Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LSM M6 ledstrips inbouwen

Gestart door Dirk, 04 augustus 2020, 12:41:05 PM

Dreha

Het hangt voor een groot stuk af van de gebruikte leds.
Op mijn eigen verlichtingsdecoder gebruikt elke led 0.3mA (bij 100% intensiteit) er zijn zo max 12 (1 per coupe ook individueel schakelbaar).
Dus maakt 3.6mA, om een realistische verlichting te bekomen zet ik de intensiteit op 1/3, dus een gemiddelde van 1.2mA.
Dit is voor de koud witte leds voor warm witte leds verdubbeld de waarde naar 2/3 dus 2.4mA.

Dirk

Citaat van: krispy op 19 augustus 2020, 11:21:00 AM
@ Dirk ,  er staat bij dat het verbruik regelbaar is , min 10 mA tot max 130 mA

Max gaat zeker veel te fel oplichten , ik zou eentje aanschaffen en testen (uitmeten ), kan zijn dat ge met 20mA al meer dan genoeg is , de mijn(die ik indertijd zelf heb gemaakt ) zijn afgeregeld op 15 a 20 mA en geven nog teveel licht

OK, daar zet ik me even aan, maar kan het kwaad als ik teveel mA af neem? kan ik dan dingen over verhitten? En kan ik dat meten op hoeveel mA de strip is afgeregeld?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Belgaboy

Citaat van: Dirk op 07 augustus 2020, 12:40:58 PM
Belgaboy,
mss heb ik er overheen gelezen, maar rij jij 2 spoor of 3 spoor? Voor het volgende:
Ik heb vandaag alles eens goed bekeken en ingepast. De onderste strip heb ik verkort, de bovenste kan in zijn geheel erin. Maar waar ik aan twijfel is het volgende. Ik heb de leds van de koersborden eens goed bekeken en volgens mij zitten daar voorschakel weerstanden op. Als ik nu de koersborden wil aansluiten aan de F-x poort, dan zitten daar ook al weerstanden op. Dat heb ik begrepen uit de manual, deze uitgang is geschikt voor rode leds als sluitlicht of voor een andere andere toepassingen. Echter wat betreft de platines van de koersborden weet ik niks, het kunnen ook condensatoren zijn dat weet ik dus niet, en mijn elektronica kennis is niet van dien aard dat ik dat kan meten oid.
Daarom de vraag, indien je ook 2-rail rijd, waar heb jij die aan gesloten? Het lijkt me dat mijn Ledbar er anders uit ziet dan deze op de foto's

Dirk

Hey Dirk,

Sorry ik ben een tijdje niet meer op het forum geweest en zie nu pas de berichten.Mijn wagens waren  DC types maar het is voor AC net hetzelfde hoor. De koersbordverlichting was rechtstreeks aangesloten op de FX uitgang van de E-modell led strip. Niks ertussen! Ik had de 31029 van E-Modell (warm witte verlichting)

Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

#18
Citaat van: Dirk op 19 augustus 2020, 11:06:29 AM
Gisteren nog even verder geƫxperimenteerd met de strips van E-model. Daar zit dus een FX uitgang op voor een externe gebruiker. Die uitgang is beperkt tot 50mA en zou kunnen versterkt worden met een soort versterker , Artikel 90301. Nu staat die versterker niet vermeld in de shop. Na lang zoeken heb ik een www shop gevonden in Zwitserland, daar heb ik er eentje besteld maar helaas geen reactie. Ik zou die FX uitgang willen gebruiken voor een 2e ledstrip in het dal te zetten zodat ik verdiep en gelijkvloer apart kan aan en uit zetten. Op de foto lijkt het een simpele pcp maar als elektronica leek heb ik dus geen idee of dat zo is. Heeft iemand weet of er alternatieven bestaan voor zo'n signaal te versterken? Ik zou eventueel deze ledstrip https://www.malutronik.de/epages/83087492.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/83087492/Products/1019 op de FX uitgang willen hangen, maar ik kan niet uit vogelen hoeveel mA die nodig heeft.

mvg
Dirk

Dirk,

Ook zo'n versterker op de FX uitgang is totaal overbodig. Je sluit de uitgang van de onderste LED strip gewoon aan aan de ingang van de bovenste Led strip. Wel eerst strips volledig programmeren alvorens te monteren !
Kort voorbeeld:
Beide strips programmeren op adres 5 (voorbeeld) Onderste strip schakel je met F1 en bovenste strip schakel je met F2 (via CV 140 per strip in te stellen van F1 tot F12) Koersbord kan je door middel van CV 141 instellen op bv. F3 (ook mogelijk van F1 tot F12)

Patrick

ESU ECoS 2.1, iTrain.