Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

DR4018 digikeijs en peco

Gestart door mnieuwlaet, 19 januari 2017, 16:18:51 PM

Cedric

Dag Maarten, ik heb indertijd ook miserie gehad met mijn Peco spoelen. Sommige wissels wilden niet omslaan, sommigen wel altijd en sommigen af en toe... Heb er nog vervangen omdat ik dacht dat de spoelen zelf kapot gingen door een of andere reden... Mijn voeding voor de spoelen was een gelijkgerichte spanning uit een ringkerntransfo van 16Vmet 4A uitgangsstroom die via een aparte relais werd geschakeld.

Uiteindelijk kunnen oplossen door voor iedere spoel een kleine schakeling te zetten met enkele zware elco's (ik dacht twee keer 10000 µF (microFarad) in parallel (bij elco's tel je de capaciteit op als je ze in parallel schakelt). Om de elco's vlug op te laden zat er een emittervolger voor. Je moet eens google'en op 'capacitor discharge unit'. Ik zal eens kijken of ik dat schema nog ergens terugvindt (was enkel de elco's, een robuuste transistor en enkele weerstanden)

Peco verkoopt die zelf ook dacht ik, maar je vindt vele schema's op internet terug die je makkelijk zelf en goedkoper kan nabouwen (zeker om eens te testen)

Cedric

#16
PS de cdu ga je dan wel moeten sturen via een kleine relais, deze relais kun je dan koppelen aan je digikeijs decoder. Ik zal eens kijken of ik hier nog ergens een schema van heb, is duidelijker op schema  :D

Edit: typo