Hana no tani - Japan, start industriële revolutie

Gestart door meeus, 13 november 2020, 20:42:41 PM

meeus

Hey Olivier,

Met een echt schaduwstation bedoel je een plaat onder deze plaat met meters aan recht spoor?

meeus

Ondertussen de triplex voor de spoorbedding kunnen uitzagen en de hoogte verschillen ook gemaakt.
De eerste proefritten zijn gedaan en hier en daar moet er wat spoor vervangen worden.
Tevens ook wat trackdempingsbedding is het volgende wat erop moet komen.

Een foto van de vooruitgang



Cheers,
Yoni

meeus

Ondertussen ben ik wat bezig om verschillende scenery technieken uit te proberen en aan te passen voor mijn gebruik.
De grote scenery elementen wil ik afneembaar hebben zodat ik deze kan maken en aanpassen op mijn werkbank, kwestie van mijn rug te sparen.

De eerste methode was met de pur platen als onderbouw.
Hier was vaak het probleem dat alles vrij plat leek en een helling in de baan aanbrengen vaker niet gedaan werd hierdoor.
Ook zijn die platen vrij duur om gewoon als onderbasis te gebruiken, daarom dat ik nu de hoogtes heb gemaakt met op maat gezaagde blokken.

Ook het feit dat foamboard enorm bol trekt als er dan ook maar iets op die bovenkant gemaakt word met gips of sculptamold maakt het niet de ideale oplossing.


De tweede methode is een basis plaat te maken met wat stutten onder en uitvullen met pur platen.
Deze methode gebruikt veel verschillende grondstoffen en het mooi aansluiten aan de sporen is een twijfelgeval
Het maakt wel dat alles volledig zijn eigen pootjes staat en het makkelijker is om aan te werken op de bank.


De derde methode dat ik gisteren en vandaag heb geprobeerd is eentje met een aluminium gaas voor vogelkooien te maken
Die vastnieten aan de spoorbedding triplex en in of uitduwen waar ik welke vorm wil hebben.
Nadeel is dat die gaas scherp is bij afslijpen dus handschoenen zijn verplicht.
Daarover een enkele laag gipsverband (kost en 3€ voor een rol van 3m lang) en daarover een laag fijne plaaster.
Als de plaaster dik genoeg ligt stopt de aluminium gaas met tegenwerken en heb je een solide, luchtige constructie.
Om het afneembaar te maken na drogen is het een kwestie van de nietjes te verwijderen, dus goed noteren waar deze stonden.
Het resultaat na een nachtje drogen en de nietjes te verwijderen maakt het afneembaar.


Ook voor de kleine stukken tussen twee sporen is dit ideaal, wel maak ik die kleine stukken niet afneembaar maw ik laat de nietjes steken.


Iets wat ik een vierde manier dacht te noemen:
De openingen tussen de sporen bedekken met papier, vastpinnen met duimspijkers of andere en dan pu schuim om deuren te bevestigen gebruiken om een dik geheel te maken.
Hier is het moeilijk om die pu schuim goed te mikken want die moet op alle kanten steunen op de triplex spoorbedding.
Hier niet verder mee gedaan omdat het mikken met die pu schuim niet zo ideaal was plus het werd al snel een massa.


Mijn gevoel zegt om verder te gaan met de 3de methode gezien die hele gaas, gips en plaaster minder als een kilogram weegt en volledig steunde op de triplex spoorbedding.

Ook nog ander goed nieuws: de japanse gebouwen zijn aangekomen in het postkantoor, maandag zien deze op te gaan halen!  :D

meeus

Ondertussen al wat verder en ook al wat verder kunnen experimenteren met de "schelp" bestaande uit een paar steunblokken, ijzerdraad mesh, gipsverband en plaaster. Dit massief stuk gebergte is op de plaat gemaakt, dan verplaatst voor de details. Met de blokken kan dit volledig op zijn eigen poten staan en toch mooi aansluiten met de trackbedding.




Vandaag even men pagode tempel afgewerkt. (de eerste foto is halfweg klaar)
De instructies zijn volledig in het Japanse taaltje maar de foto's zijn zeer goed te interpreteren en volgen.
Niet slecht voor een volledig papieren bouwkit uit Japan.



Dan de "schelp" van dit stuk scenery in de bruine verf gezet.
De drie boog brugjes zijn zelf gemaakt met balsa hout, brug balken zijn 5mm dik, de planken 1mm dik en 2mm breed.
Welke kleur ik deze zou zetten ben ik nog niet uit.. rood of een grijs..  :-\



Een overzichtje van de berg


De flanken gaan een klimplant groenbedekking krijgen, de vlakke stukken een aantal bomen.
Onder de bruggen grote struiken, met het oog dat het allemaal wat aan de wilde kant lijkt.
Onze treurwilg zal een plek krijgen rechts van de pagode op het vlakke stuk, daar zal ook wat "normaal" gras zijn en minder wild.

Voor ik hier mee kan voortgaan zal ik eerst wat opruim werk moeten doen en de omkasting van de baan maken.

Zover de vordering in deze één bepaald biermerk tijden.
Groeten, Yo

DFS

Mooie kit, ik ben ook benieuwd naar het rollend materieel je hierop gaat gebruiken?

meeus

Vandaag en gisteren nog wat groen kunnen bijstrooien en nog een gebouwtje gemaakt.

Het gebouw dat bij de pagode hoort, zowat het tempelhuis.


Dan het groen rondom en op het plateau waar de pagode komt.




Op het stuk rechts beneden van de pagode gaan berkenbomen komen eventueel het tempelhuisje maar nog niet zo zeker van.
Tempelhuisje is vrij groot met 14,5 op 14,5cm.


Op de foto's is het gras pas gestrooid dus ik moet her en der nog opzuigen met de stofzuiger.

meeus

Vandaag nog wat benodigdheden gaan halen zoals statisch gras en van alle soorten groensel en de flanken van het tempelcomplex wat afwerken.



Wat sfeerbeelden






Hopelijk heb ik iedere avond wat tijd om stukje per stukje van de flanken te bedekken en het geheel eens erna op zen plek te kunnen zetten.
Het idee om het zo groen mogelijk te houden komt goed tot zijn recht.


Qua rollend materieel (loc's en trein stellen) heb ik niet veel kennis.
Kan ik jullie vragen welke loc en treinstellen bij dit tijdsperk horen en ook nog eens mooi zijn om naar te kijken  :D
Het moeten geen meters lange stellen zijn hoor. Wat ik in gedachte had waren 2 goederen locs en 2 personen locs met  " tot 5 kleine stellen max.

Tot zover de vooruitgang, tot later.  :)

Cozzy

Yoni dit wordt erg mooi! Petje af!
Doe vooral verder zou ik zeggen...
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Havoc

Toen ik een paar posts hierboven die "chocoladetaart met slagroom" zag had ik nooit gedacht dat het tot dit zou omgetoverd worden. Het zijn inderdaad sfeerbeelden, knappe sfeer trouwens.

Komt er ook een torii?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

meeus

@Havoc, die zijn in de maak, wel niet de typische rode die men kent, eeder deze set https://www.plazajapan.com/4580236846536/
@Cozzy, thanks, het is feitelijk 90% freewheelen aan de hand van foto's en films en games.

meeus

Vandaag nog een ingeving gekregen met wat te doen met die "saaie" bruine wand onder de pagode.. en ineens kwam het eureka moment.. bomen die uit de bergwand groeien en de bergwand met een hele hoop groen variëteiten bedekken en hieronder het resultaat.




Een overzicht hoe het nu is



Als mijn berekening correct is zal de trein onder die bomen doorrijden die uit de rostwand groeien.

meeus

We hebben hier nog wat tijd gehad samen met mijn fantasie en ingevingen en ik wou een "levendigere" muur aan het tempelhuisje.
Als resultaat kwam dit uit de bus:




Ook heb ik nog wat "lianen" aan de bomen die op de rotswand groeien gehangen, het resultaat aan de zijkant in zijn geheel


Nu is het denken wat ik zou doen met de helling, na het tempelhuisje.. waarschijnlijk zal er wel iets binnenkomen in het midden van de nacht, mijn verstand kennende..
En ja ik heb een stuk van een brugje een bruin gebeitste kleur gegeven, rara wie hem terug kan vinden.

meeus

Gisterenavond de laatste kant zowat afgewerkt en hierbij is het tempel complex scenery klaar.
Er zouden nog tempel poorten moeten bijkomen maar ik ben aan het beslissen welke van de 5 die ik heb ik hier ga plaatsen.

Hieronder wat laatste sfeer foto's en geheel foto's:
Sfeer foto's:










Geheel foto's



Het volgende projectje ligt al klaar, hier gaan niet perse gebouwen opkomen, eerder een "groene heuvel/berg"



meeus

En de vloeiden witte schelp is stilaan aan het veranderen.. eerst ging het verder als een gigantische bruine "cake".
Vandaag nog wat details gezet op dit stukje, en ook dit is het eerste stuk zonder 1 stuk metaal draad in de funderingen.
Opbouw is gipsverband, laagje gips en sculptamold laagje en den de bruine verf.

Dit stukje eiland zou een wildernis moeten zijn dat geïsoleerd is van al de rest en natuurlijk met een klein rustig plekje..
Na verschillende "brain farts" en gekke ideeën had ik het idee dat dit een wildere, overgroeide en rode setting zou hebben, met de naam "Akai Jajima"



Dus al wat foto's van de transformatie..
Overzicht:



En wat detail foto's







Wat hier nog bijkomt, geen idee, her en der nog wat struiken waar nog wat bruin zichtbaar is.

En voor het Tempel eiland is er nog een verassing op kost, de elektriciteit is al wat gemaakt.
Voorproevertje:


Groeten, Yo


evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.