Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM


erik de noorman

#526
Met dit weer is het geen optie om aan de baan zelf te werken. Ik meet 36°c.
Wat me wel wat verbaast dat sommige dingen die jaren geleden verlijmd (aluminium bouwsels) zijn niet uit elkaar vallen of vervormen met zulke temperaturen .                                                                                                                                                                                                                     
Enfin mits het daar te warm is dus maar wat knutselen onder de parasol (met een ventilator op mij gericht) buiten.
Om Three times a bridge wat te upgraden worden de achtergrond gebouwen aangepakt.
Origineel waren het vlakke heel summiere fabrieksmuren half verborgen achter de spoorwegdijk.
Ik heb ze omgebouwd tot half reliëf gebouwen en voorzien van wat details en verwering.                                                                                           
Het blijven uiteraard wel achtergrond gebouwen.                                                                                                                                                             

DSC04767 by erik de boeck, on Flickr

DSC04768 by erik de boeck, on Flickr

DSC04769 by erik de boeck, on Flickr

DSC04770 by erik de boeck, on Flickr

Na het inbouwen zal ik nog een foto plaatsen van het nieuwe resultaat.

Mocht er iemand interesse hebben naar de kostprijs van de bouwsels? Alles bijeen nog geen €1.5. :P

Erik.

Floris


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cozzy

knap gemaakt en verweerd Erik!
Ga toch ook eens proberen van onder een parasol te werken als ik de resultaten zie  :)

Groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

ERVIN

Inderdaad heel knap gemaakt , en dat voor die prijs , daar zou ik wel meer over willen weten eigenlijk , want als je zulke dingen moet kopen dan moet je tegenwoordig al ferm diep in de geldbeugel tasten.

erik de noorman

Ervin, al mijn bouwsels zijn in feite low budget . De beste investering doe ik betreft modelbouw heb gedaan zijn enkele bestanden aankopen bij het Engelse scalescenes. Onder scratchbuilders yard kan je bestanden aankopen zoals muurplaten of dakbedekking enz.
Heb er toen ongeveer €2 per file betaald. Je kan er ook hele gebouwen vinden. Het aangekochte  bestand wordt naar je toegestuurd en dat moet je dan opslagen. Daarna kan je zoveel je wil de muurplaten of gebouwen printen. Enig nadeel ze zijn in scale 00 en hebben geen reliëf structuur. Voor achtergrondgebouwen stoort dit niet echt. Er wordt gevraagd om de files niet te delen wat ik maar normaal vind.

De basis van de half reliëf gebouwen is een stuk XPS plaat van (hele plaat 125x60x2 kost €3.69 Gamma), enkele cm afplaktape, kinderknutsellijm van de Action (houtlijm of behangerslijm kan ook), zoveelste geprint muurdeel, sateprikker of rietje voor de details, waterverf van de action om te verouderen, gestrekte koperdraad voor de regenpijp, stukje aluminiumplaat en een waas matte vernis. Alles bijeen nog geen €1.5. Het afschrijvingspercentage van een printer en andere allerlei meegerekend. Ik zou ook alles kant en klaar kunnen kopen maar dat is niet mijn manier van model bouwen. Met een beetje creativiteit (vind ik het leukst) vind je makkelijk alternatieven voor de aangeboden modelbouw producten in de handel.

Tip: de achterzijde van de geprinte muurplaat (licht karton) tapen met schilderstape (vochtresistentie) voor je deze insmeert over het hele oppervlak met de knutsellijm. Daarna laten drogen onder een gewicht (10 min.). Voor het verweren met waterverf (dry brushen) het muurdeel en het dakl behandelen met een lichte spray matte vernis (waterresistentie).
Ik zal er eens een artikeltje over schrijven voor MSM indien interesse uiteraard.
Erik.

Jappy

Citaat van: erik de noorman op 13 augustus 2020, 11:06:58 AM

Ik zal er eens een artikeltje over schrijven voor MSM indien interesse uiteraard.
Erik.

Ik ben zeker geïnteresseerd! Ik vind het altijd een leuke uitdaging om zo mooi mogelijke modelbanen te bouwen zo goedkoop mogelijk. Zelf moet ik echt wel letten op het budget dat ik uitgeef aan m'n banen, dus kijk altijd uit naar manieren hoe anderen prachtige creaties maken voor zo weinig mogelijk geld.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

mahtoska1


Fretbol

Schitterend resultaat voor een hele mooie prijs, vooral de verwering is heel mooi gedaan!

Kautenbach


SirGresley

Ja, van Scale scenes heb ik ook al veel gedownload.
Die arbeidershuisjes zijn zeer interessant, zelfs het interieur (muren en vloeren) is voorzien in het bestand.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

PeterVG

Bedankt voor de uitleg Erik. Zeer waardevol en een artikel zou inderdaad top zijn. Zulk een mooi resultaat willen we allemaal bereiken, prachtig.

ERVIN

Bedankt voor je duidelijke uitleg Erik.  ;)

erik de noorman

Ingebouwd ziet dat er zo uit. Niet slecht vind ik zelf. Een geluk dat het zo'n heet weer is geweest of ik was er nooit aan toe gekomen. ;)

DSC04774 by erik de boeck, on Flickr

DSC04776 by erik de boeck, on Flickr

DSC04778 by erik de boeck, on Flickr

DSC04780 by erik de boeck, on Flickr

Een mens zou er al eens aan beginnen twijfelen om er nog eens mee buiten te komen.

Erik.