Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Stoomfluit-simulator?

Gestart door AC-Stomer, 14 januari 2021, 20:06:11 PM

AC-Stomer

Zelf ben ik al jaren geïnteresseerd in de verschillende soorten stoomfluiten dat in België gebruikt werd.
De verschillende soorten zoals Crosby, Nathan, de Schotse pijporgel-fluit, enz...  zijn al wat bekend.

Alleen spookt hier een vraag rond hoe dat de modeltreinfabrikanten de stoomfluit van hun modellen creëren?
Bijvoorbeeld de type 12 van Olaerts klinkt wat gesimuleerd.  (vermoedelijk de type 1 van Marklin ook naar mijn mening)

Bestaat er een soort stoomfluit-simulator?  Het lijkt interessant voor de modelbouwers die graag sound-decoders programmeren om deze van een iets realistische/eigen geluid te maken.  Weet iemand daar iets meer van?

Klaas Zondervan

Velleman levert een elektronische nabootsing van een stoomfluit.
In de handleiding staat het complete schema dus je kunt het zo nabouwen.

Alberke

Waar men RC schepen verkoopt hebben ze die ook.
Met mijn goeie ouwe Commodore 64 kon ik zo'n geluiden produceren. Daar zat een speciale chip in. Als je realistische stoomfluiten wil namaken zou ik het in die richting zoeken, een "dedicated" chip dus.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Karel A.J.

"dedicated chips" om geluid te maken zijn een jaar of dertig passé. Vamdaag speelt men als achergrondjob een mp3 af of zoiets.

Klaas Zondervan

Ja, mp3 kan ook. Maar het interessante aan de schakeling van Velleman vind ik dat het gebaseerd is op alledaagse hardware. De ingewikkeldste component is een viervoudige opamp.

raf

sorry maar in de rc is zelfs die velle man kit niet meer in gebruik
of door mensen die niet beter weten.
een china mp3 speler van 3 euro met een sd kaartje en een serieuze luidspreker doet wonderen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Beste mensen, hij wil zelf geluid genereren; de oplossing met het MP3 spelerke ken ik ook, hoewel ik al flink passé ben  ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

AC-Stomer

De bedoeling was gewoon om te weten hoe men de specifieke klank van een stoomfluit simuleert.
Bevoordeeld de type 1 heeft een middellage Crosby-fluit (de Britse A4's hebben ook zo'n exemplaar), terwijl de type 29 een 3-tonige Nathan-fluit bezit, die natuurlijk anders klinkt.

Om het kort te maken: je wilt gewoon een specifiek stoomfluit-geluid simuleren, maar hoe doen ze dat? 
Bestaat er een computersoftware voor?  Bij google vind ik bij "train-whistle simulator" weinig resultaten. 


raf

roze ruis en witte ruis daar word van uitgegaan dat is de basis van stoom geluid.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pink_noise

https://en.wikipedia.org/wiki/White_noise
een beetje mengen en klaar
ok iets te eenvoudig voorgesteld maar da is het gewoon
ok slagen van de pistons er nog door mengen met een interval generator enz.
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Je moet het (gratis) programma "Audacity" eens testen. Er zijn een hoop tutorials te vinden op het internet.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bellejt

die velleman MK134 heb ik hier nog 3 x liggen als bouwpakket.Voor een leuk prijsje mogen deze weg als er iemand interesse in heeft.

Dirky

Het geluid van de Velleman kit is niet denderend. Het klinkt beter als het signaal nog door een extra filter wordt gestuurd.

En die filtering moet op zijn beurt gestuurd worden want de klank van een stoomfluit is niet gewoon eentonig. Het openen van de klep en het sluiten ervan zorgt voor veranderingen in toonhoogte EN in timbre...
Als je dus echt goed wilt imiteren, heb je goed audio materiaal nodig.

Met een goeie DAW software (misschien is Audacity ook OK) kan je zeker ruis genereren en filteren tot het gewenste effect.

Rangeerduivel

#12
Omdat het hier nu toch om STOOM-FLUIT en geluid gaat,
Toevallig is vandaag mijn TTS sounddecoder, sound van de Britse class A4
https://rover.ebay.com/rover/0/e11401.m43.l5919/7?euid=1a204d52d30247358816ac8c1b652039&bu=44222566374&segname=11401&crd=20201229114749&osub=-1~1&ch=osgood&loc=https%3A%2F%2Fwww.benl.ebay.be%2Fulk%2Fvod%3Ftransid%3D1207089929022%26itemid%3D353009653509%26qu%3D1&sojTags=bu=bu,ch=ch,segname=segname,crd=crd,url=loc,osub=osub
die ik besteld had voor de type 1, aangekomen
Ik heb hem bij wijze van proef ingeplugd om jullie te kunnen laten horen wat je krijgt voor net geen 38€! verzending inkl. (niettegenstaande ik besteld had bij een Brits bedrijf is het pakket afkomstig uit zweden! Ze zullen blijkbaar oplossingen zoeken en vinden voor de nadelen van de Brexit mijgedacht!!)
De decoder is uitgerust met een luidspreker van 8 Ohm 1W maar die vervang ik door het blokje van een ESU Loso V5.0 om plaats te besparen...
Filmpje; Klik op de foto
Het eerste deel (met rode lichten) zijn alle bijgeluiden (12 F-unkties), van zodra de witte lichten aangaan begint de loc te rijden.
MVI_0243 by rudy van wayenberge, on Flickr

Nog even opmerken dat de decoder zo uit het doosje komt, alle CV's moeten nog aangepast worden, maar dat heeft pas zin als de decoder definitief in de Jocadis type 1 zit...

;)

Floris

hou er rekening mee dat een A4 een driecilinder is en een type 1 een viercilinder, dus een A4 hoor je tot 6 tellen, een type 1 tot 4.

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 15 januari 2021, 12:19:41 PM
hou er rekening mee dat een A4 een driecilinder is en een type 1 een viercilinder, dus een A4 hoor je tot 6 tellen, een type 1 tot 4.
Dichterlijke, en vooral prijsbewuste vrijheid...  ;D

;)