Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5

Gestart door Cord, 02 april 2019, 21:24:35 PM

Cord

De keuze aan diesellocs in 0e (smalspoor in 1:45) is niet zo heel erg groot. Fleischmann heeft één dieselloc in verschillende uitvoeringen en Märklin heeft ooit een wisselstroom versie onder de naam Minex uitgebracht. Verder is de keuze in 0n30 (1:48) een stuk groter, maar dat is voor het meerendeel Amerikaans materieel en dat heeft niet mijn voorkeur.
Ik heb dus bedacht om zelf aan de gang te gaan en een Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5 na te bouwen. De meeste locomotiefbouwers bouwen een bestaand model na, maar het is weer eens iets anders... en ik vind dit een van de beter geslaagde veldbaan-locjes.


Dit Egger-Bahn diesellocje is bedacht door Herr Wolfgang Ziegler, de ontwerper van de vroege Egger-Bahnmodellen. Net als de meeste locjes van Egger-Bahn is het een fantasiemodel, dat in een ietwat aangepaste vorm ook is uitgebracht door MiniTrains.


Maar ik heb toch nog wel wat opmerkingen over dit fantasie-ontwerp:
► Dit diesel-locje heeft maar aan een zijde een deur en dat houdt dus in dat als je aan de verkeerde kant staat, je over de aangekoppelde wagons heen moet stappen om in de cabine te komen. Als Wolfgang de deur een raam had opgeschoven (daar waar nu de 4 staat), dan had-ie een trapje kunnen maken dat niet voor de achterste aspot zou zitten... hij heeft nu trouwens helemaal geen trapje.
► Aan de linkerkant zitten twee half in de cabine gebouwde perslucht-tanks. Ikzelf denk dat het meer realistisch zou zijn als ze in z'n geheel aan de buitenkant zouden zitten. Ondanks deze opmerkingen ga ik het dingetje toch bouwen.


Om dit project een beetje serieus op te pakken, ben ik eerst maar eens gaan tekenen en rekenen. Allereerst rijdt dit H0e-locje natuurlijk op 9mm-rails en dat zou omgerekend naar schaal 1:43,5 18mm moeten worden. Om de spoorbreedte naar 16,5 mm te krijgen, heb ik het onderstel iets smaller moeten maken. Verder heb ik de maten vrij scherp op papier.


In het H0e-locje zit een verhoging in vloer van dat houten bakje en die zit daar waarschijnlijk omdat daar onder de overbrenging van de motor naar de wielen zit. Die extra hoge instap heb ik bij het 0e-model weggelaten omdat ik denk dat ik de aandrijving onder de vloer kan wegwerken.
Enfin, tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris

Nice, benieuwd wat t wordt! Je wilt m dus min of meer ongewijzigd bouwen begrijp ik? In zo'n grotere schaal kun je natuurlijk een hoop detail kwijt, dus dat wordt een hoop lege plekken invullen. Nadenken over hoe ie in t echt zou moeten werken, waar de motor ondergebracht is, versnellingsbak, overbrenging naar de wielen (kettingen?) en daar allerlei details op aanpassen. Tanks half in de wand? neuh, dan een hap uit de wand en de tanks buiten. Maar tanks, wat voor tanks? luchttanks, dus luchtrem op zo'n min of meer draisine, dat lijkt me wat apart, maar brandstof kan. Een T-ford had zo'n cilindervormige benzinetank, twee T-ford-tanks, waarom niet. T-ford motorblok dan ook meteen maar? enzovoorts.  8)

Cord

Citaat van: Floris op 03 april 2019, 00:04:03 AM
Nice, benieuwd wat t wordt! Je wilt m dus min of meer ongewijzigd bouwen begrijp ik? In zo'n grotere schaal kun je natuurlijk een hoop detail kwijt, dus dat wordt een hoop lege plekken invullen.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat het gaat worden. Ik wil in elk geval de herkenbaarheid van dit locje zoveel mogelijk bewaren, maar ik denk dat er wel wat logische details moeten worden aangevuld. Zoals ik al eerder vermelde heeft dit locje een nogal hoge instap naar de cabine en naar die houten bak waar materiaal en werklieden worden vervoerd, wordt het instappen ook niet echt makkelijk. Maar als ik daar een trapje of een doorlopende treeplank maak, dan help ik misschien het oorspronkelijke concept van Wolfgang Ziegler om zeep.


De artist impression zoals dit locje in 1965 gepresenteerd werd in Neurenberg, daar hebben die grapjassen wel gedacht aan een trapje... maar daar zit helemaal geen deur.c :o

CiteerNadenken over hoe ie in t echt zou moeten werken, waar de motor ondergebracht is, versnellingsbak, overbrenging naar de wielen (kettingen?) en daar allerlei details op aanpassen.
Ik denk dat de aandrijftrein wordt weggewerkt onder de vloer. In deze schaal denk ik dat daar ruimte genoeg voor heb, want dit beestje moet natuurlijk wel kunnen rijden. En om het nog een beetje geloofwaardig te maken denk ik dat de dieselmotor ergens achterin komt te zitten. Daar zit ook een luchtrooster voor de koeling. Die uitlaat op het dak is dan weer niet een echt logische plek.
CiteerTanks half in de wand? neuh, dan een hap uit de wand en de tanks buiten. Maar tanks, wat voor tanks? luchttanks, dus luchtrem op zo'n min of meer draisine, dat lijkt me wat apart, maar brandstof kan.
Nee, die tanks half in de cabine gebouwd gaat het niet worden; daar moet ik nog wat voor verzinnen. Volgens de beschrijvingen die ik hier en daar heb gevonden zijn het persluchttanks, zodat de werklui met pneumatisch gereedschap kunnen werken.
Hoe meer ik in deze materie duik, hoe meer ik erachter kom dat die jongens in 1965 moeten hebben gedacht: "het zal allemaal wel!" Het was natuurlijk ook een andere tijd.


Zoals in deze catalogus te zien is, heeft Egger-Bahn onder vier locjes hetzelfde chassis geschroefd... dat scheelt natuurlijk in de productiekosten.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris

juist, vanwege dat "het zal wel" lijkt t me wel leuk om eens te gaan bedenken hoe je in een eigen werkplaatsje van een smalspoorlijn van restjes en met zo min mogelijk moeite een ongeveer zo uitziende werktreinloc zou frotten die wél logisch is. Eigenlijk is ie zoals ie nu is meer logisch als electrische loc voor een tramlijntje. Met dat asymmetrische onderstel van vrij zware constructie kon t een draaistel zijn van zo'n soort loc: https://www.hekma-verlag.de/wp-content/uploads/2018/10/Karlsruhe-Stra%C3%9Fenbahn-092-075-Kopierschutz.jpg waar van alles op geknutseld is. schakelwals en rijweerstanden achter dat koelrooster, ladder om iets aan de panto te klooien als dat nodig is...

Maar tis jouw project, dus ik verwacht niet dat je je eindeloos veel van mijn geraaskal aan gaat trekken ofzo hoor!  ;D

Cord

Citaat van: Floris op 03 april 2019, 11:04:54 AM
Eigenlijk is ie zoals ie nu is meer logisch als electrische loc voor een tramlijntje...
...ladder om iets aan de panto te klooien als dat nodig is...
Beste Floris, een e-werkloc zou op een trambaantje best kunnen rijden. Op zich is dat niet zo heel erg gek bedacht. Maar als ik van dit diesellocje een electrische loc zou maken, dan moet ik het tracé waar-ie komt te rijden electrificeren. Een e-loc zonder bovenleiding vind ik (en ik wil niemand tegen schenen schoppen) écht drie keer niks. Niet al het door Egger-Bahn geproduceerde materieel vind ik even mooi; zo vind ik dat e-locje (zie boven) niet om aan te zien.
Ondanks dat aan dit diesellocje nog wel wat realiteitszin mag worden aangebracht, wil ik de basis en de herkenbaarheid zoveel mogelijk in stand houden.
En dat trappetje daar heb ik ook al over nagedacht: waarom zit er eigenlijk een ladder achterop dit locje? Zit dat vast gemonteerd of is het een stuk gereedschap dat los hangend in beugels wordt meegevoerd zoals een schep of een pikhouweel? Misschien is een losse ladder wel beter verklaarbaar, want wat moeten ze op dat dak doen?

CiteerMaar tis jouw project, dus ik verwacht niet dat je je eindeloos veel van mijn geraaskal aan gaat trekken ofzo hoor!  ;D
Nou Floris, blijf jij lekker doorgaan met commentaar leveren en blijf je overpeinzingen vooral met me delen. Voor mij zijn ze erg waardevol.


Eerst ga ik eens nadenken over het chassis met de aandrijflijn, want ik wil dat dit ding wèl gaat rijden.


Ik heb nog wel wat rommel liggen. Dit onderstel is bijvoorbeeld van Lima: de wielbasis klopt niet, de motor is veel te hoog en de kwaliteit is twijfelachtig. Ik moet dus zelf iets inelkaar fröbelen.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Rangeerduivel

Er zijn misschien wel aandrijvingen te vinden bvb zoals dit;
http://motorbogies.com/index.php?main_page=index&cPath=1_24
Voorbeeld aangebracht door Bert (SirGresley) in een ander draadje.
Maakt het projectje wel wat prijzig(er)... ::)

;)

Cord

Citaat van: Rangeerduivel op 03 april 2019, 12:53:11 PM
Er zijn misschien wel aandrijvingen te vinden...
Maakt het projectje wel wat prijzig(er)... ::)
Inderdaad heel wat prijziger. Maar gelukkig had ik nog wel wat liggen.


En zo vond ik nog een prima motortje dat mooi langzaam en geruisloos loopt. Ik denk dat het uit een H0-Anna-locje komt. De wielen komen van Dapol en volgens mij gaat dit prima passen. Doordat ik de motor rechtop zet, heb ik in het chassis genoeg ruimte om met lood de boel te verzwaren, zodat er wat druk op de wielen komt.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Een superleuk projectje Wim. Ik blijf je met belangstelling volgen. Je zegt dat je het motortje rechtop gaat zetten maar kan het niet beter liggen tussen de wielen? Dan kan je ook nog wat aan het interieur doen zonder dat er een motortje in staat. Om te verzwaren zijn nog veel andere plekjes te vinden.
Groet Pierre.


Floris

ow dat gaat wel werken. Let wel op bij 1-as-aandrijving dat de gewichtsverdeling van t locje daarop aangepast is, dus (veel) meer asdruk op de aangedreven as. Gezien de vorm van t ding zal dat wel lukken. Niet-aangedreven as kantelend ophangen en je krijgt een redelijk betrouwbaar lopend ding denk ik, maar verwacht geen wonderen qua trekkracht. (denk ook niet dat dat nodig zal zijn)
Heb zelf veel aandrijvingen op basis van anna-spul gemaakt en heb wel gemerkt dat t over t algemeen net even mooier loopt as je een tussentandwiel gebruikt, dus niet worm direct op t astandwiel. Kan nog uitmaken qua precieze plaatsing van t motortje.

Cord

Citaat van: Pierre op 04 april 2019, 09:42:32 AM
Je zegt dat je het motortje rechtop gaat zetten maar kan het niet beter liggen tussen de wielen? Dan kan je ook nog wat aan het interieur doen zonder dat er een motortje in staat. Om te verzwaren zijn nog veel andere plekjes te vinden.
Ik denk dat als dit dingetje echt zou hebben bestaan -en dan kijk ik ook naar de plaats van de uitlaat op het dak- dat de motor in de cabine zou staan. Ik denk dat ik met dit motortje in de cabine genoeg ruimte overhoud om ook het interieur behoorlijk in te richten.
Maar niets staat nog vast. Het kan best zijn dat ik naar aanleiding van jullie feedback tot andere inzichten kom.
Citaat van: Floris op 04 april 2019, 10:41:05 AM
Let wel op bij 1-as-aandrijving dat de gewichtsverdeling van t locje daarop aangepast is, dus (veel) meer asdruk op de aangedreven as.
Dat was ook de reden om dat motortje verticaal te plaatsen, zodat ik het chassis zoveel mogelijk kan vullen met lood. De stroomafname wordt dan niet alleen beter, maar ook de stabiliteit en de trekkracht.
Citeer
Heb zelf veel aandrijvingen op basis van anna-spul gemaakt en heb wel gemerkt dat t over t algemeen net even mooier loopt as je een tussentandwiel gebruikt, dus niet worm direct op t astandwiel. Kan nog uitmaken qua precieze plaatsing van t motortje.
Ik ga nog een aantal opties uitproberen.
Voordat ik dit ding ga bouwen, moet eerst het onderstel perfect lopen.
Dank voor jullie feedback!
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris

Citaat van: Cord op 04 april 2019, 12:29:32 PM

Voordat ik dit ding ga bouwen, moet eerst het onderstel perfect lopen.

das les 1 locjes bouwen. heel goed. 8)

Cord

Citaat van: Floris op 04 april 2019, 14:56:02 PM
Citaat van: Cord op 04 april 2019, 12:29:32 PM
Voordat ik dit ding ga bouwen, moet eerst het onderstel perfect lopen.
das les 1 locjes bouwen. heel goed. 8)
Ik luister heus wel.  8)

Kleine update
Ik ben even beziggeweest met het in elkaar fröbelen van een voorlopige opzet van het onderstel. En ik schrijf voorlopig omdat ik eerst wil zien of dit gevalletje een beetje wil rijden. Voor dit teststukje zit er een tandwiel op de as en een wormwiel op de motor. De eenvoudige opzet om mee te beginnen.


In het midden heb ik een soort vakje gemaakt. Natuurlijk om het spul bij elkaar te houden, maar ook om het te vullen met plakjes lood.


Het motortje komt een stuk dieper te liggen. Over de koppelingen moet ik nog eens nadenken of ik niet beter op zoek kan gaan naar wat meer realistische smalspoor-koppelingen in plaats van die Fleischmann Profi-koppelingen.
Enfin, tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris

#12
zou voor smalspoor van die oude fleischmann valhaakkoppelingen nemen, die had je (iets afwijkend) in t echt ook
https://flic.kr/p/8hRz6P

Cord

Citaat van: Floris op 04 april 2019, 17:31:38 PM
zou voor smalspoor van die oude fleischmann valhaakkoppelingen nemen, die had je (iets afwijkend) in t echt ook
https://flic.kr/p/8hRz6P
Ik ga daar nog iets moois op verzinnen. Dank voor je feedback.

Citaat van: Floris op 04 april 2019, 10:41:05 AM
Heb zelf veel aandrijvingen op basis van anna-spul gemaakt en heb wel gemerkt dat t over t algemeen net even mooier loopt as je een tussentandwiel gebruikt, dus niet worm direct op t astandwiel. Kan nog uitmaken qua precieze plaatsing van t motortje.
Tussentandwieltje!
Aanvankelijk had ik bedacht om het complete onderstel uit styreen te maken, maar dat leek me achteraf toch niet zo'n slim idee. En dat heeft alles te maken met de stijfheid van het chassis en dat misschien de draaiende delen gaan rammelen. Bovendien gaat de overbrenging in een Anna-locje via een wormwiel van de motor naar een dubbel tandwiel (het tussentandwiel waar Floris het over heeft) en dat dubbele tandwiel laat het tandwiel op de as van de wielen draaien. Dat dubbele tandwiel dat in de gietijzeren behuizing zit had ik dus over het hoofd gezien.


Dus heb ik het gietijzeren binnenwerk van dat Annalocje op maat gezaagd en dat wil ik nu gebruiken om het motortje in te zetten en krijg ik een meer strakke overbrenging naar de wielen. Om er een kloppend geheel van te maken ga ik ook de onderkant van het Annea-locje gebruiken. De wielbasis van het te bouwen diesellocje is wel wat groter, dus die heb ik die wat aangepast.


Aan de zijkanten heb ik vlakjes gelijmd voor de puntlagers voor die Dapol-wielen en blijft er tussen die zijkanten en het chassis genoeg ruimte voor de stroomafname van die wielen en de weerstanden voor de -met de rijrichting wisselende- LED-verlichting. In het midden wordt de ruimte zoveel mogelijk opgevuld met stripjes lood om dit gevalletje wat gewicht mee te geven; dat bevorderd de stroomafname en de trekkracht.
De behuizing van die motor neemt nu wel wat meer ruimte in de cabine, maar ik denk dat er genoeg ruimte overblijft om ook het interieur een beetje geloofwaardig in te richten.


Bovenop de aansluiting van de motor zit een spoeltje met lakdraad; is dat om het UHF/VHF-signaal van de televisie te ontstoren en kan dat weg?
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Het onderstel gemaakt met een beetje van Fleischmann en een beetje van Wim vond ik toch niet zo'n succes. Met name dat grote blok gietijzer zat me in de weg, waardoor een groot deel van het interieur gevuld zou worden met dat lelijke ding.
Ik kon er nog lang tegenaan kijken, maar na enige aarzeling heb het lelijke ding uit elkaar getrokken. Ik heb hele modelspoorbanen zien afbreken, dus zo dramatisch is het niet ende aanhouder wint, dus maak ik versie 3.0 van dit chassis. Modelbouwen is uiteindelijk ook een soort strijd met jezelf... toch?


Zo had ik nog een geinig setje liggen dat ik tijdens een vakantie in het Verenigd Koninkrijk had gescoord: de Dapol C060 Drewery Shunter diesel loco kit.


Kitbashing: het uit elkaar trekken van bestaande kitjes om iets nieuws te maken. Deze term is denk ik bedacht in 1977 toen voor de eerste Star Wars-film ontelbare bouwpakketjes zijn gebruikt voor het bouwen van Death Star.



Toeval bestaat niet? Dit chassis van de eerder genoemde aankoop heeft precies dezelfde lengtemaat en dezelfde breedte. Het is een drie-asser, maar de twee buitenste assen hebben precies dezelfde wielbasis. De behuizing van de motor is nu een stuk kleiner geworden en daardoor blijft er veel meer ruimte over in de cabine om het daar een beetje gezellig te maken. Voor de wielen komt natuurlijk nog een afdekplaat waar de bladveren en de aspotten op zitten, zoals bij het originele model.


Tussendoor heb ik ook even een begin gemaakt met de cabine van dit locje.


Ik ben begonnen met de achterkant van de cabine. Een lastige omdat daar een uit lamellen opgebouwd ventilatierooster zit. Ik denk dat daar een radiateur voor de motor achter zou kunnen zitten. Links van het raam hoort een ladder te zitten en op het Egger-Bahn-locje lijkt het alsof-ie zit vastgelast op de behuizing. En waarom zit daar überhaupt een ladder? Ik denk dat ik de realiteit een beetje een kans ga geven en daar een losse ladder aan haken ga ophangen.
Het ziet er allemaal een beetje rommelig uit, maar dat is ook een beetje omdat het een model wordt met uitdrukkelijke gebruikssporen.


De achterkant, de rechter zijkant en een begin van de voorkant.
Enfin, tot zover even.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing