Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

sdz1976

Wat een roestige toep, wie vind dat nu mooi  ;D 8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

PeterVG

Mooi, zoveel licht Floris.
Daar hou ik van.
Dat is een pak beter dan die armzalige ledstrips 8)
Nu ga ik kunnen genieten van al die schitterde details die baden in een zee van licht.

Floris

#1787
Citaat van: Jurgen op 09 september 2018, 12:50:41 PM
Hier moet je volgens mij engelengeduld voor hebben. Of passie, dat kan ook.
Geduld, tja, das een veelvoorkomende misvatting, dat heb ik eigenlijk niet. Ik wil gewoon weten hoe t gaat worden, en tja, dan zit er niks anders op dan zo hard mogelijk door te gaan... of dat passie is, neuh, eerder een soort taaie eigenwijsheid.  ;D

Maaarrrrr keiharde vorderingen: na een dag hard werken werkt de overweg weer. Jamaar die deed het toch al? stond toch een filmpje van enzo? dat klopt. Vandaag wilde ik de techniek eronder iets netter hebben want er hing nog steeds een relais aan een paar klemmensnoertjes onder de baan te bungelen en een paar draden zaten door de schragen waar de baan op staat heen geknoopt dus erg transporteerbaar was de boel nog niet... was inmiddels alweer ongeveer vergeten hoe alles in elkaar zat dus maar gewoon willekeurig bepaald dat de relais en knipperlichtschakelingen op een apart plankje moesten komen dat met stekkertjes met de rest van de baan verbonden kon worden, dan kan ik eventueel dingen fixen of vervangen zonder steeds boven mn hoofd te moeten werken onder de baan. Prima, vandaag dus steeds draadje doorknippen draadje via stekkertje solderen en zo de hele zaak langsgaan tot alles er net zo hing als eerst, maar dan met overal een stekkertje ertussen, nog even testen.... uiteraard deed de helft t niet. Bleek uiteindelijk een geploft ledje dat kortsluiting maakte, vrij bijzonder omdat alles zonder spanning erop was omgebouwd, toeval dus. Maar ja, voor je daar achter bent... Toen een aansluitpunt op een printplaatje dat geen contact maakte met de rest van de print, wat is dat nou weer voor onzin... daarna een enorm gekloot met een paar relais om de spoorseinen rond de overweg ook mee te laten schakelen, is gelukt uiteindelijk, dus uh ja, dr is een soort vooruitgang, maar echt netjes is de bedrading nog steeds niet... Heb dr ook echt geen zin meer in, het werkt nu dus morgen de boel opbinden en tis klaar wat mij betreft. Wel weer een belangrijk puntje van de leuven-lijst bijna afgestreept 8)

EDIT:
Seinen!
IMGP9123 by Floris Dilz, on Flickr

nouja, busch-voetgangerslichtjes. Denk dat ik ze nog wel wat interessanter ga maken, of ik zet er 1 aan het portaal van de leidingbrug ofzo... Zit toch allemaal nog los. Van deze twee is er als de overweg gesloten is steeds 1 groen, naargelang de stand van het wissel in de achtergrond. Aan de andere kant van de weg staat er 1, die je nauwelijks ziet en die al helemaal niet fatsoenlijk op de foto te krijgen is dus wel terecht dat daar serieus tijd in gestoken is.  8)

Pierre

Groet Pierre.


Whis

Waarde volgers van dit Luikse epistel,

Terwijl Leuven nadert en Floris zich stort op allerhande praktische en nuttige zaken, houd ik me bezig met wat randzaken (beetje langs de zijlijn staan leunend op een schoffel; iemand moet het doen). Één van die dingen is het opmaken van een sticker om allerhande losse zaken zoals stekkerdozen, krukjes, boormachines, koffiebekers en baanbedien(d)e(r)s van geurvlaggen te voorzien.

Op de sticker moet het volgende komen te staan:

Le Bassin, Sidérurgie Miniature
(Oftwel: Le Bassin, Miniatuur Staalindustrie)

Aangezien het Frans van onderstekende tamelijk charbon is en van Floris rouillé, de vraag: klopt het e.e.a. spellingstechnisch?

Als dank kunnen jullie een exemplaar van de sticker ophalen in Leuven ;)

Merci alvast!

SuSke

Dat Frans is nog niet zo slecht gebakken, met andere woorden het dekt de lading met de juiste spelling. 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Whis


Floris

Zo, dr wordt weer geminiatuurhakseld! Werd tijd ook.
Het weekend begon een beetje lafjes met wat besluiteloos gemiemel wat het volgende project ging zijn, een beetje een ruwbouw in elkaar klooien van de locwerkplaats of het laatste straatje woonhuizen van ougree aanpakken? Ik merkte al gauw dat de scherpte wat miste om een beetje een degelijk plan te maken voor een industriehal met spoor erin, kraanbanen en een wat vaag dak waar nog wel wat vraagtekens in zitten, dus dat gaan we eens fijn uitstellen.
Huisjes dus. Nouja, daar ben ik redelijk geoefend in inmiddels dus ben maar als een maiskneuzer doorgeraasd, nu staan er 4 nieuwe huisjes, is er een plaat styreen gesneden waar de tuinen op moeten komen en is er bij t eerste huisje al wat koterij verrezen. Ook verschenen er nog 2 achterhuizen, die door een gangetje onder 1 van de huizen aan de straat bereikbaar zijn. Ik vind t niet slecht al zeg ik t zelf.  8)
plaatjes:
IMGP9279 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9276 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9277 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9278 by Floris Dilz, on Flickr

De voorste 2 huizen kloppen heel aardig met wat er daar in t echt staat. Met de koterij heb ik ook al woeste plannen, de wat officiëler ogende uitbouw wordt (deels) lichtblauw, net als in het echt. Geen zorgen, dat vage ertegenaan geklonterde hok wordt gewoon asbestkleurig zoals t hoort. Verder intens veel betonschuttingen en zo, wat zieltogend gras en een door een ongezeglijke hond omgeploegde modder. Ik heb er zin in.  8)

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Pierre

Groet Pierre.


evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Gewoon bangelijk hoe je zo even een straatje "vol" zet.
Het geklieder kan beginnen ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Lucaslolman