Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Mehano 2622 schokkend optrekken

Gestart door ThierryDS, 26 december 2016, 21:29:14 PM

ThierryDS

Hallo iedereen
Ik heb voor mijn Kerstmis van vrouw de reeks 2622 van mehano gekregen. Er steekt een onbekende decoder in. Nu stel ik vast dat de loc bij het opendraaien van de locmaus al direct even vooruit schiet en dan op normale snelheid verder rustig optrekt en rijdt. Hetzelfde bij het stoppen. Ik herinner me dat er cv's zijn die je daarvoor kan aanpassen maar ik weet niet hoe. Vroeger heb ik net hetzelfde bij een vitrains reeks 16 gedaan en dat geraakte opgelost door bepaalde cv's te wijzigen.

Kan iemand me aub zeggen welke cv ik kan aanpassen voor die mehanomotor zodat hij rustig optrekt?
Alvast bedankt
Groeten
Thierry

ERVIN

11.1.2.1. Parameter 'K'.
Parameter 'K' van de lastregeling wordt in CV 54 opgeslagen. Deze bepaalt de sterkte van de regeling. Hoe groter deze waarde, des te sterker regelt de decoder de motor wanneer het toerental moet aangepast worden.
Parameter 'K' moet aangepast worden wanneer de loc stootsgewijs rijdt bij de lagere of gemiddelde rijstappen.
Verlaag de waarde van CV 54 van ongeveer 5 en test dan of het rijgedrag in orde is. Herhaal deze stap totdat de loc bij rijstap 1 gladjes rijdt.
11.1.2.2. Parameter 'I'.
Parameter 'I' van de lastregeling wordt in CV 55 opgeslagen en deelt aan de decoder mee informatie over de inertie van de motor. Motoren met een grote inertie zijn natuurlijk trager dan kleine motoren of klokankermotoren.
Verander parameter 'I' als de loc na stilstand of juist ervoor nog een sprong maakt of bij een snelheidsbereik (meestal een lagere 1/3) sprongen maakt of onregelmatig rijdt.
Verhoog de waarde vanaf de standaardwaarde met ongeveer 5 wanneer u een motor met bijna geen of weinig inertie gebruikt.
Verlaag de waarde vanaf de standaardwaarde met ongeveer 5 wanneer u een motor met een grote inertie gebruikt.
Probeer opnieuw en herhaal de procedure totdat u met het resultaat tevreden bent.

eric

Of de decoder een update geven door iemand die een locprogrammer heeft. Dat hielp bij die van mij ook. Het is negen kansen van de tien een ESU die er in zit.

ThierryDS

Dankjewel ! Ik ga proberen en anders idd nr iemand met programmer...

ERVIN

Haa , ik wist niet dat je geen programmer had , ja dan best naar iemand gaan die je hiermee even kan verder helpen. Succes.  ;)

Ronald

Het "schokje" bij het stoppen van een Esu komt van de instelling "I slow" bij "motor settings" in de lokprogrammer. Als je die "I slow" op 0 zet zijn de bokkesprongetjes doorgaans verleden tijd.
Deze tip heb ik eens gekregen van Karst Drenth en bij mijn Esu decoders zet ik deze eigenlijk altijd direct op 0 bij programmeren.

Uit de handleiding van een lokpilt V4.0:

11.1.2.2. Parameter ,,I"

Der in CV 55 gespeicherte Parameter ,,I" der Lastregelung teilt
dem Decoder mit, wie ,,träge" der Motor auf Änderungen reagiert.
Motoren mit großer Schwungmasse sind naturgemäß trä-
ger als kleine Motoren oder Glockenankermotoren.

Verändern Sie den Parameter ,,I", wenn die Lok beim Anhalten
oder kurz davor noch einen Sprung macht oder in einem Geschwindigkeitsbereich (meist unteres Drittel) Sprünge macht oder
unkonstant läuft

dani

of de CV nr 2   (kick start) lager zetten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ThierryDS

He iedereen
Dankzij jullie, probleem opgelost, was idd cv 54 en 55. Heb ook cv 2 lager gezet.
:)
Bedankt!

dani

graag gedaan :-)    daar dient een forum ook voor :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.