Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

roco booster 10765

Gestart door will, 31 oktober 2006, 13:54:06 PM

Brunel

De master en slave aansluitingen hebben inderdaad zespolige busjes, maar de booster in en uit hebben 4-polige busjes voor 3 aansluitdraden.

INFO

En de polen 1 en 6 hebben geen verbinding op de print zelf ergens naar toe?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Brunel

Effe nadenken of ik de vraag wel begrijp.[?]
De booster aansluitbusjes zijn vierpolig. Meer kan dus ook niet worden aangesloten.

INFO

Ik dacht dat het 6 polig was, maar als er niet meer dan 4 polen zijn en dus ook een 4 polige bus dan heb ik niets gezegd.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

will

Beste Brunel,

Ik ben inderdaad blij dat wij in het forum zijn verder gegaan.

Na alles gelezen te hebben blijf ik tot nog met enige vragen zitten:
- zijn de print van de 10764 en de print van de 10765 hetzelde,      maar zijn niet alle componenten (aansluitmogelijkheden) aangesloten?
- moet er enkel een bus voor booster "in" gemonteerd worden?
- moeten de bussen voor "master" en "slave" gedemonteerd worden?

Brunel

Will, we komen nu op het terrein van het experiment. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd en lees ook alleen maar de gelinkte websites.

Daar zeggen ze dat de prints identiek zijn. Ik heb mijn print bekeken en ik denk dat ze gelijk hebben. Zelf zou ik het durven en dan geef ik me 90 procent kans dat het lukt. Maar ik kan voor jouw niet beslissen. Overigens kosten die versterkers op ebay momenteel een tientje. Dus om nou te zeggen dat we een catastrofaal financieel risico lopen. [:o)]

Er moet in ieder geval een 'booster in' aansluiting komen. Dat kan met een busje of met draadjes. Je kunt ook het busje van 'booster out' verplaatsen naar de 'booster in' positie. Kun je alleen niet meer doorlussen naar weer een volgende booster.
'Master' en 'slave' gewoon laten zitten, maar niet meer gebruiken. Ik zou ze afplakken.

Als je het durft en het lukt, dan horen we het graag. [:)]

argilla

citaat:
Geplaatst door Tom

10764 en 10765 zijn een nieuwe en oude versie.
Het enigste verschil is dat er een ledje oververhitting aanduid.
ik dacht toch dat ik zo eens gehoord had.




Ik vrees dat Tom gelijk heeft. Beide zijn ( innerlijk) hetzelfde alleen bij de laatste nieuwe zit een power en overload led. Heeft ook iets meer power in huis
http://67857.rapidforum.com/topic=100477697422
geeft een beter idee van hoe het moet.
so,ich hab es gewagt und am wochenende meine roco-verst?rker getunt.
was rauskam>ein multifunktionsverst?rker    
das hei?t im klartext>verst?rker und booster in einer person mit allen funktionen  nat?rlich nicht gleichzeitig!!!
hab alles getestet,alles o.K.
sind,glaub ich,selbsterkl?rend!



argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Brunel

Nee Argilla, de 10764 is de opvolger van de 10761, de 10765 is de opvolger van de 10762.
Inderdaad verschilt de 10764 alleen maar van de laatste versie van de 10761 door de led en het extra vermogen, de 10765 idem dito ten opzichte van de 10762.

De print van de 10764 is gelijk aan die van de 10765 met uitzondering van de aansluitbussen. Om dat verschil te zien hoef je alleen maar even in de catalogus te kijken. Vandaar dat je een 10764 heel gemakkelijk in een 10765 kan veranderen. Maar de 10765 is absoluut niet de opvolger van de 10764.

Op de link waar je naar verwijst wordt trouwens een 10761 verbouwt tot 10762. Daar gold hetzelfde voor, mits je dezelfde printversies had. Staat er duidelijk in.

will

ik heb vandaag de 10764 naar 10765.
de modulaire bus (4-polig) die ik heb gekocht is wat breder dan de bus die er standaard inzit.
ook de gekochte 4-polige stekers zijn wat breder dan de stekers aan het Roco-verbindingssnoer en passen dus niet in de Roco-bus.
ik heb alles aangesloten en het werkt.

ik wil iedereen bedanken voor de adviezen.

Brunel

Kan bevestigen dat het werkt.
Het zijn RJ10 busjes en niet RJ11. Verklaart misschien waarom de door will gekochte busjes wat groter zijn. Het boosterkabeltje heb ik voor een euro bij een electronicawinkel laten maken. Totale kosten ongeveer 20 euro, inclusief de verzendkosten van de 10764 uit Duitsland.

will

Ik heb de wat smallere stekkertjes kunnen bemachtigen.
En uit 1 lange boosterkabel heb ik 2 korte boosterkabeltjes gemaakt.
De rest van de kabel heb ik voorlopig over.

De lange boosterkabel zat reeds bij een eerder aangeschafte originele booster. De te brede stekkertjes had ik 5 stuks voor 1,70 Euro. De smallere, goede stekkertjes heb ik gekregen.
De omgebouwde 10764 zat in een setje van Multimaus, trafo 10725 en aansluitrail voor totaal incl. verzendkosten 80 Euro.

Na ombouw van de 10764 naar 10765 functioneert alles, incl. aansturing via PC (Romotion).
Dus voorlopig ben ik een tevreden mens.
De wissels werken, de locs reageren goed.
Nu de volgende klus: de baan in blokken verdelen (voorlopig een deel om het uit te proberen).


Brunel

Iedereen in voor een verrassing?

Ik zat me al een tijdje af te vragen of de soldeereilandjes van de busjes voor 'booster in' en 'booster out' niet gewoon parallel staan.

Inmiddels doorgemeten en voor de zekerheid nog een busje verwijderd om de printsporen goed te kunnen volgen. Conclusie, ja dus.
Ergo
Je hoeft een 10764 helemaal niet open te maken om hem als booster te gebruiken. Gewoon de 'booster out' aansluiting als 'booster in' gebruiken.

Werkt dat? Ja, dat werkt. Net geprobeerd met twee nieuwe exemplaren.

Klaas Zondervan

Zoiets heet een doorlusaansluiting.

pabe

Dat is goed nieuws !!![:D]  
Het kabeltje, is dat een 1 op 1, of moet dat gekruist zijn?  
Indien gekruist, welke pinnen ?  [:I]

Paul [8D]


Klaas Zondervan

Als je het bericht van Brunel goed leest dan zie je dat ze niet gekruist zijn.