Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

nieuw op de markt: speciale dry brush penselen

Gestart door oebr, 20 september 2021, 13:51:21 PM

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Dirky

Niet echt nieuw op de markt. Wel nieuw voor AMMO...
Dergelijke penselen gebruik ik al zeker 10 jaar. Zeker een aanrader!

Martin Welberg

Gebruik al een redelijke tijd de D serie van Artis Opus, daarnaast een set van Army Painter. En heb nu wat Rosemary's&Co penselen onderweg. Deze gaan er zeker ook komen al is het maar om ze onderling te kunnen vergelijken.

adrievans

Het zal wel aan mij als amateur liggen ,maar waarom een set penseeltjes kopen om te drybrushen.
Ik gebruik al jaren oude kwastjes waar ik de helft van de haren heb afgesneden.
Zien er hetzelfde uit als die op het filmpje en werken ook.



Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

SuSke

Omdat gerenommeerde military modelbouwers zweren bij marterharen penselen met een speciale snit. Daar is er een hele industrie rond gebouwd omdat dat een 'echte' hobby zou zijn met veel opzoekwerk en streven aar de perfecte imitatie van de werkelijkheid.

Wij zijn spoorwegmodelbouwers en zijn gewoon om onze plan te trekken. Ons werk is altijd al een benadering van de werkelijkheid geweest.
Rond onze hobby is ook een hele industrie gebouwd maar die wou het ons 'te' gemakkelijk maken.
Gelukkig zijn we daarin ook stilaan van het veel bewandelde pad aan het afwijken met modellen en banen die de realiteit meer en meer benaderen.

Laten we gewoon profiteren van die industrie die zich richt tot de military en gamer modelbouwers. Wij kunnen er maar wel bij varen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Thommy

Citaat van: adrievans op 20 september 2021, 17:11:34 PM
Het zal wel aan mij als amateur liggen ,maar waarom een set penseeltjes kopen om te drybrushen.
Ik gebruik al jaren oude kwastjes waar ik de helft van de haren heb afgesneden.
Zien er hetzelfde uit als die op het filmpje en werken ook.

hetzelfde waarom schilders geen penselen uit de action gebruiken maar zweren bij goeie merken, al is het omdat die geen haren verliezen en de moeite zijn om achteraf uit te wassen.
Als ik kijk naar deze van toen ik DKO volgde +20j terug, zijn die penselen nog steeds top.
Mijn dochter volgt nu 1j tekenles (7j) en mocht geen dure penselen kopen, tjah... na 1j zijn die allemaal vervangen want ze verliezen massa haar, hard of het hout is zacht.

het haar doet echt veel bij goeie penselen. marter of eekhoorn of varkenshaar. Synthetische haren schilderen gewoon anders.
en dat zal bij dry-brushing wss ook veel verschil maken.

nu ik kan me er niet van ondoen dat ik zo'n soort penselen/borstels ook heb zien liggen bij de modelbouwwinkel hier
Greetz

Thommy

Michiel

Ik kan Adrie wel volgen. Het materiaal dat men gebruikt mag in relatie staan met de kunde dat men heeft. Logisch dat een ervaren schilder zoekt naar de penselen die hem het beste liggen om beter nuances te kunnen leggen in z'n werk. Maar een beginner die meteen de duurste penselen gaat kopen, is snobisme. Dure penselen maken je geen betere schilder.

Ik gebruik ook de penselen van de kinderen, gekocht voor "plastische kunsten" op school, en heb er hopen van liggen (5 kinderen verzamelen veel penselen), en dat gaat prima, knip ze bij, en doe er m'n ding mee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Thommy

Citaat van: Michiel op 21 september 2021, 09:19:31 AM
Ik kan Adrie wel volgen. Het materiaal dat men gebruikt mag in relatie staan met de kunde dat men heeft. Logisch dat een ervaren schilder zoekt naar de penselen die hem het beste liggen om beter nuances te kunnen leggen in z'n werk. Maar een beginner die meteen de duurste penselen gaat kopen, is snobisme. Dure penselen maken je geen betere schilder.

Ik gebruik ook de penselen van de kinderen, gekocht voor "plastische kunsten" op school, en heb er hopen van liggen (5 kinderen verzamelen veel penselen), en dat gaat prima, knip ze bij, en doe er m'n ding mee.

ik koop ook die goedkope van de action. Voor touch up te doen ed met autolak of iets kleins te doen met iets als hammerite ed. Maar gaan dan meestal gewoon rechtstreeks vuilbak in :D
Ik zef niet dat ze nutteloos zijn. En er zijn idd mogelijkheden genoeg voor die goedkope penselen.

ik ben helemaal akkoord dat een duur penseel u geen ervaren schilder maakt. Echter ik heb ze ooit moeten aankopen voor DKO en noem mezelf zeker geen ervaren schilder (of ik ben het verleerd)
Greetz

Thommy

adrievans

Even voor de duidelijkheid,ik weet dat marter/varkenshaar beter is en die heb ik ook( al jaren)
Die goedkope van de action gebruik ik ook voor de ruwe minder belangrijke klussen.
Het enige wat ik wilde zeggen was waarom een dure set kopen als je een oude kwast ook kunt aanpassen ( is het alleen maar om te zeggen dat je iets hebt).
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Metpetergaathetbeter

tja als rijden met een Mercedas of een Fiat 500 met beiden rij je ook ..... valt allemaal te bezien wat je er van verlangd  ;)

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 21 september 2021, 13:49:51 PM
tja als rijden met een Mercedas of een Fiat 500 met beiden rij je ook ..... valt allemaal te bezien wat je er van verlangd  ;)

Het lukt zelfs met een Peugeotje...! ;D

;)

Metpetergaathetbeter

maar een Mercedes rijden betekend niet dat U ook kunt niet verkeerd rijden ondanks het anderen eerder overkwam  ;)

Die borstels zullen ongetwijfeld heel goed gerief zijn net als al het andere dat zij aanbieden. Wellicht gaan ze jaren langer mee dan die goedkopere meegaan en worden ze met steeds opnieuw gebruiken steeds goedkoper....in gebruik

oebr

nieuw op de markt van Ammo uiteraard.

https://www.youtube.com/watch?v=C7eic_kbcZo

Waarom deze penselen kopen ?

Omdat goedkopere borstels al wel eens wat makkelijker haren verliezen, wat vervelend is wanneer je ze vaak gebruikt.

Maar ik vraag me wel af wat in deze draad het nut is van een discussie over al dan niet goedkoop aan moba/bo doen, daar hebben we verderop een babbelhoek voor he.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Martin Welberg

Tsja, das normaal ondertussen. Goed, paar verwijzingen naar dezelfde types:

https://www.rosemaryandco.com/smooshing-brush

https://www.sceneryworkshop.nl/masterclass-drybrush-set-3x-tl5054.html

https://store.artis-opus.com/collections/brushes/products/series-d-brush-set?_ga=2.176040490.960594216.1632926306-120990192.1632926306

zal er eens een artikel over schrijven. Nu denken mensen vaak dat het afknippen van haren werkt maar daar ben ik het eigenlijk niet zo mee eens.