Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Mijn blog werd Virtuele modelspoorclub De Locloods FV, is MSC De Locloods VZW

Gestart door svvander, 22 november 2020, 13:13:29 PM

svvander

Hoog tijd om mijn website/blog eens onder handen te nemen. Ik ben vanalles aan het uitdokteren om deze interessanter, moderner en vooral aantrekkelijker te maken. Zo speel ik ook met het idee om deze open te zetten voor andere modelspoorders, die ook graag een website zouden hebben maar geen tijd, geld, kennis of andere hebben om er mee te beginnen of om deze te beheren. Onder het motto: "Twee uilen weten meer dan ene..."  ;D En ja, misschien zelf deze te gebruiken als een soort virtuele club. Een club waar ieder zijn eigen thuisbaan, verzameling, knutselwerk beheert, maar dit dan wel deelt met de andere lezers/kijkers. Ik hoor jullie al denken: dit forum is toch al zo? Ja, maar ik wil er juist geen forum van maken, eerder een database. Het wat en hoe, ben ik nog allemaal aan het uitzoeken. Voorlopig ben ik nog alleen, dus doe ik nog mijn zin  :o :-\
Bij deze een voorzichtige oproep...

Misschien dat ik hier nog een apart draadje van maak om de boel te promoten: een beetje afhankelijk van de reacties. Ik heb in het verleden al een poging gedaan om zoiets te starten, dat had relatief (maar ook zeer plaatselijk) succes, maar ik spreek van bijna 12 jaar geleden en toen was iedereen nog niet zo bezig met websites (buiten Gerolf en Erwin dan, die al heel ver stonden).

Ondertussen, door bezig te zijn met de website, ben ik in contact gekomen met Febelrail. Met mijn vraag over de "NEM Spoorwegtijdperken", heb ik nu de tegenvraag/voorstel gekregen om het voorstel van de Franstalige tekst te vertalen naar het Nederlands. Als ik op deze manier kan helpen, dan doe ik het graag. Dus we gaan daar de komende dagen werk van maken. Het tegenvoorstel is dan wel dat ik deze in primeur, nog voor het officieel maken, mag posten op mijn website.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Ik kreeg gisteren melding van "Rangeerduivel" dat mijn draadje in "waar zijn wij nu mee bezig" werd gescheiden naar "Denkpistes". Bij deze een ideale duw in de rug voor mij om mijn gedachtenkronkel een beetje meer richting en duiding te geven.

What have you been doing?

Wat zou ik juist met mijn huidige website/blog willen doen? Wel ik speel al even met het idee om er een virtuele club van te maken, volkomen in de lijn van de huidige Corona-regels  :D. Ieder doet zijn ding op zijn manier vanaf thuis en kan dit dan posten op mijn huidige webstek, wanneer hij (of zij) dat wenst. Over de technische kant hoef je je geen zorgen te maken, daarvoor dient de club dan ook.

Wat zijn (volgens mij) de voordelen?

  • Je hoeft het niet allemaal zelf te doen.
  • Je hoeft absoluut geen kennis te hebben van het bouwen van websites... we helpen elkaar hierin.
  • Je hoeft niet op vast tijdstippen naar een bepaalde plaats te rijden om je hobby te beoefenen.
  • De (eventuele) kosten kunnen gedeeld worden. Momenteel heb ik geen kosten omdat het een gratis ruimte is, maar naar de toekomst toe zou dit dan een premium account kunnen worden.
  • ... (vul zelf maar aan waarom jij dit zou doen)
Wat staat er dan wel tegenover?

  • Je dient je officieel aan te melden. Nu ja, officieel... je moet laten weten dat je interesse hebt en je laat je gegevens uiteraard achter, zodanig dat ik je kan contacteren. De invulling van het plan kunnen we samen dan verder overlopen. (Je heb dus ook beslissingsrecht, vanzodra je "lid" bent van onze "Virtuele Club").
  • Op regelmatig basis (ook hier kunnen we overeenkomen) post je iets over waarmee je bezig bent of over andere nieuwtjes.

Je leest het, het is een blanco blad, dat we mits enkele simpele regeltjes, samen kunnen invullen hoe we het zelf wensen.

Lijkt je dit iets? Neem dan gerust volledig vrijblijvend contact op met mij via de website:https://de-locloods.webnode.nl/contact/

Of heb je bemerkingen, opmerkingen, voorstellen of andere? Dan mag je hier ook reageren uiteraard.
P.s.: er is er al eentje heel hard geïnteresseerd, maar wenst de kat uit de boom te kijken tot er nog gegadigden zijn.

Hopelijk tot zéér binnenkort.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet 100% mee ben.

Zoals het nu voorgesteld wordt is het een soort gedeelde website. Als ik het goed begrijp is dat dan een soort "ooit zal het klaar zijn" maar dan in 1 richting. De auteur kan iets erop zetten maar interactie is niet (direct) mogelijk. Of is er enkel interactie binnen "de club" mogelijk?

Ik zie ook niet wat daar "club" aan is.  Je doet niet echt dingen samen behalve dat je een webruimte deelt.

Waarschijnlijk zie ik het verkeerd, maar ik kan niet volgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Citaat van: Havoc op 24 november 2020, 14:58:07 PM
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet 100% mee ben.

Zoals het nu voorgesteld wordt is het een soort gedeelde website. Als ik het goed begrijp is dat dan een soort "ooit zal het klaar zijn" maar dan in 1 richting. De auteur kan iets erop zetten maar interactie is niet (direct) mogelijk. Of is er enkel interactie binnen "de club" mogelijk?

Ik zie ook niet wat daar "club" aan is.  Je doet niet echt dingen samen behalve dat je een webruimte deelt.

Waarschijnlijk zie ik het verkeerd, maar ik kan niet volgen.

Hey Johan,
Nee je hebt het correct voor. Het is in eerste instantie een gedeelde website met als bedoeling om in eerste instantie kennis te delen, mensen met weinig of zelf zonder kennis de stap te laten zetten op het www, maar anderzijds ook een website waar er nieuwtjes en dergelijke kunnen gedeeld worden aan "derden". Eventueel kunnen daar interne projecten (dat kan bijvoorbeeld een module-baan zijn, waar iedere "lid" van thuis aan werkt...) ook getoond worden.
De interactie tussen clubleden zou dan niet zichtbaar zijn op de website (of toch niet zoals hier op het forum). Misschien in een latere fase een private chatroom of een forum, dat kan nog besproken worden. Maar het mag zeker geen forum zijn zoals dit forum. Ik wil zoveel mogelijk uit het vaarwater van dit forum blijven. Het mag geen concurrentie worden en het zou ook maar het zoveelste forum zijn over onze hobby.

Zie het als een virtuele club, waar dan eventueel later (na al da Corona-gedoe) op regelmatige basis wel eens een activiteit onder de leden kan geregeld worden. In eerste instantie zouden het dan meetings zijn over mail of via Teams (of Skype of whatever het beste werkt).
Het club-gedeelte zie ik dan eerder als samen aan hetzelfde werken, maar dan apart. (En "hetzelfde" zal in eerste instantie de hobby in het algemeen zijn, de hobby is het ruim genomen de gemeenschappelijke noemer).

Het is echt een 100% open idee... de rest kan helemaal naar behoefte en vraag van de leden ingevuld worden.
Mijn originele insteek was om mannen zoals mijne zoon (nu 10 jaar) of iets oudere jongeren mee actief aan de hobby te krijgen. Waar zitten ze nu vaak achter? Smartphone, tablet, laptop... als ze dan actief kunnen meewerken aan de hobby en zo de interesse in het bouwen, verzamelen, knutselen aangewakkerd krijgen... Maar dat was nog iets te moeilijk. En ik wil het nu ook niet gaan forceren. Hij heeft meegeholpen aan de website (nu ja, meegeholpen: gezegd wat 'm leuk en niet leuk vond) en de dochters hebben mee het hoe en waarom van de website uitgedokterd. Maar daar stopte het.

Dus ja club is echt wel heel ruim te nemen in deze context. Maar wat betekent club eigenlijk? Een verenging of georganiseerde groep van mensen met dezelfde interesses? Dan voldoet mijn uitleg al ruimschoots niet?

Misschien ook leuk om te weten: we hadden een jaar of 12 geleden hetzelfde plan en toen had ik iemand die wou meehelpen en meewerken, als er ook ruilbeurzen aan te pas zouden komen (zelf georganiseerde, niet te grootschalige zaken). Omdat dit toen financieel met 2 of 3 man niet te dragen was, hebben we dat altijd uitgesteld. Eigenlijk was er niemand bereid om geld voor te schieten en er misschien niets van terug te zien  ;D Nu zijn de zaken enigszins veranderd...
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ramdani

eigenlijk wil je zoiets maken als dit forum, maar dan gegoten in een website;
er zijn tal van mensen die zoiets deden, en na een tijdje merk je dat er geen updates meer komen, de meesten daarvan zijn nu verhuisd naar forums of Facebookgroepen, dat gaat veel sneller dan een website up to date te houden;
Het probleem is ook als je iets nieuws plaatst op een website dat dat niet zo opvalt als hier op het forum, of je moet al met feeds beginnen te werken;

mvg,
Michel

c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

svvander

Citaat van: ramdani op 24 november 2020, 15:54:10 PM
eigenlijk wil je zoiets maken als dit forum, maar dan gegoten in een website;
er zijn tal van mensen die zoiets deden, en na een tijdje merk je dat er geen updates meer komen, de meesten daarvan zijn nu verhuisd naar forums of Facebookgroepen, dat gaat veel sneller dan een website up to date te houden;
Het probleem is ook als je iets nieuws plaatst op een website dat dat niet zo opvalt als hier op het forum, of je moet al met feeds beginnen te werken;

mvg,
Michel

Hey Michel,

Ja en nee: ik wil juist het één en weer gepraat (soms off-topic, maar dit kan ook niet anders) op de achtergrond houden, maar de artikels, foto's, filmpje en info naar de voorgrond trekken. Want eigenlijk is dit forum ook wel een heel klein beetje zijn doel aan het voorbijschieten (maar dat vind ik niet erg voor alle duidelijkheid). Als je dit forum over zijn geheel beziet, is het al meer een hele grote database, dan een forum aan het worden. En dat is niet anders met andere fora (Ik moet je niet vertellen hoe het er aan toe gaat bij het 3-rail forum). Maar dit terzijde.

Klopt inderdaad wat je zegt over FB. Ik ben er geen grote fan van en de mogelijkheden zijn ook maar beperkt. Maar als je met een gedeelte als een blog werkt, waar je je laatste nieuwtjes op de voorpagina laat verschijnen, kan je dit heel eenvoudig opvangen (kijk maar hoe ik het nu heb opgevangen). En waarom ook geen vlog? Ok, ik ben niet de man om voor een camera uitleg te geven over iets... maar er zijn er velen die ik ken die dit wel zouden kunnen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Citaat van: ramdani op 24 november 2020, 15:54:10 PMde meesten daarvan zijn nu verhuisd naar forums of Facebookgroepen, dat gaat veel sneller dan een website up to date te houden;

Het gaat sneller. Maar ook even snel weer weg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Yep, da klopt ook. Facebook is in mijn ogen geen "blijvend" medium of kanaal.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ramdani

bij forums krijg je na een tijdje ook alleen maar foto's met katten   ;D

terug on-topic, voor algemene informatie of om specifieke zaken te belichten is zo'n website goed, zoals bv. https://www.nproject.org/nl/,maar om echt de bouw van uw baan te tonen vind ik een forum meer geschikt,
hier op het forum zijn er wel meerdere mensen met een website of fotoalbum (op Flickr of zo), maar veel bezoek genereren ze niet,

maar Sven mag het natuurlijk altijd proberen en ik wens hem alle succes (maar eerst moet hij dan aan zijn baan beginnen te bouwen  ;))

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

svvander

Komt er nog wel van hoor, geen paniek. Maar moet nu ff wachten op materiaal voor de zolder. (Dus na Corona hopelijk).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michiel

Websites zijn 10 jaar geleden niet meer "blijvend". Mijn website trekt amper 50 bezoekers per maand, waarvan 80% meteen weer wegklikt omdat ze er verkeerdelijk zijn terechtgekomen. (Ik doe er ook niets voor om bezoekers te trekken, de inhoud is verouderd).

Om te zeggen dat websites al jaren verouderd zijn.  Zelfs fora zijn  niet meer "in". Facebook is voor het moment een spontaner kanaal om jongeren te binden met modelbouw dan een website (mijn persoonlijk mening). Maar de meeste jongeren zijn nu ook weer vertrokken van Facebook en zitten op Instagram of ander kanaal (als ik mijn kinderen mag geloven).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stevend

Dat is juist . Maar ik zie het eerder als boek .
De zelfde boek lees je ook niet elke dag , maar eens een artikel in bv msm is je interesse aangewakkerd.
en zoek je het net af .
Prachtige site van Sicco; jammer dat dit al jaren afgesloten is wat betreft belgische diesels...
dit als voorbeeld nemende...
Mocht alles gegroepeerd zijn in een stek is dit makkelijker te vinden , ook jou site  Michiel ...( die tevens ook prachtig is )

doomslu

Ik snap de bedoeling van Sven wel, hoor.
Ik zie daar wel iets in.

Ik ga een voorbeeld geven. In aanloop naar onze tweejaarlijkse expo bezoek ik uiteraard tal van expo's en soms krijg ik ook een tip van iemand om deze of gene modelbaan te bekijken om eventueel uit te nodigen.
In een later stadium probeer ik dan op onze website wat beelden van de deelnemende banen te plaatsen en mijn eerste reactie is dan om op het net te gaan zoeken naar foto's.
Onvoorstelbaar hoe weinig liefhebbers iets op het internet plaatsen over hun baan. Soms hebben ze zelfs totaal geen foto's!
Voor clubs is dat anders.

Dus lijkt het me niet zo'n gek idee om collega's een ruimte ter beschikking te stellen om hun banen, diorama's of andere knutselwerken te tonen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ramdani

die ruimte bestaat toch al ,dit eigenste forum, hier staat alles gegroepeerd (alleen is het hier moeilijk om foto's te plaatsen  ;));
je zou in de eerste plaats die mensen naar het forum moeten lokken,

en onze hobby is toch modelspoor, persoonlijk wil ik juist minder met internet bezig zijn, en meer met mijn baan,

mvg,
Michel




c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

svvander

Citaat van: ramdani op 24 november 2020, 19:53:31 PM

en onze hobby is toch modelspoor, persoonlijk wil ik juist minder met internet bezig zijn, en meer met mijn baan,

mvg,
Michel

Daarmee dat ge dan via mijne website zou kunnen gaan... ge stuurt gewoon door wat ge wilt laten zien en wat ge er wilt rond vertellen en ik doe de rest  8)
Nu, het mogen ook foto's en uitleg zijn van het echte spul he. Dan heb je mooie voorbeelden.

Allé Michel, ge zijt eigenlijk het prototype van de persoon die ik zoek als lid ;D
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be