Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

hehehe die verkleinstraalmachine, ben wel benieuwd hoe dat zou uitpakken. Verklein je een echt huis dan ziet het er heel even prachtig uit, tot je een keer de helft van de pannen van het dak niest, en als je t op zou willen pakken... brrr.  :P  Een trein zou ook een ragfijn kokertje aluminiumfolie worden dat deukt als je er naar kijkt... wel grappig om eens over na te denken op die manier.
Maarre... allen hartelijk dank voor de toffe reacties!

sdz1976

Echt benieuwd om het op OT te gaan zien, dat cafe is idd weer meesterlijk triestig nagemaakt  :D


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

arnaud

Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

modelbaanHO

Citaat van: sdz1976 op 01 maart 2018, 10:33:14 AM
Echt benieuwd om het op OT te gaan zien, dat cafe is idd weer meesterlijk triestig nagemaakt  :D

+1
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Herwig


Floris

Ha medeknutselaars,
Tussendoor een vraagje over belgische overwegen: Als ik zo op youtube wat filmpjes van belgische overwegen bekijk lijkt het standaard dat ook als er meerdere lichten zijn er maar 1 wit licht knippert als je kunt oversteken. Klopt dat of is men gewoon wat traag met lampjes vervangen?
Zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=8BZLAYUqpjo
3 palen, maar slechts 1 wit lampje.


Heb zo'n setje overweglampjes van Busch, heb al een manier gevonden om de witte (nouja bij dat ding dus gele, vervang ik wellicht nog) tegelijk in plaats van afwisselend te laten knipperen en ook met een wat tragere frequentie (voor wie t setje ook heeft: zet een weerstand van ik gok zo even 200 a 300 ohm (heb er zelf gewoon een paar van verschillende waardes bij elkaar gedraaid tot het werkte) tussen linkergaatje en middengaatje, blauwe draden op t middengaatje en prop beide gele draden in t rechte gaatje.)

eddy

Dag Floris,dat klopt 1 wit knipperend licht en twee afwisselende rode lichten. Volgens mij is dit de spoorweg overgang in Mol,maar deze opstelling geldt in heel België.
Groeten eddy

Floris

ja, ben uit nederland gewend dat er dan wel aan elke paal een wit licht knippert, maar dat lijkt in belgië dus niet het geval te zijn.
Kom inmiddels ook video's tegen waar wel aan alle palen een wit licht knippert, ik ga ervanuit dat dat dus de regel is?
https://www.youtube.com/watch?v=ijq7NeVGoIk

PeterC

Citaat van: Floris op 03 maart 2018, 20:42:53 PM
3 palen, maar slechts 1 wit lampje.

Volgens mij zijn die lampen defect.  Standaard is er één wit knipperend licht bij een veilige overweg en twee rode lichten bij een niet veilige overweg.  Werkt het wit licht niet dan gelden dezelfde regels als bij verkeerslichten op een kruispunt.  Prioriteit: eerst de lichten en in het geval dat die niet werken: de verkeersborden.  Zijn die borden er niet, gelden de verkeersregels.

Dus in dit geval een wit licht dat niet werkt aan een overweg.  Het andreaskruis is een verkeersteken (spoorvoertuigen hebben altijd voorrang).  Staat het andreaskruis er niet hebben die spoorvoertuigen toch nog altijd voorrang.

Echt veilig is het wel niet als die witte lichten niet werken.




Lang geleden dat ik je nog een complement heb gegeven met je werk maar ik volg ieder bericht!  ;)
Groetjes, Peter


Floris

Dank, mannen! zag zojuist dat in t filmpje dat ik als eerste postte bij de meest linkse paal de witte lamp het wel doet, dat was me eerst niet opgevallen. Hoop gedoe om niks dus.

Goed, nog meer gedoe, zo'n busch-schakelingetje verleiden om te doen wat ik wil. Nou heb ik letterlijk geen enkel benul van electronica (electra gaat wel, maar ik haak af als een onderdeel meer dan 2 pootjes heeft) , dus zo'n schakelingetje dat bij die overweglichtjes zit is een soort toverdoosje waar ik dan eens mee ga zitten klooien om te kijken of ik het wat andere dingen kan laten doen dan de bedoeling is. Het is een heel dom knipperlichtding waar verder niks aan zit, dus voor en overweg wat mij betreft wat karig. Met een zelf toe te voegen schakelaartje kun je kiezen tussen om en om knipperende rode lichten en een enkel geel licht, dat bij de beide palen om en om knippert in plaats van tegelijk.
Heb je een overweg met aan beide kanten van t spoor 1 paal dan is dat geen probleem want je ziet beide gele lichten (die eigenlijk wit moeten zijn, grrr.) toch nooit tegelijk, maar in ougree hangt links en rechts van de weg een set lichten dus de gele moeten tegelijk knipperen en wit en langzamer (de knipperschakeling heeft maar 1 snelheid, de gele lichten gaan dus even neurotisch tekeer als de rode.

Eerste experiment: beide gele lichten aan 1 uitgang knopen. Dat werkt niet, dan heeft ie wat tegengewicht nodig op de andere uitgang anders wordt er niet geknipperd. Weerstand over de andere uitgang, bij de originele gele leds een heel trosje weerstandjes dat ik hier had liggen parallel en toen deed ie het. Leuke bijkomstigheid: door een wat hogere of lagere weerstand te nemen kun je de knipperfrequentie van de gele lichten beïnvloeden. Dat was dus gelukt, gele lichten die tegelijk en langzamer knipperen. Daarna nog wat door klooien, verzinnen hoe die constructie straks aan te sluiten, schakeltechnisch vrij inefficient want ik zou er drie contacten op een relais voor nodig hebben. Ondertussen de gele leds vervangen door witte smd-ledjes, die heb ik gewoon achterop de bestaande gele leds gezet, het gele plastic van die leds dempen het wit mooi een beetje. Nog wat klooien, verschillende manieren van aansluiten proberen, ondertussen waren de witte ledjes alweer geploft en wat ik helemaal apart vond, het schakelingetje had inmiddels ook de rode leds geroosterd terwijl ik daar niks raars mee gedaan had. Beetje link ding dus... Goed, alle leds dus maar vervangen, de rode door gelijkaardige als erin zaten, de witte kregen een extra weerstand mee, en om een omschakelaar uit te sparen bij het vervangen van de leds meteen de bedrading van 1 paal wat aangepast, 1 extra draad toegevoegd en nu is ie met 1 enkelvoudige omschakelaar te bedienen net als bij het originele schema.

Wat nu nog erg apart is is dat de rode lichten nogal langzaam op gang komen, maar als ze eenmaal wakker zijn gaan ze gewoon zoals t hoort. Vast wel iets aan te doen als je verstand hebt van electronica maar voor mij blijft t hier maar bij.
Hier het schema zoals het uiteindelijk geworden is, de draadkleuren zie je in het setje nauwelijks maar ik heb ze maar zo aangehouden als ze in de gebruiksaanwijzing staan. De groene draad is zelf toegevoegd.
busch overweg 5968 by Floris Dilz, on Flickr


En nu waar t echt om gaat: filmpje van t hele spul! (klik op plaatje hieronder). Let niet op lichtlekkage en ruimschoots felle witte lichten en zo, een halve pot humbrol-zwart later hoor je daar nooit meer iemand over.  8)

busch overweg 5968 video by Floris Dilz, on Flickr

Goed, ik kan zo tevreden mn nest in, iets voor elkaar krijgen zonder dat je enig idee hebt waarom het werkt of wat je eigenlijk aan het doen bent is ook weleens grappig. Alleen een beetje irritant dat ik die overwegdingesen kant en klaar koop om iets te hebben dat gewoon werkt zonder gezeik en ik dan toch weer een avond zit te klooien voor het ongeveer doet wat t moet doen. Ach ja...

DFS

Wat een verhaal, kan nog van pas komen, want ik moet ook nog wat overweglichten voorzien op mijn kijkdoosbaan.

Succes verder !

Floris

Nou, omdat ik toch bezig was maar meteen de lichten ingebouwd. De laatste week was ik ook al flink bezig met stoepen leggen, dit weekend is het asfalt er tussen geblubberd, maar eens kijken hoe dat wordt. Het het met das-klei gemaakt, het is nog een behoorlijke klus om het glad genoeg te krijgen maar voor wat rommelig versleten asfalt is het denk ik best leuk zo. Natuurlijk zitten er nog gootjes aan weerszijden van de weg, die aflopen naar putten toe, en is de weg iets bol. Als hollander moet je altijd wel een beetje aan de waterafvoer denken... Ook zitten er nog wat putdeksels middenop de weg om het nog even af te maken.
IMGP8316 by Floris Dilz, on Flickr

Omdat die overweglichten nogal typisch het soort ding zijn dat in je mouw blijft hangen als je aan iets anders zit te pulken op de baan heb ik de muurtjes waar ze tegenaan zitten van stekkertjes voorzien, straks kan ik ze dus makkelijk weghalen, mocht ik bijvoorbeeld dat asfalt intens mislukt vinden en er met de botte bijl overheen moeten. Zal wel loslopen... hoop ik.  :-X
IMGP8317 by Floris Dilz, on Flickr

En nog even voor t sfeertje:
IMGP8311 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8314 by Floris Dilz, on Flickr

(ja, ik ben een van de dubbelspoor-kruisen alweer kwijt. Maakt niet uit, maak toch nieuwe want ik vind deze laf.)

mark7758

Ze zien er goed uit Floris. Alleen even vervuilen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

RD25

Floris, knap werk, c'est très réaliste.  :D
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Pierre

Groet Pierre.