Vervuilen Piko AR46

Gestart door Cedric, 10 augustus 2021, 21:48:33 PM

Cedric

Bedankt allen voor de positieve reacties !

Na de eerste stoflaag via airbrush werden enkele washes en filters gelegd, dit geeft een heel subtiel effect. Het is niet altijd makkelijk om dit op foto te leggen, maar als je goed kijkt zie je het verschil tussen de foto hierboven en de foto hieronder. Ook werd het onderstel voorzien van een wash en filter in aarde tinten:



De radiators en luchtuitlaten werden ook voorzien van een extra wash om het opgehoopte vuil hieronder weer te geven. Hier denk je best na hoe het water bij regen het dak "schoonmaakt". Waar het water niet of moeilijk aan kan blijft er vuil liggen... simpel toch :-)


Hierna werd de rood/gele kap afgeplakt en werd het dak nog eens extra geweatherd met de airbrush, na drogen werd er via dotjes olieverf aflopende strepen aangebracht. Dit is een techniek die al lang meegaat, ik heb dit vroeger nog gedaan met oude Talens olieverf uit mijn broer zijn schildergerief van de tekenacademie  :). Ondertussen heb je hulpmiddelen zoals de 'oilbrushes' van Mig. Concept is hetzelfde, maar het is wel makkelijker werken met de nieuwe hulpmiddelen dan met tubes olieverf. Dit vind ik een van de leukste weatheringtechnieken, je kan de verf zeer mooi nat in nat leggen en je hebt ruim de tijd om correcties uit te voeren. Wel opletten met de zeer lange droogtijden van de olieverf




Als laatste werden details zoals de roostertjes aan de zijkant nog extra in de verf gezet via pin washes

Ik ben best tevreden van het eindresultaat, als laatste nog een sfeerfoto van de onlangs geïnstalleerde verlichting in het depotgebouw:



mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Alan On Track

Heel mooi gedaan. Ik ben alleen nog niet zeker of ik me er zelf ook aan durf wagen...
Modelbouw is een kunst

Michiel

Ik wacht met spanning wat er geworden is van de kleuren-vlekken van olieverf op het dak. Ik vermoed dat die verder weg-verweerd werden. Is er al een toonbaar resultaat?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stedahult

Citaat van: Alan On Track op 18 augustus 2021, 13:57:47 PM
Heel mooi gedaan. Ik ben alleen nog niet zeker of ik me er zelf ook aan durf wagen...

Dat durf je wel. Zoals Marco Borsatan al zong.
Het is even slikken en weer doorgaan...
Mvh. Steef

Fred

Ik ben ook benieuwd naar het resultaat van de gekleurde stippen.
Overigens een geweldig mooie sfeerfoto van het depot.
Frederic

SuSke

De foto's in het begin van het draadje geven het resultaat van de uitgeveegde stippen op het dak, een mooi met bruine aanslag vervuild dak  8)

(met blije vrijheid even gekopieerd  :P )


Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Bedankt Frans, ... en het resultaat is verbluffend. Meesters met verf aan het werk. Ik zou braaf met bruinige kleurtjes knoeien... nooit met confettie kleuren. Straf! .. maar prachtig.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

dat is het voordeel van de kleurenkaart. Normaal zouden de hoofdkleuren in de juiste verhouding 'wit' moeten opleveren, maar in de praktijk keert dat meer naar 'bruin' soms wat lichter, soms wat donkerder.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ACFI

Ik ben persoonlijk geen liefhebber van zware vervuiling van treinmodellen. Maar dit model vind ik heel mooi sober vervuild.

Persoonlijk zou ik wel iets meer kleurverloop verwachten in het rode deel van de kast ttz minder vervuiling naar het midden toe. Zo herinner ik me toch de echte autorails uit mijn jeugd (maar het geheugen laat ook wel wat steken vallen).

Ik vind trouwens ook dat het stukje emplacement waar je het model op toont, heel realistisch is afgewerkt.

ACFI


Cedric

Nogmaals bedankt voor de leuke reacties !

Weatheren is iets waar je zeker bij duurdere locs een zekere drempelvrees dient te overwinnen. Ik heb begonnen met oude goederenwagons te verweren en zo veel bijgeleerd. Het loont ook om eens op youtube rond te kijken waar je zeer goede video's vindt van mensen die tanks en vliegtuigen bouwen en schilderen.

Bij de techniek met de puntjes olieverf is het inderdaad de bedoeling om na het aanbrengen van de dotjes met een nat penseel deze open te trekken. Je mengt en verdunt de olieverf terwijl je bezig bent. Door de trage droogtijd van de olieverf heb je tijd zat en in het slechtste geval herbegin je  :)  Wel opletten om ofwel terpentijn ofwel verdunde white spirit hiervoor te gebruiken om zeker de onderliggende washes niet af te wrijven. Ik gebruik hiervoor de "lichte" white spirit van ak interactive, maar je hebt die ook van andere merken. Dit is een verweringstechniek die zich zeer goed leent voor grote vlakke oppervlakken zoals bv daken van rijtuigen of locs of zijwanden. Voor geribbelde wanden of bakstenen zou ik het niet toepassen omdat je dan het verfmengsel niet mooi kan uitstrijken.

Voor wie extra info wenst heb ik vlug enkele youtube video's gezocht:
https://www.youtube.com/watch?v=HEG6Db3A04E

https://www.youtube.com/watch?v=cTl-VOcWLk8

Men heeft ook gevraagd om een bijdrage voor Modelspoormagazine te maken over dit motorstel. Dit zal ik met veel plezier doen en nu weet ik ook dat ik best nog wat extra aandacht besteed aan betere foto's en uitleg voor de "dot filter" techniek  :D




Gerolf

Ik kijk uit naar dat artikel  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw