Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Huisjes voorzien van licht

Gestart door hapkin, 03 maart 2021, 00:45:31 AM

hapkin

Dag allemaal

Ik heb voor mijn toekomstige baan wat huisjes gemaakt en zou er graag licht in hebben...
Hiervoor ga ik natuurlijk ledjes gebruiken, maar ik zou het leuk vinden als de ledjes aan en uit zouden gaan zodat het lijkt of er iemand thuis is.
Op de 2de foto zie je een zwart bakje wat ik gemaakt heb om in elke kamer afzonderlijk van een led te voorzien.
Maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet aansturen, wie heeft er een goed idee.

Huisjes by Steve, on Flickr

Huisjes by Steve, on Flickr


Karel A.J.

Grosso modo twee opties: ofwel manueel ofwel vanuit automatisatie.

Manueel: spanningsbron (9V-blokje? 12V-adapter...), schakelaar, 1 of meerdere leds in serie, serieweerstand die de stroom bepaalt. Het berekenen van de serieweerstand is cruciaal!

Automatisch (vanuit een Arduino bv.): aan de arduino-uitgang een kleine transistor of mosfet, die komt in de plaats van de schakelaar hierboven.

Vanuit een decoder van DCC of een ander systeem zal het ongetwijfeld ook gaan maar daarop heb ik geen zicht.

Kijk voor meer info ook eens rond op een electronicaforum, bv. https://www.circuitsonline.net/schakelingen.


ERVIN

Om even af te wijken van je vraag , dat zien er prachtig mooie huisjes uit Steve.  ;)

doomslu

Ik denk ook spontaan aan Arduino, maar heb er geen ervaring mee.

En om in te spelen op de post van Erwin: graag een wat grotere foto van die huisjes.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

Op "de baan" van de Minima Forma-klant wordt binnen enkele weken de huisjes-verlichting afgewerkt. Dit gebeurt met enkele Arduino's. Als ik er in slaag die "deftig" te programmeren zal ik hier wel een draadje starten...

Alberke

Je hebt die goeie ouwe 555, maar in dit geval is een arduino wel efficiënter!
Zelf stuur ik mijn licht met relaismodules van het project van Elektuur, intussen langzaam vervangen door USU modules.
Maar als je echt in elke kamer het licht wil besturen gaat dat een dure oplossing worden; bovendien heb je dan een programma nodig om ze te sturen.
Zo komen we weer bij die Arduino terecht. Heb het even gegoogeld, en het internet staat vol met voorbeelden.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Pierre

Ik heb op mijn baan een paar van deze printjes Steve (https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/d14_led_verlichting_huijes_schraal_n_h0_modelspoor.html) en die werken perfect. Per uitgang staan bij mij 5 leds verdeelt over mijn baan.
Groet Pierre.


Alberke

Citaat van: Pierre op 03 maart 2021, 09:40:30 AM
Ik heb op mijn baan een paar van deze printjes Steve (https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/d14_led_verlichting_huijes_schraal_n_h0_modelspoor.html) en die werken perfect. Per uitgang staan bij mij 5 leds verdeelt over mijn baan.
Lijkt me ideaal! Ga me er direct ééntje bestellen!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Karel A.J.

#8
Twee voordelen van een Arduino:
* men kan er een lichtgevoelige opnemer aan hangen, en het licht dan laten aan- en uitdoen in functie van het omgevingslicht
* de lichten kunnen niet alleen aan zijn en uit, men kan ook dimmen d.m.v. pulsbreedtesturing oftewel pwm.

Nadelen: het is wat meer soldeerwerk, en vooral: men moet het geprogrammeerd krijgen. Voor sommigen is dat kinderspel, voor anderen is het een hel. Zal er mee te maken hebben wat voor een merk/type van hersenen men meegekregen heeft van de schepping ;)

Luc

Oufti!

SuSke

Citaat van: Karel A.J. op 03 maart 2021, 10:26:53 AM
...Voor sommigen is dat kinderspel, voor anderen is het een hel. Zal er mee te maken hebben wat voor een merk/type van hersenen men meegekregen heeft van de schepping ;)

Daarvoor kan je een upgrade behalen mits de nodige persoonlijke inspanning en motivatie  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Karel A.J.

#12
Citeerpersoonlijke inspanning en motivatie
Allee komaf he zeg! tMoet toch bovenal plizaant blijven zekers :) !

SuSke

inspanning en motivatie kan ook plezant zijn  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Ik heb daar al verschillende printjes voor gemaakt, zelfgemaakte Arduino's als het ware.
- In een 3...8 x 8 matrix = 24 ... 64 leds
- elk led heeft zijn eigen brandeigenschappen: gloeilamp, kapotte TL, kaars, ...
- Leds kunnen in groepen gezet worden (bvb voor een traphal, grote kamer, stukje straat, ...
- centraal aangestuurd of met een intern programma
... maar dat is natuurlijk een ietsje complexer programmeerwerk  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw