Zolderbaan zonder naam (voorlopig althans)

Gestart door BartMan_, 27 april 2020, 14:48:49 PM

BartMan_

Na jaren dromen en een paar keer gestart te hebben, ben ik toch begonnen (mede dankzij COVID-19) wat tijd te steken in mijn plannen.

Het is wat zoeken en ik ben er nog niet volledig uit wat ik juist wil, maar het volgende staat vast:

  • H0 - 2-rail
  • Belgisch
  • tijdperk V/VI
  • een drukke lijn waar al eens verschillend materieel kan passeren (passagiers en goederen)

Mijn eerste aanloop had ik een paar jaar geleden al gedaan, met het maken van mijn tafel (125 x 430).
Ondertussen heb ik het schaduwstation uitgetekend en ben dit beginnen leggen (PECO Setrack 100).
schaduw by Kenneth Lauwers, on Flickr

Impulsief heb ik vorig jaar een startset van PIKO (smartcontrol) gekocht om digitaal te kunnen rijden.
In dit pakket zat onder andere de ICE 3.
Zelf had ik al een analoge E-Loc 1852 (LSM) en een ram M6 (LSM).
Hierin heb ik een ESU lokpilot en fx geplaatst.
Het was wel wat gepruts met die M6Bx om de stuurpost terug te plaatsen. Mijn verlichting is nog niet in orde...
Op de foto kan je dit trouwens duidelijk zien:
IMG_20200420_221223 by Kenneth Lauwers, on Flickr

Ondertussen heb ik al wel wat zitten vloeken tegen die PIKO smartbox, maar ik heb toch al een aantal wissels (DR4024+DR60030) en 1 bezetmelder (DR4088) kunnen aansluiten en gebruiken in RocRail.

Voor de wissels heb ik het veertje wel verwijderd, want ik kreeg de "klak" er niet uit met de servo's.

Alleszins heb ik nog veel werk, bijvoorbeeld klimspiralen (1 of 2).

Wordt vervolgd...


Rangeerduivel

Citaat van: BartMan_ op 27 april 2020, 14:48:49 PM
Het was wel wat gepruts met die M6Bx om de stuurpost terug te plaatsen. Mijn verlichting is nog niet in orde...

Hallo Kenneth,
Mag ik je een tip geven om een M6 te openen en terug te sluiten?

Je legt, zittend op een stoel, het rijtuig ondersteboven tussen je benen,
dan trek je met de twee duimen ter hoogte van de draaistellen, de kast wat open, tewijl je met de wijsvingers de buffers naar je toe èn omhoog trekt,
Op die manier komt het achterste stuk van het chassis naar omhoog, zodat je het er helemaal kan uitlichten.
De kant van de stuurstand komt dan vanzelf los.
Om terug te monteren gewoon in de omgekeerde volgorde werken, maar van in het begin zorgen dat de kant stuurpost op de goede plaats (dus diep genoeg) zit,
Dan geleidelijk naar achteren toe in elkaar duwen...
Diezelfde handelingen werken trouwens ook heel goed bij de M6 van Classix...

;)

BartMan_

#2
Dag Rudy,

bedankt voor de tip.
Het ging inderdaad gemakkelijk om de kap eraf te halen.
Zoals je kan zien op beide foto's heb ik vorige keer de lichtbalk niet correct terug geplaatst.
Daar heb ik echt mee zitten sukkelen.
Als je daar ook een tip voor hebt, is die van harte welkom  :)



Update: het is gelukt om de lichtbalk correct te plaatsen...


Wat mij ondertussen wel opvalt, is dat die LokPilot Fx 4.0 enorm zoemt. Zijn er nog mensen hier die dat hebben?

En dan nog een andere vraag voor de eigenaars van een M6Bx. Ik heb mijne hetzelfde DCC adres gegeven als de lok om de lichtfuncties gelijk te schakelen. Maar kan je op een of andere manier de lichtfuncties ook apart bedienen? 3de licht, stuurpostverlichting, ...?

Rangeerduivel

Van hieruit is dat moeilijk tezien, behalve dat er iets niet klopt met de lichten zelf, maar dat kan ook aan de layout/instelling van de decoder liggen.
Ik ga er van uit dat het een ESU is... :-\
maar op deze foto (heb ik even van U geleend)
IMG_20200420_221223 by Kenneth Lauwers,
Zie je dat er idd teveel witte lichten branden...en ook kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat het chassis niet diep genoeg in de kast zit, er is namelijk een spleet zichtbaar tussen bufferbalk en front van het rijtuig, als je even op de foto inzoomt zie je het beter.
Trouwens, ik meen dat je gewoon het chassis er kan uithalen zonder die bufferbalk te verwijderen,
Citaat van: Rangeerduivel op 27 april 2020, 15:03:17 PM
Om terug te monteren gewoon in de omgekeerde volgorde werken, maar van in het begin zorgen dat de kant stuurpost op de goede plaats (dus diep genoeg) zit,
Dan geleidelijk naar achteren toe in elkaar duwen...
Diezelfde handelingen werken trouwens ook heel goed bij de M6 van Classix...

;)

BartMan_

Rudy,

ik heb ondertussen mijn vorige post geüpdatet.
Het ziet er nu veel beter uit.
Het is idd een ESU LokPilot Fx 4.0 die erin zit.
Hij zoemt wel heel de tijd...

Alan On Track

Ik heb zelf wel wat problemen gehad bij de inbouw van een locpilot in mijn LSM M6'en. Het probleem is dat de lichten continu flikkeren tijdens het rijden en er iets knettert onder de wielen. Ik vermoed echter dat dit probleem niet rechstreeks met de decoder te maken heeft, maar ergens een slecht contact moet zitten dat ik helaas nog niet gevonden heb  :-\ Van dat zoemen heb ik nog geen last gehad echter
Modelbouw is een kunst

ERVIN

Ja dat kan je allemaal instellen , ik heb in mijn M6 stuurstanden cabineverlichting en de derde koplamp is in/uit schakelbaar. ;)
Dat zoemen is niet normaal , ik heb hier bij mij daar geen last van.

BartMan_

Het inbouwen ging vrij vlot, de dummy eruit en de echte erin.
Zoals een olifant in een koelkast steken: deurtje open, olifant erin en deurtje toe  ;D

Ik zal voor het zoemen eens contact opnemen met de leverancier en naar wijn mening vragen.
Eventueel met een geluidsfragment erbij...

@Erwin: hoe schakel je die functies dan, want ik heb het stuurrijtuig niet zichtbaar tussen mijn loc's.
Of moet ik die functies extra toewijzen bij de loc zelf?

BartMan_

Al foefelend, leert men...

Toevallig op volgend onderwerp gevallen: https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,26019.msg370785.html#msg370785

Het is gelukt om de lichten van mijn M6Bx te laten faden, woohoo.
Maar hierdoor heb ik ook ontdekt, door het feit dat zowel de loc als de stuurpost hetzelfde DCC adres hebben (1852), bepaalde functies iets doen bij de loc en de stuurpost tegelijk:

  • F2: Loc => grootlichten, M6Bx => stuurpostverlichting
  • F3: Loc=> verlaagde snelheid, M6Bx => 3de lamp

Ik vermoed dat er een mogelijkheid bestaat om die functies van de stuurpost op een andere F-toets te plaatsen?
Bijkomend heb ik deindruk dat de functies van de stuurpost beperkt zijn tot 4?
Waar ik niets over vind, zijn bijvoorbeeld de noodlichten die bij de Loc op F9 staan. Is dit een onbestaande optie bij de M6?