Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

I6 en I10

Gestart door Dirky, 29 april 2020, 11:42:22 AM

rgp

Houdini,

Die ligruituigen I6Bc zijn inderdaad omgebouwde I6. (15 stuks).
Men had op een zeker ogenblik geen moderne ligrijtuigen, I3 waren buitendienst en I5 waren 30 jaar oud en hadden geen airco,
Gezien dat er I6 op overschot waren, lag de oplossing voor de hand.

Roland

Houdini

Citaat van: rgp op 30 april 2020, 13:39:15 PM
Houdini,

Die ligruituigen I6Bc zijn inderdaad omgebouwde I6. (15 stuks).
Men had op een zeker ogenblik geen moderne ligrijtuigen, I3 waren buitendienst en I5 waren 30 jaar oud en hadden geen airco,
Gezien dat er I6 op overschot waren, lag de oplossing voor de hand.

Roland

Bedankt voor de verduidelijking Roland!
Ik ga er dan van uit dat het initieel de bedoeling was dat er een 'wezenlijk' verschil zou zijn tussen de omgebouwde I6bc-rijtuigen en de eventuele I9-rijtuigen?


Dirky

Bedankt voor alle info... Daarmee kan ik zeker verder!

rixke rail

Citaat van: rgp op 30 april 2020, 09:43:41 AM
Hallo,

Dat van die I7, I8 en I9 is idd weinig bekend, omdat ze ook niet verder gegaan zijn dan een nummer toe te kennen aan een te bouwen rijtuig.  Ik heb er nooit een plan of zelfs schets van gezien.

Roland


Beste Roland, beste forumgenoten.
Ooit werd mijn rol als archivaris hier erg op prijs gesteld, dat was een beetje veronachtzaamd de laatste tijd.
Bij deze een kleine heropflakkering ?  :-X
Check even HIER en DAAR
Beetje off-topic nu, maar hopelijk nuttig ...  :-\
Grootspoorse groeten,
Eric

Edit : spellingsfout ...  ::)
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rgp

Rixke,

Idd nuttig en ook het feit dat er geen ligrijtuigen waren voorzien.

Alleen blijven het ruwe schetsen, want als men de indeling van de Quick Picks of Zwitserse rijtuigen erbij neemt, denk ik dat men die gewoon heeft opgeplakt.  Echte bouwplannen zijn er, denk ik, mij niet geweest.

Roland

ACFI

Dankjewel Rixke,

ACFI

doomslu

Ha! Rixke is er terug. Goed zo!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loco

In het boek Het metalen reizigersmaterieel NMBS Deel 2 vind je heel wat info over beide rijtuigen, inclusief een aantal tekeningen, ook van details.
http://nmbs-asp.adlibhosting.com/Details/books/8971

Succes met de realisatie

svvander

In Rixke we trust!  :D
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be