Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Wisselmotoren digitaal aansturen

Gestart door Koen, 29 augustus 2006, 12:36:22 PM

ysbeer

Hallo jan waar zit jij in de harz.
en was je daar al eerder.
wim ysbeer

Koen

In ieder geval een prettige vakantie, Jan! Geniet er maar van. Hopelijk valt het weer wat mee.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

DelticPower

Hallo Wim, ga met een hele bus Hapertse mensen (KBO) naar Bad Lauterberg. We maken excursies naar Wernigerode,Goslar (had al voorgesteld dit met de trein te doen) en Bad Harzburg. Verder via Torfhaus (uitzicht op de Brocken) naar Duderstadt. En de terugreis via Hann-Munden.
Afscheidsdiner in Hoogeloon.

Wim ik herinner me een film van jou,(stoom & Diesel) was die ook uit de Harz?

Groeten van Jan.

ysbeer

Ja die was uit de harz.
ik vroeg het omdat wij(aad en ik)ook een paar daagtjes naar de harz gaan.We zitten in elend.
Sorry voor de andere dit was even een zijspoor,maar nu staan we voor het blok dus weer terug naar de motoren.

wim ysbeer

Koen

Voor de mensen die gebruik maken van de in dit draadje aangehaalde motor en deze willen aansturen via een module van bijv. Viessmann  (zie schema blad 1), kunnen bij mij de gerber-file gratis verkrijgen. De print is voorzien van twee extra relais die gebruikt worden om de einderitcontacten om te zetten naar wisselcontacten.
Wanneer je dit printje per 15 laat maken bij "the pcbshop" kost dit amper 3? per stuk, per 50 < 1?. Je moet enkel uw gegevens en de files aanbieden aan deze firma, zij doen de rest. Mocht er iemand interesse hebben, graag een berichtje op PM.
Onderstaand een (niet al te scherpe) afbeelding.

mvg
Koen


Nooit te oud om te leren

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door Koen

Sinds kort ben ik wissels aan het voorzien van motoren. De huidige magneetsturingen werken goed maar zijn niet echt bevredigend. "Echte" motoren kunnen niet rechtstreeks aangesloten worden op de 5211 decoder van Viessmann. Kiss biedt hiervoor een oplossing met een bistabiele relais. Na enig zoekwerk heb ik een schakeling uitgewerkt waarbij deze relais komt te vervallen. Hierdoor wordt de kostprijs behoorlijk verminderd (en dat geld kan weer voor iets anders gebruikt worden h?). Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. De gebruikte transistoren dienen gekozen te worden in functie van het type motor. De door mij gebruikte motor (afkomstig van Collectorsbank)trekt een stroom van 50mA waardoor men een BC547 kan gebruiken. Indien een hogere stroom gewenst is, is het aan te raden gebruik te maken van een iets zwaardere transistor.

MVG
Koen





Hallo Koen,

weet jij of de schakeling die je getekend hebt ook met roco wisseldecoders werken? de Marklin oplossing werkt namelijk niet bij de roco decoders en een conrad motor.

Of zijn de decoders van roco anders dan die van viessmann?

bedankt al vast,

Kees-Jan

INFO



Dit is het originele schema van de LA010 zoals die op de site van Lenz staat. Deze is bedoeld voor de DCC decoder van hun. LS100 en LS110, LS150, dus ook de Roco kloon



Doe er je voordeel mee reescees.

De door jouw gebruikte transistoren zijn een beetje te mager.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Kees-Jan

@ Info:

Ik heb het le0101 schema gebouwd en aangesloten op de decoder van roco maar het werkt niet.

ik ga nu een lenz 010 lenen bij de winkel om het alsnog te proberen (testen of ik iets fout gedaan heb)

ysbeer

Ik ben bang (of liever gezegt,ik weet)dat voor de motor die op pag 2 staat (grote ronde)geen van deze schakelingen werkt.
Om een stabiele wisselstand te krijgen,dient de motor onder spanning te blijven staan.
Met de puls schakelingen is dat niet te bereiken.
Volgens mij is een eenvoudig relais de meest simpele oplossing.
Uiteraard geldt dat niet voor conrad en andere aandrijvingen.

wim ysbeer

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

@ Info:

Ik heb het le0101 schema gebouwd en aangesloten op de decoder van roco maar het werkt niet.

ik ga nu een lenz 010 lenen bij de winkel om het alsnog te proberen (testen of ik iets fout gedaan heb)



de lenz werkt wel!

maar verschilt wel degelijk van het andere schema!

INFO

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

@ Info:

Ik heb het le0101 schema gebouwd en aangesloten op de decoder van roco maar het werkt niet.

ik ga nu een lenz 010 lenen bij de winkel om het alsnog te proberen (testen of ik iets fout gedaan heb)



de lenz werkt wel!

maar verschilt wel degelijk van het andere schema!



Oh, wat is dan het verschil, want het schema komt namelijk van de Lenz Site. Dus een beetje vreemd is dat dan wel.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

@ Info:

Ik heb het le0101 schema gebouwd en aangesloten op de decoder van roco maar het werkt niet.

ik ga nu een lenz 010 lenen bij de winkel om het alsnog te proberen (testen of ik iets fout gedaan heb)



de lenz werkt wel!

maar verschilt wel degelijk van het andere schema!



Oh, wat is dan het verschil, want het schema komt namelijk van de Lenz Site. Dus een beetje vreemd is dat dan wel.




2 extra diodes, andere transistors en waarde van de weerstanden is anders. tekening volgt.

Kees-Jan



de diodes hou je over van de conrad motortjes[:)]

Klaas Zondervan

Cees, je schema is niet goed.
De uitgangen van de decoder zitten direct aan de basis van de betreffende transistor en dat gaat niet goed.

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Cees, je schema is niet goed.
De uitgangen van de decoder zitten direct aan de basis van de betreffende transistor en dat gaat niet goed.



Klaas,

als ik tegen de transistor op de Lenz ompoler kijk (en ik lees het type) dan is de rechter poot de basis. De basis zit op de lenz direct met de decoder aansluitnig doorverbonden.



ik neem aan dat je zo tegen de voorkant van de transistor aan kijkt