmaekers, on Flickr

Nu zijn de midden gelijders ook zweevent

20210129_160407 by kris deschoenmaekers, on Flickr


20210129_155524 by kris deschoenmaekers, on Flickr



486 pc by kris deschoenmaekers, on Flickr


Sorry voor de soms iets minder duidelijke foto's maar is gewoon met de gsm genomen met teweinig handen

Moet ook eens iets doen aan men verlichting hier  :-[
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Roderik

Ik heb eens een telefooncel in mekaar gestoken.
Hier en daar nog wat opkuiswerk nodig maar niet slecht voor een eerste print.
De print bestaat uit 3 delen: De telefooncel zelf (grondplaat, vier spijlen en het dak), de achterwand met het telefoontoestel (dit om makkelijker te schilderen) en de deur (zodat deze kan open of dicht staan)
Tweede serie is onderweg.

Untitled by roderik vanderkelen, on Flickr
Always be modelling!

svvander

Omdat ik nu toch weeral tegen een ander probleempje aanliep, ben ik volop gaan zoeken op het web naar uitleg... en ik kwam toevallig deze filmpjes tegen:

Onderste belichtingstijd en te veel lagen =  niet goed, volgens deze expert


Onderste liftafstand en hijsafstand groter = wel goed (En het pakt niet zo heel veel meer tijd in beslag).


Vertraging bij het licht en vertraging bij het onderste licht hoger = beter (en vooral beter voor uwe LCD en ook weeral niet zo heel veel extra tijd).


Je moet er wel ff je tijd voor nemen... maar wat de man zegt, kan wel steek houden. En blijkbaar heeft 'm nog eens veel ervaring ook... dus ik ben wel geneigd om hem te geloven.  :P


Wat was nu juist mijn probleem? Wel, mijn prints kwamen er nu wel door, maar bepaalde fijnere zaken waren verdwenen of zo fijn dat ze onbruikbaar werden. Sommige zaken kwamen in lagen los van elkaar.
Wat is nu mijn plan? Ik ga eerst eens door collega van de club mijn file laten slicen (via Chitubox), zoals hij het zou doen. Ook de steunen etc.
Dan heb ik zijn settings (ik weet dat hij met een gelijkaardige printer van een ander merk wel goede resultaten heeft... waaronder telefooncellen  ;D ).
Daarna ga ik deze lichtjes bijsturen aan de hand van wat ik hierboven gezien heb.


Misschien wel nog nen hele goeden tip (al heb ik 'm zelf nog niet getest): zet je grotere zaken in het midden. Je FEP kan meer spanning absorberen in het midden, dan op de randen. Dit kan tot 1,5mm schelen!
En uiteraard, probeer je vlak zo vol mogelijk te zetten: belichten is belichten... en dat betekent ook slijtage. Dus kan je beter een heel vlak vol hebben dat niet zo hoog komt, dan omgekeerd.
Bedenkingen? Ik hoor het graag. (Want er zijn toch wel heel veel verschillende manieren om dit goed te krijgen blijkbaar  8)  ).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

Vlak vol zetten doe ik zeker .
Vooral kleine dingen zoals lampe kappen en dergelijke kun je overal tussen protten .
Als ik kan leg ik het deel schuin als het dan niet extra veel print tijd gaat kosten .
Die andere sites ga ik effe door lezen .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Roderik

Gisteren de grenzen van mijn printer getest en ik moet zeggen: ik ben serieus onder de indruk. 8)
Dit remmersstoeltje is opgebouwd uit 'buizen' die perfect op schaal zijn (althans volgens de NMVB-plannen die ik heb) en zijn 0,51mm 'dik'. De planken van de voetsteun en het zitvlak zijn 0,25mm dik. Wat neer komt op 5 printlagen!
Het is allemaal heel fragiel maar met de nodige voorzichtigheid zijn ze van hun steunen (0,12mm) te ontdoen en te plaatsen.







Always be modelling!

GDE

Chique dinges Roderik ! Die stoeltjes van bij de jocadis nmvb wagons waren ook niet stevig ze en bijlange niet zo fijn al die van u . Ik heb er zelfs nooit ene kunnen gebruiken want die breken van zodra ik die los snij .

svvander

Citaat van: Roderik op 03 februari 2021, 01:00:56 AM
Het is allemaal heel fragiel maar met de nodige voorzichtigheid zijn ze van hun steunen (0,12mm) te ontdoen en te plaatsen.

Als ge een tang nodig hebt (nee niet mijn vrouw of mijn schoonmoeder!  ;D) ik heb er nog één op overschot he.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

treinbeginner

Citaat van: Roderik op 30 januari 2021, 16:21:41 PM
Ik heb eens een telefooncel in mekaar gestoken.
Hier en daar nog wat opkuiswerk nodig maar niet slecht voor een eerste print.
De print bestaat uit 3 delen: De telefooncel zelf (grondplaat, vier spijlen en het dak), de achterwand met het telefoontoestel (dit om makkelijker te schilderen) en de deur (zodat deze kan open of dicht staan)
Tweede serie is onderweg.

Untitled by roderik vanderkelen, on Flickr
Hey Roderik,

Ziet er goed uit!

Marc
 

krispy

zo volgende printjes zijn verwezenlijk

een wissel motor

20210307_174604 by kris deschoenmaekers, on Flickr

een schakelkast

20210307_174201 by kris deschoenmaekers, on Flickr

en een overkaping voor op perrons over de trappen of roltrap te plaatsen

20210307_174519 by kris deschoenmaekers, on Flickr

deze laatste werd als kitje gemaakt en daarna in elkaar gelijmd

zo ziet ge, de printer draait hier geregeld uren  ;)





MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

svvander

Die schakelkasten zijn de max!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

krispy

#41
Zo hier zijn we weer
De laastste weken draait de printer hier op volle toeren

heb een laad los installatie voor tankwagen geprint en samen gesteld ( heeft wel een klein amerikaans tintje vindt ik  ) dit geheel ga ik nog 2 maal bij printen zodat een groot leeg smal vlak opgevuld geraakt en toch een functie heeft bij de bundel , en men tankwagen toch een bestemming hebben ( ga er nog verlichting voor voorzien )

20211225_122742 by kris deschoenmaekers, on Flickr

20211225_122824 by kris deschoenmaekers, on Flickr

tevens heb ik me een verlichtingsmast gemaakt met werkende ledlampen , deze hebben plaats gevonden aan men bundels om bijverlichting te hebben

20211205_160930 by kris deschoenmaekers, on Flickr


20211205_160852 by kris deschoenmaekers, on Flickr



Ook het seinhuis BLOK 10 is af geraakt
tevens intern voorzien van geprinte onderdelen

20211121_152454 by kris deschoenmaekers, on Flickr

20211121_152323 by kris deschoenmaekers, on Flickr
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

PietB

Inderdaad erg mooi Kris.