Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

perronboordsteen

Gestart door Dirky, 30 januari 2021, 11:57:14 AM

Dirky

Ter voorbereiding voor de werken aan de stationsomgeving op "de" baan (zie Minima Forma) ben ik een methode aan 't zoeken om zowat 10m perronboordsteen te maken.

IMG_20210130_114648_resized_20210130_114715025 (002) by Dirky dyniMo, on Flickr

Deze ziet er nog wat grof uit maar dat zal bij de definitieve reeks beter zijn...

Rangeerduivel

Hallo Dirk,
Ziet er goed uit, maar had ik jou een paar jaar geleden niet een partij (gekochte van Faller dacht ik...) perronboord opgestuurd om op te meten en te kopiƫren?
Is dat uiteindelijk niet gelukt?
Ik heb ze nog liggen hoor...

;)

Dirky

Dat herinner ik me wel nog Rudy maar gezien ik al jaren geleden H0 vaarwel gezegd heb (maken van H0 catalogus artikelen) heb ik daar niets meer mee gedaan. De werken op Minima Forma niveau laten ook geen standaard onderdelen toe, omdat alles, niet uit een cataloog, maar uit Evan zijn koppeke komt.  ;D

Deze stenen hebben de correcte hoogte die rekening houdt met de dikte van de kurklaag onder de sporen. Met standaard boord zou je moet ophogen etc...

Ik heb dan anderzijds de vrijheid om iets te spelen met de afmetingen zodat ik die effectief vlot kan maken...

stoomlokje

Voor mij ziet dat er zeer acceptabel uit, beton is in 1/1 toch ook niet mooi glad , tenzij dat deze juist nieuw gegoten is.
knap gedaan vindt ik. :)

Rangeerduivel

Citaat van: Dirky op 30 januari 2021, 12:17:40 PM
omdat alles, niet uit een cataloog, maar uit Evan zijn koppeke komt.  ;D

Wat er allemaal niet in Evan zijn koppeke zit, tot stenen toe! ;D ;D :)

;)

erik de noorman

Dirk,

Ik gebruik daar MPX plaat voor.  Eerst in basis grijs spuiten daarna de voegen insnijden met een cuttermes. Inkleuren met verf op waterbasis (bv: waterverf). Op mijn flikckr accaunt deel III en II staan enkele voorbeelden. Zowel fijne voegen als grove voegen.


Erik.

Dirky

De vele one-offs op de baan van Minima Forma maak ik in XPS plaat. De meeste tunnelportalen, de bruggenhoofden etc... zijn op die manier ook betaalbaar te maken.
Als ge 10m boord moet maken en om de 11mm een sneetje geven met de hand, wordt dat onbetaalbaar. Zelfs nu, op deze "snelle" manier, zal ik toch nog 1u per meter nodig gehad hebben.

stoomlokje

Dirk ,
Kan je dat niet doen met een buisje van 3,5 mm , op zijn langs, een scherp latje oplijmen ?
asje erdoor en je heeft een rollertje dat alle 11 mm een inkeping maakt.
Het is maar een hersenspinseltje. ;) ;)

Saskia

Dirky

Bedankt om mee te denken Saskia...

De voegen zijn gemaakt op de CNC machine. Circa 20 minuten en alle voegen waren klaar. Daarna kwestie van het juiste profiel er in te krijgen op de freestafel en de zaagmachine. Het meest tijdrovend is het schilderen en opschuren...

Morgen nog een beetje schilderwerk en ze kunnen de baan op!  :)

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.