Kleur bovenleidingsmasten SBB

Gestart door Belgaboy, 29 augustus 2020, 14:07:26 PM

Belgaboy

Hoi,

Zoals de titel al doet vermoeden vraag ik mij af welke kleur de SBB gebruikt voor op zijn bovenleidingspalen te zetten.
Ik had de paaltjes en portalen graag een laagje met de airbrush gegeven alvorens ze op de baan te installeren.
Meestal gebruik ik potjes van Vallejo.

Iemand een idee welke ik het best neem van kleur?
Ik heb hier een potje van Sommerfeldt (RAL 7035) is dit ook bruikbaar voor de SBB?

Ook voor de rijdraad zelf, welke kleur wordt daar meestal voor gebruikt?

Alvast bedankt voor het advies.

Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

evan

Als je van Vallejo de grijze primer uit spuitbus gebruikt zit je al goed qua kleur.  Nadien kan je met een donkerder grijs wat accenten airbrushen ter weathering.  (Lichte laag)

Wat de rijdraden betreft hangt het van de drukte van de lijn af.  Weinig verkeer is eerder naar groen door de oxidatie van de koperlegering.  Bij druk verkeer is het eerder donker antraciet grijs door de wrijving van de koolstofstrip of het sleepstuk op de panto's dat stof vrijgeeft en aan de draden blijft hangen.

Ik gebruik persoonlijk qua kleur vaak Nato green van Vallejo en dit in de PU primerreeks.  Dat is een donkergroen en hecht en dekt goed.

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Belgaboy

Bedankt Evan.

Bestaat die primer ook voor de airbrush of is het altijd een spuitbus?

Dus de nato green gebruik je voor niet druk bereden trajecten dan?
Druk bereden stukken antracietgrijs...vallejo 71052?
ESU ECoS 2.1, iTrain.