Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

verlichting in H0 autobus

Gestart door Peter, 02 september 2021, 11:28:36 AM

Peter

mijn volgende projekt zou ik graag in onderstaand autobus (van Aachen) willen doen
Zouden drie ledjes (SMD 805 pur white VF 3,0-3,1 V) tegen het plafond voldoende zijn en mag ik die aan elkaar koppelen (korte-lange-korte-lange-korte -lange draad) en welke weerstand
Voor de front verlichting 2x dezelfde ledjes en voor de sluit verlichting 2 x ( SMD 0402 Vf: 1,9 V) en ook hier weer welke weerstand
Bedankt alvast voor jullie hulp

49042378128_13f2ca0ed4_b by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

3 leds à 3 Volt zijn mogelijk op een 12V (of meer) voeding. Weerstandswaarden zijn afhankelijk van voedingsspanning en "smaak" qua lichtsterkte.

Ik zou je een (kleine investering aanbevelen: goedkope multimeter, weerstand 470 Ohm en een potentiometer van 2200 of meer
Potentiometer: tussen loper en één uiteinde heb je een variabele weerstand, in serie met led(s), vaste weerstand en eventuele diode.
Regelen naar smaak, vervolgens potentiometer loskoppelen en weerstand meten, vervangen door weerstand van gemeten waarde + 470
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

....of gewoon zo'n assortimentsdoos met allerlei weerstandjes bestellen en gewoon even wat rotzooien met klemmensnoertjes en verschillende weerstandjes tot t naar de zin is. Zelf doe ik bij alle witte leds tegenwoordig standaard 10K, waarvan ik een flinke berg heb liggen, maakt niet uit of t 3 leds in serie zijn of een enkele... is t licht me niet fel genoeg zet ik een tweede 10K-weerstand parallel aan de eerste, of zelfs een derde parallel... de assortimentsbak met weerstandjes is dan voor de speciale gevallen, zoals speciaal felle leds ofzo, of gekleurde leds.