Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Konjice 3 (Schaal 0e - 1:45)

Gestart door Cord, 04 maart 2019, 15:43:10 PM

Cord

Vorige week bracht de post een pakketje uit Zeeuws Vlaanderen met de Konjice 3 van Fleischmann bekend onder nummer 2202 Magic Train.


De originele Konjice 3 staat in het spoorwegmuseum van Ljubljana en rijdt op een spoorwijdte van 76 cm (Bosnische spoorwijdte) en als je een beetje snel kunt rekenen dan kom je in 1:45 uit op: 16,89 mm. Dat-ie op H0-rails rijdt klopt dus vrij aardig.
Om een en ander wat duidelijker te bekijken heb ik bovenstaande foto van deze Konjice 3 vrijstaand gemaakt.


Ikzelf vind het wel een aardig gelukt exemplaar. Dit Magic Train-model heeft gesloten wielen en het echte model heeft spaakwielen en verder heeft dit Magic Train-model een afgeronde klep op de kolenbunker en het echte model een rechthoekige klep. Het aandrijfwerk ziet er behoorlijk compleet uit en dat is natuurlijk een mooi gezicht als-ie rijdt.


Voorop zit de originele lamp met ingebouwde verlichting.


Achterop zit ook zo'n lamp alleen dan zonder verlichting. In beide lampen wil ik ledjes inbouwen die wisselen met de rijrichting.


Aan dit K3-model wordt nog wel het een en ander veranderd, aangepast en aangevuld, maar ik wil wel proberen om het originele model zoveel mogelijk na te bootsen. Het wordt in elk geval geen glimmend museummodel; hij komt dus lekker in de verf te zitten.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing