Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Piko CSD T449 klokankermotor ombouw

Gestart door Ed ten Dam, 01 maart 2020, 16:47:04 PM

Ed ten Dam

Op de site van Micromotor.eu staat een ombouwset om de oude PIKO DDR loks om te bouwen. Naast goed geprijsde klokankermotoren staat deze set op de lijst voor € 19. Ze zijn daarnaast bezig met een reeks van bijna 30 ombouwsets voor Arnold (Oa de NS 1300), Fleischmann, Minitrix (oa de NS 1100) en diverse Roco locomotieven die allemaal voor € 19 verkrijgbaar zullen zijn. De handleiding staat op hun youtube kanaal.

Hier volgt de stap voor stap beschrijving om eenvoudig zo een loc om te bouwen. Het gaat om deze lok.


Door 4 schroeven aan de onderzijde wordt de kap afgenomen


De oude motor wordt door de 2 stroomclips vastgehouden


Nadat hij eruit is is het slim om direct de afstand tussen de wormwielen te bepalen want deze zijn straks benodigd op de nieuwe motor.


De nieuwe motor controleren in de houder of dat hij exact past.


Daarna de motorsteun met de spanningsclips in het onderstel klemmen. Deze wordt niet verlijmd.
Omdat de motorsteun van resin is heb ik tevens de isolatieband verwijderd en de motor geplaatst om te controleren op passing


Nu moeten de oude wormwielen verwijderd worden van de originele motor. Omdat piko deze geperst heeft op de as en ze met de wormwiel verwijderaar niet te verwijderen zijn heb ik ze met een puntige staaf met een lichte tik van de as af getikt. Doe dit voorzichtig zodat de worm niet beschadigd raakt.


De asadapters en de wormwielen worden met een tweetal boren (1 mm en 1,5 mm) op passing gecontroleerd.


Voor het lijmen eerst weer alles controleren


Nadat alles gecontroleerd is lijm ik met Loctite de asadapter op de motor as. Lijm NIET direct op de motoras want zodra je de adapter op de as schuift duw je de lijm de motor in en dat is het einde van de motor. Gebruik een dun draadje om de adapter aan de binnenzijde te lijmen.


Op gelijke wijze lijm ik de worm op de adapter en ik markeer de afstand van de andere worm met de blauwe stift.


Nadat het geheel verlijmd is plaats ik de motor in de loc om de passing te controleren.


De draden worden gesoldeerd. (Rood geeft uiteraard de + aan en zwart de -)


Na een eerste rijtest (let op want de motor ligt los!!) verlijm ik de motor met 2 componenten epoxylijm


Voorzichtig met een klem erop een uurtje laten drogen.


en de ombouw is compleet.


Met 4 schroeven de kap terug plaatsen en de ombouw is compleet. Dit soort motoren hoeven nooit gesmeerd te worden en hebben tevens geen koolborstels die vervangen hoeven te worden. Met iets meer dan 2,5 Volt kan de loc kruipen op de baan.



De set is tevens toepasbaar op andere oude DDR Piko locs (zoals de Nohab en BR118 en de franse locs) omdat piko in alle oude Piko locs één type motor werd toegepast. Op naar de volgende ombouw.