verlichting huisjes aansturen met Arduino - hoe kan het anders/beter/...

Gestart door Dirky, 04 maart 2021, 11:55:03 AM

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

eve

Ik heb het ooit gebruikt in C++  als generator voor het willekeurig starten van een trein uit het schaduwstation als de vaste dienstregeling begon te vervelen...

Mvg, Erik

raf

geen arduino maar een pic

ok je hebt wat meer hardware nodig om het in de processor te krijgen maar programmeren is in basic

ik doe per huisje een processor omdat een pic bijna niets kost
de 16f628 kost 1 euro en dan nog de 7805 en een paar condensatoren er bij en klaar

alle ledjes hangen met de positief aan elkaar aan de 5 volt per huisje
dan van de processor komt een 3,9 weerstand naar de min van de led
oorzaak voor dit is dat er een verschil is in positief en negatief schakelen wat de dysispatie in de processor aan gaat .

ik gebruik 1 poot om de dag nacht aan of uit te zetten van alle processoren op heel de baan .de rest zijn allemaal uitgangen
de 16f628 heeft er 16 dus 15 uitgangen beschikbaar poort A5 kan alleen maar ingang zijn dat is vast gelegd in de processor structuur

dus elk huisje doet zijn eigen routine na dat pen A5 aan de massa ligt .
als het terug morgen word dan ligt pen A5 terug aan de positief en doet de processor nog zijn laatste serie commando's of geprogrammeerde commando's afwerken .

de rnd functie heeft het zelfde probleem als de arduino dat de rnd bij het opstarten een vaste reeks cijfers bepaald en deze in die volg orde afspeelt
je kunt het om zeilen maar het is niet gemakkelijk .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

random initialisatie : een  losgekoppelde analoge ingang inlezen als seed variabele.
GOOGLE IT
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Dirky

eigen aan een forum... je plaatst iets wat eenvoudig is voor een beginner en een paar dagen later is het compleet ontspoort. Ik verlies alle zin om iets te plaatsen, het loopt tegenwoordig altijd spaak!

Als de Admins het verstaanbaar gedeelte kunnen afkoppelen, voor mij niet gelaten!

Ofwel verander ik de titel in "verlichting huisjes aansturen met Arduino, hoe maak ik het wat minder verstaanbaar voor de beginner?"

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Karel A.J.

@Dirky: de frustratie in uw reactie kan ik me goed voorstellen maar ik vind ze toch niet helemaal terecht. Van meerdere kanten is er waardering en applaus gekomen voor uw inbreng! Terecht, trouwens, uw voorstel is simpel te begrijpen en duidelijk gedocumenteerd.

Dat er dan lieden zijn die op de kar springen van een degelijk (ofschoon misschien beperkt) basisontwerp en er allerlei toeters en bellen willen bijplakken, zonder zich af te vragen voor wie dat nu allemaal nuttig zou kunnen zijn, dat is een beetje spijtig maar inderdaad niet te vermijden. Laat het aan u voorbijwaaien!

Ik heb zelf gesuggereerd om de leds te dimmen voor meer sfeereffecten, maar daarmee werd echt niet meer bedoeld dan het aanstippen van een mogelijkheid. Neem het vooral niet op als kritiek, althans niet als negatieve kritiek. Wie dat niet kan of wil begrijpen, die mag er gerust overheen kijken, mij stoort dat niet. Maar ik denk dat het een nuttige suggestie kan zijn voor diegenen die de eerste stap gezet hebben; en wilde het dus toch maar even vermelden. In de marge, uiteraard.



Frank_N

Citaat van: Dirky op 05 maart 2021, 17:44:38 PM
je plaatst iets wat eenvoudig is voor een beginner

Waarvoor nogmaals hartelijk dank, U hebt pm, met permissie Dirk ;)
Groet van Frank

Gerolf

Citaat van: Dirky op 05 maart 2021, 17:44:38 PMeigen aan een forum... je plaatst iets wat eenvoudig is voor een beginner en een paar dagen later is het compleet ontspoort.

Ik vind dat in dit draadje nog best meevallen.
- Je lanceert een idee, en er komen wat technische en inhoudelijke reacties en suggesties op
- Arduino gaat over het gebruik van microcontrollers, en dat is op zich al iets meer technisch / complex
- Je vraagt je af hoe "random" meer willekeurig kan, en ook daar komen wat (uiteraard meer technische) ideeën op
- Nu gaat het over "het wordt hier te ingewikkeld" - en tja ... uiteraard weer reacties

Als je (zoals ik) alle draadjes op het forum opvolgt, dan merk je dat het hier nog héél kalm is  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Ik moet toegeven, ik was gisteren in "a bad mood"... sorry daarvoor!

Voor zulke dingen zouden we beter iets opzetten zoals de "stl-file" rubrieken van Piet. Ergens de file met uitleg zetten, draadje op slot, en een bijkomend draadje voor discussies. Want, geef toe, had mijn reactie van gisteren er niet geweest, dan zou binnen een paar weken het draadje volledig onbruikbaar geworden zijn.

gardevil

Gerolf,
op zich is dat technische het probleem niet, als er naar de voor de leek 'moeilijkere' zaken naar toe wordt gewerkt.

Het begint bij een vrij simpel ontwerp, perfect te begrijpen voor een leek of beginner en dan springt men naar een aantal technische uitbreidingen, alsof dit voor iedereen meteen duidelijk is. Men vergeet hierbij maar al te dikwijls dat niet iedereen 'alles' kent en gaat op die manier gemakshalve voorbij aan de voorkennis die de aanbrenger heeft, maar die bij de leek of de vraagsteller ontbreekt.

Goed bedoeld allemaal, maar sommige mensen hebben het nodig om met (kleine(re)) stappen te werken, gewoon omdat ze noch de kennis, noch de ervaring bezitten.

Het onderwerp verderzetten in wat ik dan 'het chinees' noem, is op dat moment de beste weg voor de leek om te zeggen laat maar zitten, hoeft voor mij niet meer.

Uiteraard zullen al die tips en oplossingen een meerwaarde betekenen voor het project, maar soms willen de ervaren leden te snel gaan naar een compleet ontwerp, terwijl de minder ervaren bouwers graag (veel) meer tussenstappen en uitleg krijgen, net omdat ze niet vertrouwd zijn met de materie.

Of hoe men van een eenvoudige start een onbegrijpbaar item maakt.   Men start ment ontwerp A op bord B, waarop iemand al meteen stap M en N voorstelt op bord A en een derde zegt dat hij liever werkt met bord C en meteen hiervan de stappen P tot Q gaat verduidelijken.

Op deze manier mist de beginner het halve alfabet.

Mij lijkt het logischer om uit te gaan van het oorspronkelijk gegeven voorbeeld, wat inderdaad zeer simpel en laagdrempelig is en daar een volgende stap aan te breien, die dan ook voldoende wordt uitgelegd en gedocumenteerd. En dus niet in de zin van 'google is je vriend'

Maar dan zijn we al een beperkte cursus aan het schrijven zeker? Misschien voer voor een artikel?

In ieder geval hoop ik dat niemand zich aangevallen voelt door deze post, men doet immers om goed te doen, al wat ik vraag is beeld je ff in dat je zelf 0 kennis hebt van het onderwerp en ga daar van uit als je iemand wil helpen. Zo hebben we er meer aan en haakt men niet zo snel af.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Havoc

Ik volg Gerolf toch wel wat. Het begint met iets simpel, er komen enkele ideeën later. Iemand die met dat eerste begint krijgt ideeën om te verbeteren. Toch ook wel zo'n beetje als wanneer je leer programmeren. Je begint met iets star sequentieel, leert procedures/functies, maakt het gemakkelijker uitbreidbaar, voegt iets van "random" toe (hier wel belangrijker dan bij betalingen verwerken  ::) ) en verbetert dat opnieuw. Voor je het weet voel je je wat vertrouwd en ben je vertrokken.

Geen slecht idee dat "stl equivalent". Er zou een mogelijkheid moeten zijn om een soort draden te hebben waar iemand iets start en hij de enige is die kan toevoegen. Commentaar zou dan bvb in een apart veld kunnen komen dat je kan open/dicht klappen voor de leesbaarheid maar de commentaar blijft tenminste bij de draad. Zou voor bouwverslagen ook handig zijn. (ok, ik ben nu ook aan het afwijken en vervuilen)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Citaat van: gardevil op 06 maart 2021, 09:41:27 AM
Gerolf,
op zich is dat technische het probleem niet, als er naar de voor de leek 'moeilijkere' zaken naar toe wordt gewerkt.

Het begint bij een vrij simpel ontwerp, perfect te begrijpen voor een leek of beginner en dan springt men naar een aantal technische uitbreidingen, alsof dit voor iedereen meteen duidelijk is. Men vergeet hierbij maar al te dikwijls dat niet iedereen 'alles' kent en gaat op die manier gemakshalve voorbij aan de voorkennis die de aanbrenger heeft, maar die bij de leek of de vraagsteller ontbreekt.

Goed bedoeld allemaal, maar sommige mensen hebben het nodig om met (kleine(re)) stappen te werken, gewoon omdat ze noch de kennis, noch de ervaring bezitten.
(knip)
Mij lijkt het logischer om uit te gaan van het oorspronkelijk gegeven voorbeeld, wat inderdaad zeer simpel en laagdrempelig is en daar een volgende stap aan te breien, die dan ook voldoende wordt uitgelegd en gedocumenteerd. En dus niet in de zin van 'google is je vriend'

Maar dan zijn we al een beperkte cursus aan het schrijven zeker? Misschien voer voor een artikel?

In ieder geval hoop ik dat niemand zich aangevallen voelt door deze post, men doet immers om goed te doen, al wat ik vraag is beeld je ff in dat je zelf 0 kennis hebt van het onderwerp en ga daar van uit als je iemand wil helpen. Zo hebben we er meer aan en haakt men niet zo snel af.

Kruisende berichten: Misschien is het inderdaad geen slecht idee om zoiets op te zetten als het .STL sub-forum. En daar zo'n soort "cursus" op te zetten. Beginnend met dit voorbeeld en dan enkele van die ideeën uitwerken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

stoomlokje

Citaat van: gardevil op 06 maart 2021, 09:41:27 AM
Gerolf,
op zich is dat technische het probleem niet, als er naar de voor de leek 'moeilijkere' zaken naar toe wordt gewerkt.

Het begint bij een vrij simpel ontwerp, perfect te begrijpen voor een leek of beginner en dan springt men naar een aantal technische uitbreidingen, alsof dit voor iedereen meteen duidelijk is. Men vergeet hierbij maar al te dikwijls dat niet iedereen 'alles' kent en gaat op die manier gemakshalve voorbij aan de voorkennis die de aanbrenger heeft, maar die bij de leek of de vraagsteller ontbreekt.

Goed bedoeld allemaal, maar sommige mensen hebben het nodig om met (kleine(re)) stappen te werken, gewoon omdat ze noch de kennis, noch de ervaring bezitten.

Het onderwerp verderzetten in wat ik dan 'het chinees' noem, is op dat moment de beste weg voor de leek om te zeggen laat maar zitten, hoeft voor mij niet meer.

Uiteraard zullen al die tips en oplossingen een meerwaarde betekenen voor het project, maar soms willen de ervaren leden te snel gaan naar een compleet ontwerp, terwijl de minder ervaren bouwers graag (veel) meer tussenstappen en uitleg krijgen, net omdat ze niet vertrouwd zijn met de materie.

Of hoe men van een eenvoudige start een onbegrijpbaar item maakt.   Men start ment ontwerp A op bord B, waarop iemand al meteen stap M en N voorstelt op bord A en een derde zegt dat hij liever werkt met bord C en meteen hiervan de stappen P tot Q gaat verduidelijken.

Op deze manier mist de beginner het halve alfabet.

Mij lijkt het logischer om uit te gaan van het oorspronkelijk gegeven voorbeeld, wat inderdaad zeer simpel en laagdrempelig is en daar een volgende stap aan te breien, die dan ook voldoende wordt uitgelegd en gedocumenteerd. En dus niet in de zin van 'google is je vriend'

Maar dan zijn we al een beperkte cursus aan het schrijven zeker? Misschien voer voor een artikel?

In ieder geval hoop ik dat niemand zich aangevallen voelt door deze post, men doet immers om goed te doen, al wat ik vraag is beeld je ff in dat je zelf 0 kennis hebt van het onderwerp en ga daar van uit als je iemand wil helpen. Zo hebben we er meer aan en haakt men niet zo snel af.

+1 goed gesproken, ik ben ook volledig leek en zou iets willen leren.
Echter als ze met al die onbekende ( Engelstalige ) termen beginnen te zwaaien , zonder verstaanbare uitleg , moet ik helaas ook afhaken . :-\
Ik ben ook nog van die generatie , dat de PC een teletijdmachine was. :(
Dirky, doe zo voort zou ik zeggen ;)
!