straatverlichting

Gestart door Dirky, 10 december 2020, 15:06:55 PM

Dirky

De eerste prototypes van "werkende" verlichtingspaaltjes zijn klaar.

IMG_20201210_145404_resized_20201210_025427258 (002) by Dirky dyniMo, on Flickr

IMG_20201210_145255_resized_20201210_025459227 (002) by Dirky dyniMo, on Flickr

Ik moet (experimenteel) op zoek naar een verf die niet lichtdoorlatend is. Beste resultaat tot nu toe met zilver van humbrol, maar da's nog niet "perfect"...

bellejt

mss eerst op buitenkant zwarte primer email zetten en dan zilver.Binnenkant ook zilver

Alberke

als ik nu het juiste adres nog wist hé... maar ik heb ooit verf besteld waarmee men telescopen lichtdicht maakt...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

hoe heb je die lamp gemaakt?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

Ik spuit eerst echte galvanisee wat de lamp licht dicht maakt .
Daarna kun/moet je er een kleur over zetten die je wil .
Kunt/moet omdat het echt metaal is wat je er op spuit en dat hecht dus op kunst stof heel slecht (bijna niet).
Tweede klein probleempje is dat het als je te veel spuit kortsluiting wil veroorzaken tussen de 2 led aansluitingen .Dus heel dun spuiten en twee laagjes volstaan.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: bellejt op 10 december 2020, 15:08:03 PM
mss eerst op buitenkant zwarte primer email zetten en dan zilver.Binnenkant ook zilver

Had ik ook aan gedacht, al is het dubbel werk.
is trouwens een uitstekend middel om een kast van een loc lichtdicht te maken,
mat zwart kan ook

;D

Dirky

Kapje is 3D print. Messing buisje 0,7x0,1mm op kaliberke geplooid kwestie van niet te "knikken". Super klein LEDje met lakdraad van LEDBARON. Ingegoten met UV uithardende Proformic lijm. Lakdraadje mooi naast elkaar aan de achterzijde van de paal gelijmd. Filler verf erover waardoor bijna niet meer zichtbaar. 1N4148 diode met 3K9 weerstand voor werking op 12V...

Duidelijk is dat dit niet verkoopbaar is in kleine aantallen. Veel te veel werk/tijd. Zou allicht 50€/st moeten kosten. Vanaf productie van 100st zou ik misschien aan VKP van 25€ geraken.

Zonet vreemd fenomeen meegemaakt; Matt zwart van Humbrol is niet 100% lichtdicht. Matt zwart van Revell - ook enamel - lijkt dan wel OK te zijn. Misschien zijn de pottekes te oud? Dateren nog van ca. 45 jaar geleden  :) :) :)

Alberke

toen ik nog goed kon zien zonder twee brillen heb ik die kapjes op de draaibank gemaakt in messing; gegarandeerd lichtdicht.
Iemand met een CNC machine?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Citaat van: Dirky op 10 december 2020, 16:06:01 PM
Zonet vreemd fenomeen meegemaakt; Matt zwart van Humbrol is niet 100% lichtdicht. Matt zwart van Revell - ook enamel - lijkt dan wel OK te zijn.
Klinkt misschien tegenstrijdig, maar probeer eerst te beginnen met een laag wit. Een schilder heeft me eens verteld dat wit het dichtste pigment heeft en dus het minste licht doorlaat.

Havoc

Citaat van: Alberke op 10 december 2020, 16:17:14 PM
toen ik nog goed kon zien zonder twee brillen heb ik die kapjes op de draaibank gemaakt in messing; gegarandeerd lichtdicht.
Iemand met een CNC machine?

Koper galvanisch afzetten op een plastic vorm lijkt me een optie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Ik moet het "goedkoop" houden dus één enkele laag. Ik heb er nu tot grote tevredenheid een zwart-grijs van humbrol opgezet en dat laat het licht niet meer door. Probleem opgelost...  :)
Bedankt voor de tips!

evan

Knap resultaat :)

Ik heb op dezelfde manier ook al heel wat verlichting geplaatst in de stationshallen.  De prints worden met zwarte primer uit de knikkerbus aan beide kanten gespoten.  Buitenkant als ze nog op de supports zitten van het printen.  Binnenkant op dubbelzijdige tape na het verwijderen van supports.  Met Metalic Chrome van Vallejo schilder ik met penseel de kapjes in metaalkleur en niets licht komt er door.

Die werkwijze gaat behoorlijk vlot.

Gras

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

erwin9

Wat een mooi resultaat mannen! Een mooie realistische verlichting, met perfect gecamoufleerde draden, en een prima schaalverhouding!  ik volg met veel aandacht  :)
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas