Express Nord rijtuigen

Gestart door stevend, 11 april 2020, 21:47:49 PM

stevend

In deze tijden is lezen een niet vreemde bezigheid. Waar msm zeker zijn plaats vindt.
Na het herlezen van msm 183 en vooral het artikel Ls models express nord rijtuigen,
is m'n interesse aangewakkerd !

Ja zeker , sncf rijtuigen .
Zeker als die rijtuigen einde jaren 60 als type N rijtuigen door de NMBS gebruikt zijn .
Volgens Wikipedia zijn er niet zoveel ingeschreven geweest bij onze NMBS .

M'n vraag is dan ook waar deze ingezet werden en vooral als ze Brugge , Oostende aandeden ?
Waren zij bestemd voor internationaal verkeer of eerder binnenlands ?
Kwamen ze voor in "gemengde "treinen , samen met bv L of M of I rijtuigen ?
Of waren de stammen eerder homogeen , dus uitsluitend N rijtuigen ?

Veel vragen dus waar het scherm op de buitenwereld geen antwoord op heeft .

Op deze modellen in HO zoals belooft door ls-models ( heilig woord in msm 183 pag 16 ), ben ik nu wachtende !
hopelijk niet lang ?!
Te meer daar zij samen met de rapid nord toch al een 30 tal set hebben uitgebracht .




loco

Dit is wat ik heb teruggevonden in 50 jaar reizigersvervoer.

"Vóór de oorlog werden deze rijtuigen door de Nord-Belge ingezet op Brussei-Paris en Liège-Erquelinnes-Paris. Na de oorlog werden zij o.m. gebruikt als radio-trein bij speciale treinreizen en later voor proefritten. De rijtuigen eindigden hun dienst in de streek van Gent en reden rond 1974 nog op lijn 52 Antwerpen Zuid Dendermonde. In de dienstregeling werden zij soms gelijkgesteld met type L. Vanaf 1975 werden zij geleidelijk uit dienst genomen. Op 01.01.76 waren nog 8 rijtuigen in regelmatige dienst."

Ik veronderstel dat ze enkel in binnenlandse dienst werden ingezet, alhoewel ik niet weet wat er tijdens de oorlog en kort na de oorlog met deze rijtuigen gebeurde.

stevend

Hartelijk dank .
Maar wat bedoeld men met "radio-trein" ? Kan je dat vergelijken met een bar-disco rijtuigen ?

Michiel

Vroeger organiseerde de NMBS excursies voor allerhande verenigingen en groepen. De NMBS zette hiervoor dan speciale treinen in. Ze werden
"radiotreinen" genoemd. Ten minste, dat is wat ik afleid van de fragmenten informatie die ik ervan tegen kwam.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)


loco

Prachtige foto. Niet alleen de loc en de rijtuigen, maar ook de omgeving. Huisje van de bareelwachter en de bareelwachter, achterkant reclamepaneel, huizen, mensen, fietsen, .... Deze foto ademt echt de sfeer van de jaren '60.

dieselfreak

Dank u, voor mij was dit de mooiste periode van de Belgische spoorwegen, je zag toen zowel stoom- diesel als elektrisch materieel en van graffiti 'kunstenaars' was nog geen sprake.
MC

bollen neus

Vree bekende en beruchte coté, vervlogen jeugdjaren.
Den Eric.

stevend

Kan ik volledig beamen !
Zulke foto's mogen voor mij dagelijks gepost wordenn ;D

Waren er wezenlijk verschillen met franse zusjes ?
Maw volstaat het om ( we spreken van model schaal Ho ) een set franse rapid nord of express nord enkel te voorzien van belgiesch opschrift ?
Als er tenminste geen onderling verschil is tussen rapid en express .
Dan heb ik zo een  belgisch stel . toch ?

stevend

Blijk dus wel als ik de foto bekijk dat dit een homogene stam is .
Heeft er iemand weet of ze niet gemengd werden met bv L rijtuigen ?

dieselfreak

Steven,

LS gaat de NMBS versies ooit nog wel maken, maar in welk jaar dat zal zijn is niet duidelijk. Als ik jou was zou ik toch maar hierop wachten want naast de beschrifting is ook de donkergroene kleur niet helemaal hetzelfde. Hier is nog een foto uit 1970 genomen in het station Sint-Niklaas van een diesellocomotief type 212 met als eerste rijtuig een Nord Belge bagagerijtuig:

https://www.flickr.com/photos/21602076@N05/3637792055/in/album-72157625960619096/
MC

stevend

Da's natuurlijk de kunst . Is precies op de beurs spelen .
Sncf wagons kopen , lekker omspuiten en hernummeren ; komt ls af met belgische rijtuigen.
Doet je niets , en wacht je, wacht je ,... tot brengen ze niet uit vanwege...
Zo wacht ik al enkele jaren op een type 212  ( van biervliet ) en bagaewagen Ric kort ( ls-models ).
Een mens wil in zijn tijdperk ook eens vooruitgaan he ;D ( lees nieuwe aanwinst ).
Maar het blijft inderdaad compromis sluiten .
Zo staat vermeld in "wiki" de volgende rijtuigen:

A3B4 (aantal 4 )
B9     (3)
C11   (6)
C7p   (5)

Die laatste vind je dus niet bij de franse express nord rijtuigen .

stevend

Schitterende foto marc.
Ik nlijf die maar bekijken.
Het eerste na de loc lijkt me het bagagerijtuig . Invallende deuren en net na het dak van de loc kan je het verhoogde uitkijkpostje zien.
Schittend gewoon.
Dikke merci, maar blijf posten he..
Zijn er daar ook specifieke boeken of gedetailleerde informatie over geschreven  of bewaard gebleven ?

guy holbrecht

Marc heeft nog meer foto's van de tijd dat er nog afwisseling genoeg was op het Belgische spoorwegnet, vooral op de lijn die het station van Sint-Niklaas aandoet. Je vindt die foto's meer dan waarschijnlijk in zijn lijvig boek over lijn 59 dat binnenkort bij het TSP verschijnt. Mijn exemplaar is alvast besteld.

doomslu

Citaat van: guy holbrecht op 12 april 2020, 17:18:06 PM
Marc heeft nog meer foto's van de tijd dat er nog afwisseling genoeg was op het Belgische spoorwegnet, vooral op de lijn die het station van Sint-Niklaas aandoet. Je vindt die foto's meer dan waarschijnlijk in zijn lijvig boek over lijn 59 dat binnenkort bij het TSP verschijnt. Mijn exemplaar is alvast besteld.
Het mijne ook!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *