wisselsturing

Gestart door bumper, 17 januari 2021, 19:32:46 PM

bumper

Voor mijn baan heb ik reeds een aantal wisselsturingen met relais en aansturing met arduino gebouwd. Nu zijn relais niet zo goedkoop en nemen nogal wat plaats in. Dus dacht ik aan een triac sturing. Na heel wat opzoekwerk, gepuzzel met delen van schakelingen, proberen en aanpassen van onderdelen tot bijgaande schakeling gekomen. Deze schakeling werkt, maar hoe dat komt weet ik niet. Het is een toevalstreffer. Vandaar mijn vraag alvorens verder te bouwen, is deze schakeling stabiel of toch niet goed om verder te gebruiken?
 

Karel A.J.

Zo'n wisselspoelen zijn toch bedoeld om slechts gedurende enkele seconden te worden geactiveerd, de tijd om van positie te verwisselen, met wat marge erbij?

Het lijkt mij een serieus risico als er een triac de geest geeft en daarmee in kortsluiting gaat, dan gaat de betreffende wisselspoel permanent aangestuurd worden en allicht heel erg warm worden, misschien zelfs brandgevaarlijk. Misschien een polyfuse in serie?

Overigens vind ik het allemaal niet superduidelijk, maar er lijken drie aparte voedingen in het spel, mot dat nouw echt?
* 5V= voor de Arduino
* "+9V uit externe trafo" - waar dan nog wel een en ander bij komt, een 7809 bv.
* wisselstroom uit trafo die uiteindelijk de wissels bedient.

Lijkt mij dat het simpeler moet kunnen, en simpeler is altijd beter.

bumper

De 5 Volt komt van de arduino die een puls geeft van 350 milliseconden aan de optocoupler die dienst doet als galvanische scheiding. Dit is geen voeding. Verder heb je wisselspanning nodig voor de spoelen en de 9V doet dienst als stuurspanning. Met minder gaat niet dacht ik te verstaan uit verschillende schemabeschrijvingen.

Groeten.
Ludo.
 

raf

Ludo waar kom jij er bij dat je wissel spanning voor de spoelen nodig hebt ??????
ik stuur mijn wissels voor ik op eigen bouw servo sturingen over ging altijd op 12 volt gelijk stroom en nooit geen problemen gehad.
Een relais duur ????? 3,69 euro voor 8 relais in een module rechtstreeks aan gestuurd door je arduino
https://nl.aliexpress.com/item/32901222553.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.48085f50Tg7fZU&algo_pvid=768f58df-eaba-46fa-a635-8918444ce344&algo_expid=768f58df-eaba-46fa-a635-8918444ce344-1&btsid=0bb0622d16109109831643944e2dc3&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

volledig gelvanische gescheiden door opto couplers
denk je echt dat je goedkoper uit komt met je zelfbouw projectje ????
ok het is plezant iets zelf te bouwen
op dezelfde site kost 1 relais 0,68 euro
als je iets verder zoekt kom je ze nog wel goedkoper tegen zonder transport kosten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Karel A.J.

Ik ga behoorlijk mee met Raf - niet voor de eerste keer trouwens :)
Daarbovenop durf ik in vraag te stellen waarom die galvanische scheiding wel nodig zou zijn.

Voorzover ik zie (maar ik geef grif toe dat ik op die wisselbedieningen niet zoveel zicht heb): er is niet meer nodig dan de Arduino met zijn 5V= voeding, en voor elke wissel twee mosfets, elks aangestuurd vanuit een arduino-uitgang. Plus een voeding die de juiste spanning levert, en voldoende stroom, om de wisselspoelen open te trekken.

Het lijkt me zelfs niet uitgesloten dat er voor elke wissel maar één Arduino-uitgang nodig is, met twee elco's kan men dan de pulslengte vastleggen. Dat is minder nauwkeurig, maar ik denk dan ook niet dat het op 10 of 20 percent op aan komt.

Klaas Zondervan

Ik zou de spoelen ook aansturen met gelijkspanning. Bijna elke digitale wisseldecoder doet dat.
Als je dan de massa van die voeding gelijk maakt met de massa van de Arduino dan is een darlingon transistor of een FET voldoende , zonder galvanische scheiding. Ik zou dan wel een blusdiode over elke spoel zetten.

Een spoelenaandrijving slaat binnen een have seconde om, dus langer hoeft de puls niet te zijn.

Ik zie in het schema bij de spoelen geen eindeloopcontact. Zit dat er niet in?

bumper

Raf,
Dat wist ik niet. Ga het eens proberen.
Klaas,
Ik heb wissels met en zonder eindeloopcontact. Maar het kan ook stuk gaan. Daarom reken ik er niet op. Enkele van mijn metalen Märklin wissels hebben een eindeloopcontact dat niet meer werkt, maar schakelen nog. Ik zal eens met gelijkspanning testen maar zij dateren van uit de tijd dat digitaal nog niet bestond. Dus?
Men heeft mij steeds verteld dat het beter is om galvanisch gescheiden te werken om de computer te beschermen. Vroeger op mijn werk waren ook al onze PLC sturingen zo uitgerust, vandaar.

Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Ludo, dat die spoelaandrijvingen uit het analoge tijdperk stammen maakt niet uit. De natuurwetten zijn daardoor niet veranderd.
Ze werden toen met wisselspanning gevoed omdat dat een gelijkrichter uitspaarde. Maar het elektromagnetisch principe achter de werking maakt dat het zowel met wisselspanning als gelijkspanning werkt.

Karel A.J.

Inderdaad. En het is een beetje een kromme vergelijking tussen PLC's in een industriële omgeving en onze treintjes.

Maar let wel, die optocouplers kunnen dan wel overkill zijn in sommige ogen, maar kwaad kunnen ze niet.
Het grootste nadeel vind ik nog dat men nog een aparte voeding moet opzetten (de 9V= in uw tekening).

Klaas Zondervan

Een aparte voeding voor de opto's is niet nodig. Als je de wisselspoelen met gelijkspanning voedt dan kun je diezelfde spanning voor de opto's gebruiken.

Karel A.J.

Ja, dat is ook weer waar. Zelfs als men - om gelijk welke reden - de spoelen per sé met wisselspanning wil bedrijven kan men een hulpvoeding maken met niet meer dan 1 diode en 1 elco.

raf

Met opto's heb ik geen problemen  als je die gebruikt (zie de modules daar zitten ze ook op).
wissel spanning bij marklin was de eenvoudigste keuze daar het hele systeem op wissel stroom werkt.
Een marklin lok rijd ook perfect op gelijk stroom hoor zonder dat je er iets aan veranderd
Door gewoon een gelijkrichter aan je trafo uitgang te zetten heb je marklin gelijkstroom .
Mijn eigen bouw schakeling voor wissels (servo's)maar spoelen kunnen ook is dat ik op de eenvoudigste manier van sturen vanuit een hoofd processor (bij u arduino)mij mij een pic is dat ik een wissel kan sturen met 1 draad per wissel
ik heb printjes waar een processor op zit en daar zou je dus 2 wissels mee kunnen aan sturen .
de print onthoud de wissel stand en dat hoeft dus je arduino niet te gaan doen.
ook de tijd van sturen word door de extra processor bepaald dus je arduino kan dan verder met andere zaken
ik heb 1 maal 12 volt onder de baan en de printjes maken daar zelf 5 volt van voor de sturing en voor de twee relais indien een wissel spoelen heeft
voor de spoelen trek je een gele draad extra bij . de massa heb je reeds aan je rails en kun je van daar af takken.

nu het sturen van uit een processor gebeurt 99% met de massa .dus de spoel vaste + en de processor schakelt met de massa.
de gele draad is stroom de blauwe zijn massa ook bij marklin
de reden is dat de eind fet's die in de processoren zitten meer vermogen kunnen sturen met massa dan met stroom
ook het schakelen van een naar massa sturende fet is makkelijker (digitale fet's ze bestaan)omdat je voor een positieve fet een extra transistor nodig hebt om hem terug uit te zetten .
anders inlezen over die dingen er zijn wiki's genoeg over .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bumper

Raf,

Tot op zekere hoogte kan ik uw uitleg volgen, maar dan gaat het echt mijn petje te boven.
Ik heb een simpele en basic oplossing nodig want anders geraak ik niet verder.

Klaas,
Voor de opto's heb je toch geen extra voeding nodig. Die komt toch van de uitgang van de arduino.

Karel,
Zonder die stuurspanning krijg ik de triac niet werkende. Misschien lukt het wel met een andere opstelling maar dat weet ik niet.

Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Ja, de ingang van de opto's komt van de Arduino. Maar de uitgang wordt in je eerste schema gevoed uit een aparte 9V voeding en die is overbodig als je de spoelen met gelijkspanning voedt.

bumper

Klaas,

Juist, begrepen.

Ludo.