Analoog rijden met Arduino

Gestart door dani, 22 september 2020, 15:36:36 PM

dani

Deze titel spreekt in feite zichzelf een beetje tegen.  Maar ik wou toch even mijn mini projectje delen.

Ik ga met behulp van een simpele Arduino schakeling  (op PWM basis) en een  flinke eindtrap (10A  H-brug)  zorgen dat ik op de tuinbaan ook analoge loks kan laten rijden.
Hiervoor heb ik uiteraard ook een "afstandsbediening" nodig.    En die zou ik kunnen maken op basis van een ESP82 (wif WiFi) maar soms is het leuker om een "hardware bakje" in je handen te hebben en een trein te besturen zoals vroeger.    Bvb als er bezoekers zijn op het terras en je laat ze zelf de drankjestrein besturen die hen dan een lekker fris pintje brengt als beloning....

De sturing zelf daar kom ik later op terug, nu ging het vooral om dat "kaske".
Ik had nog een 5-tal  oude Fleichmann  FMZ6820 bedieningen ergens in de kast liggen en heb er daarvan eentje omgebouwd...

De bekabeling wat aangepast en er een paar dingetjes bij gezet.

1. een  groene LED  die aangeeft dat de centrale éénheid  onder spanning staat
2. een rood  NOODSTOP knopje om te zorgen dat de hele boel snel kan stil gelegd worden
3. een strip met 8 LEDs   (type NeoPixel  in RGBW versie)
4. de bestaande noodstop schakelaar  gaat dienst doen als vooruit/achteruit omschakelaar
5. de bestaande schuifregelaar wordt over zijn totale 10 KOhm bereik gebruikt  voor ofwel vooruit, ofwel achteruit
    (niet zoals klassiek vooruit boven de "klik" en achteruit onder de klik)

De NeoPixels zullen de rijrichting en ingestelde snelheid aangeven :

-  groen = vooruit en hoe meer LEDs, hoe hoger de snelheid
-  blauw = achteruit en hoe meer LEDs, hoe hoger de snelheid
-  ROOD = NOODSTOP
-  andere kleuren nog te bepalen.  Elk van de LEDs kan individueel gestuurd worden.


Zo ziet het omgebouwde  apparaatje er uit :




En een paar details :



WORDT VERVOLGD


**** Ideetjes en suggesties zijn uiteraard welkom... ****
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: dani op 22 september 2020, 15:36:36 PM
Bvb als er bezoekers zijn op het terras en je laat ze zelf de drankjestrein besturen die hen dan een lekker fris pintje brengt als beloning....
Ocharme Christine da mens....een gans weekend biertreinen laden...! ;D

;)

dani

Citaat van: Rangeerduivel op 22 september 2020, 16:09:49 PM
Citaat van: dani op 22 september 2020, 15:36:36 PM
Bvb als er bezoekers zijn op het terras en je laat ze zelf de drankjestrein besturen die hen dan een lekker fris pintje brengt als beloning....
Ocharme Christine da mens....een gans weekend biertreinen laden...! ;D

;)


NEEN, enkel voor onze bubbel... en die weten de weg naar de frigo zelf :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.