Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Mijn N-spoor project.

Gestart door Pierre, 09 december 2020, 11:45:20 AM

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Al weer een tijdje geleden dat ik een update van mijn baantje heb gedaan. Maar ja ... ik ben iemand die niet iedere streek verf laat zien. Ik spaar het maar een beetje op. Bovendien heb ik nog meer hobby's die ook tijd in beslag nemen. Maar hier komen weer een zooitje foto's met vorderingen.

Tussen de huizenrij en de berg is nog een stukje kaal. Omdat beide delen demontabel zijn moet het wel een los stukje zijn. Ik doe maar wat met bomen en zo.



Ik maak een passtukje van piepschuim en bewerk dat met wat Sculptamold. Ik had nog een restje staan.





Vervolgens met verdunde zwarte verf en bestrooi het stukje met wat verschillende grassoorten.



De vorige bomen die ik gemaakt had van de vlinderstruik bloemen heb ik weggegeven aan een buurman verderop. Ik moet dus wel weer even wat nieuwe maken. Gelukkig heb ik nog genoeg bloemen over. Ik heb het dit maal iets anders gedaan. Ik gebruik i.p.v. spuitlijm of haarlak deze maal een rest parketlak (mat). Er stond nog een half blik in mijn garage (een paar jaar  ::) ).









En dan kan ik daar mooi weer een paar boompjes van gebruiken om mijn hoekje te vullen.



Wat roest op de rails.



Vervolgens heb ik het stuk rails tussen de tunnels geballast.



Ik pak ook maar gelijk de bovenleiding bogen aan. Aan de rechter kant gaan de sporen met een bocht de tunnel in en heb ik de sporen iets verder uit elkaar gelegd. Hierdoor past een normale boog er niet overheen en heb ik deze een klein stukje breder gemaakt.





Aan de voet van de bogen worden M5 inbusboutjes gelijmd die weer op hun beurt in de busjes langs de baan passen. Alle bogen heb ik ook geverfd om van de plastic glans af te komen.



Het volgende projectje is de spoorwegovergang. Eerst maar eens andreas kruisjes maken. Ik heb geen heel kleine ledjes meer in huis dus gebruik ik gewoon twee 3mm knipperleds. Als ik dubbele lichten maak is dat wel erg lomp dus maak ik enkele. 







In Houten heb ik vorige keer een defecte overweg gevonden. Het zijn metalen boompjes dus die vallen mooi vanzelf terug in de ruststand.



Om ze nog wat zwaarder te maken lijm ik er nog een stukje draad op. Aan de achterkant boor ik een gaatje van 0,5 mm waar een stukje visdraad in gelijmd wordt voor de bediening van de boompjes.



Eén van de steuntjes heeft een kapotte bovenkant en daar schiet het boompje steeds uit. Ik lijm er een stukje styreen op en boor een nieuw gaatje.







De visdraad die voor de bediening van de spoorboompjes moet zorgen moet zo'n 30 cm overbruggen en in een bocht. Ik maak een soort geleider buisje van een oud thermokoppel van een cv. Hier haal ik de kern uit en dan blijft er een mooi buigzaam koper leidinkje over.



Hier gaat het visdraadje perfect en soepel doorheen.



Volgende klusje. Omdat ik best veel sporen wil laten verdwijnen onder de berg wil ik het met de laatste drie sporen wat anders doen. Ik laat één spoor verdwijnen met een versprongen tunneltje en de laatste twee verdwijnen gewoon in een locloods. Ook maak ik gelijk de (arcade)muur dicht. Er moet een deel van de muur open kunnen waar de (servo)bediening van de spoorbomen achter komt.





Voor het gedeelte dat open moet kunnen gebruik ik wat H-profiel.



De arcade bogen zijn wat te kort.









Dan de locloods. Ik heb nog een oudje staan. Wie kent hem niet met die schattige badkamertegeltjes.  :P)



Eerst maar eens slopen en het geheel op maat maken voor de twee sporen.







Het dak vind ik ook niks.



Ik ben gek op gewoon baksteen en dakpannen en het ziet er gelijk al heel anders uit.











Alleen nog een beetje vuil maken.





Later meer .... ;)
Groet Pierre.


PietB

Citaat van: Pierre op 07 december 2021, 19:13:21 PM
Al weer een tijdje geleden dat ik een update van mijn baantje heb gedaan.
Ik geniet hier zo van hè!
Ga zo door Pierre.

De absolute beginner

Geniaal!
Elk teken van vooruitgang is hier een feest!

Cyriel

Jappy

Ja hoor, hij doet het weer! Je hebt van een spuuglelijke locloods een leuk uniek gebouwtje weten maken.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

59erke

Citaat van: Pierre op 07 december 2021, 19:13:21 PM






Knappe vorderingen Pierre
Die gotische bovenleiding typisch voor onze Noorderburen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Pierre

Groet Pierre.


PietB

#82
Citaat van: 59erke op 08 december 2021, 18:23:35 PM
Die gotische bovenleiding typisch voor onze Noorderburen
Ze zijn redelijk zeldzaam hoor, in Nederland alleen te zien op het tracject Hilversum-Utrecht.
En dan ook nog als rijksmonument, geregistreerd.

https://rijksmonumenten.nl/monument/522846/bovenleidingportalen-spoorlijn-hilversum-utrecht/hilversum/


grt Piet.