Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

loebaske


Denk bij zulke wrakken van voertuigen, denk dat die kentekenplaten al jaren zijn opgestuurd om te schrappen...

59erke

Citaat van: loebaske op 07 oktober 2016, 13:35:55 PM

Denk bij zulke wrakken van voertuigen, denk dat die kentekenplaten al jaren zijn opgestuurd om te schrappen...

de officiële dan toch, degene die je zelf moet laten maken daarvoor niet
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Wim66

In Nederland is het zo dat als een voertuig binnen het eigen bedrijf blijft rijden je vrij gesteld bent van een kenteken en wegen belasting. Maar je mag geen cm op de openbare weg zetten want dan ben je echt de klos. Ook hoef je op je eigen terrein niet verzekerd te zijn. Eigen verantwoording dus.

Wij hadden destijds een eigen bedrijfs auto die alleen maar vanaf kantoor naar de terminal reed en ook geen kenteken had was vrijgesteld van alles. Had wel een plaat als herkenning voor de veiligheid dienst op de terminal. Meen te herinneren dat het bij Hoogovens in Velsen ook zo was.

Weet niet hoe dit in Belgie is geregeld.

Wim

Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

loebaske


Is ook zoiets, op het terrein van de fabriek Volvo rijden er ook dienst auto's rond, heb die ooit nog beletterd zodat die herkenbaar waren, en idd. die mochten niet
op de openbare weg....

Wim66

Eric

Wat ik bedoelde is de ECT terminal. Daar hebben de auto's wel een soort kenteken maar dan als code zodat ze intern iets weten. Maar ze hebben geen kenteken gelijk als onze terminal auto destijds

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

oebr

oh, ik dacht dat die pkw's van werkvolk waren, en dat het diorama zich ergens in de jaren '80 situeert.
Indien het wrakken zijn hoeven die platen uiteraard niet.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Floris

ja de auto's zijn gewoon van het werkvolk, dus die komen nog dagelijks de weg op. Maar goed, heb er wel een paar met geprinte nummerborden maar dat is het ook niet echt helemaal lekker dus er moeten ooit mooiere komen, als gedrukte decals ofzo, maar dat heeft nog wel even....
Wat de vrachtwagens betreft, die staan daar al heel lang te rotten.... maar omdat de terreinen van cockerill-sambre door heel seraing verspreid lagen zullen die vast ooit wel een normaal kenteken gehad hebben, alleen op eigen terrein blijven beperkt de boel wel heel erg.
Trouwens, klein uitstapje naar 1:1, heb even mn urbexplaatjes doorgevlooid en de oude vrachtwagens in de voormalige acierie van esperance nabij HF6 hebben geen nummerplaten meer. Kan het dus met gerust hart zo laten vind ik.  ;)

grove den

Heerlijk om al die foto's te bekijken èn ook lettende op hoe het gemaakt is en wat je er wel  aààllemaal  kunt ontdekken!!!
Chapeau Floris!
Jos


Herwig

#909
Die 3 personenautootjes: 
Omdat de H0-modelomgeving zo onnavolgbaar superknap is uitgevoerd door Floris,
komen die wagentjes er niet zo best uit:  een Kadett   -  een (laatste) Skoda ?   -  een Audi 80 ?
De kont van de Kadett valt nog mee, maar het front van de Audi is echt niet zo modelgetrouw, vind 'k.
Er was de versie met de rechte voorzijde en de laatste van dat model met de schuine voorkant.
Als de  "smoel"  van de autootjes enigszins in verhouding moeten zijn met het topniveau van Floris' modelbouw,
toch misschien eens uitkijken naar mooiere H0-autootjes.  ( ? )

https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgisch_kenteken#Geschiedenis_van_het_Belgische_kenteken

Floris

Ja, die autootjes zijn een probleem. Voor mijn periode (1988) zijn er eigenlijk bijna alleen modelletjes uit die tijd beschikbaar, want er worden wel allerlei youngtimers uitgebracht de laatste tijd maar dat gaat niet verder dan de jaren '70. Dat betekent dus allerlei ouwe kaal-plastic-herpa-zooi (nouja zooi... het is me wel opgevallen dat er serieus heel mooie modelletjes bij zitten) overspuiten en details kwasten zo goed en zo kwaad als het gaat, ideaal is het niet maar je kunt wel iets minder felle kleuren uitzoeken dan de fabrikanten meestal doen. Autootjes helemaal zelf maken is mogelijk maar wel echt serieus fucking moeilijk, ik heb het weleens gedaan maar daar gaat serieus tijd in zitten. Mijn bouwwerk is een stuk minder exact dan die autootjes maar toch zijn het die autootjes waar je je aan gaat storen, iedereen kent die dingen te goed. Wat het lastig maakt is dat mensen van nature heel goed zijn in het herkennen van gezichten en dat daarbij ook heel kleine subtiele afwijkingen meteen opvallen. Auto's hebben ook echt een gezicht dus daar slaat dat heel precies kijkende stukje van het brein op aan. Soms kun je daarmee ook weer met vrij weinig werk een model flink verbeteren. Heb een tijdje terug op die manier een herpa-eend te grazen genomen, grille wat omhoog gezet, lampen kleiner en wat lager, nu lijkt t aardig op zo'n suffe laat model eend. En ja, die fijne lijntjes en randjes, met een kwast wordt dat altijd een gevingerverfde klodderzooi van heel dichtbij...  :-X ;D
DSC_0115 by Floris Dilz, on Flickr

loebaske


Laat je niet afleiden Floris, er zal altijd wel iets zijn dat niet helemaal klopt met het tijdperk...pffff
Voor mij is het simpel, klopt het plaatje ongeveer....

En wie het beter kan moet maar eens zijn ding laten zien zoals het (zou) moeten zijn, denk niet dat er velen gaan doen wat jij doet...
in de mate van mogelijke een oud vervallen fabrieks gebouw neer zetten....hoedje af.


Herwig

#912
Het stel H0-personenautootjes op deze prachtige maquette van Floris zijn wél geschikt voor de jaren 1980.
Dat is   niet   het punt.
Maar, zoals Floris schrijft:    mooiere en fijnere H0-modelletjes specifiek uit die periode zouden welkom zijn.
Floris' model-fabrieksgebouwen zijn zo indrukwekkend, dat nauwkeuriger autootjes (indien verkrijgbaar)
er beter zouden bijpassen. 

De H0-Audi, bijvoorbeeld, is maar zus-en-zo.
Hij heeft de  4 horizontale Audi-ringen  op de radiatorrooster, maar .... .

Brekina, bijvoorbeeld, heeft toch knappe    "classic"-cars  uit de jaren '50 & '60.
Maar optisch juistere modelautootjes uit de jaren 1980 zijn    -zoals Floris zegt-      zeldzamer.
Is er de vraag of dit belangrijk is.
Het (top)niveau van Floris' eigenlijke modelbouw van de staalfabriek en het rollend spoormaterieel, is veel essentiëler.

( >  de GolfII is uitgekomen midden jaren '80,  de Audi100- "badkuip", de  Fiesta, ... )

sdz1976

Heb er ook zo 1tje gehad, ook een vuurrode met jeanszetelkes en een bullbar.
Het was wel nog een echte met de ronde lichten.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

ja, met ronde lichtjes zijn ze te leuk, ik wilde natuurlijk een vervelende met vierkante.  8) Sowieso was dat ook wel een overweging om als tijdperk jaren '80 te nemen, die heerlijk troosteloze auto's van toen. Er staan nog wel wat auto's op mn verlanglijstje die wel te doen moeten zijn met overgeschilderd bestaand spul of wat kleine verbouwingen... een saab 96 in de laatste versie dus met veel zwart plastic en bijna geen chroom, liefst geel en smerig. Verder zo'n vierkante lada met rechthoekige koplampen, liefst de station want die is helemaal fijn met die lompe achterkant. Maar goed, heb nu al een enorme lading autootjes waar nog werk aan is dus moet niet te hard willen, er is nog genoeg ander werk en wie weet wat er in de tussentijd nog nieuw uitkomt in een fatsoenlijke uitvoering.

Ondertussen zit ik hier weer verder te klooien met wat groenspul op wat gebouwen (mos, graspollen enzo) waarbij ik voor het eerst bedacht dat ik dat ook met matte vernis (in dit geval Revell nummer 2) kan lijmen in plaats van houtlijm. Houtlijm geeft geen heel opvallende vlekken maar glimt toch meer dan de ondergrond dus blijft net te zichtbaar. Die matte vernis wordt écht onzichtbaar, dus dat is weer een methode voor op het lijstje.
Verder moet er straks in leuven wel wat heen en weer gekeuteld worden met een cockerilletje, dus ik leg straks gewoon wat losse rails tussen de gebouwen. Punt is alleen: hoe bedien je dan een wissel dat ergens slecht bereikbaar overal achter en onder ligt... heb natuurlijk zo gauw geen compacte elektrische wisselaandrijvingen liggen... Nou gewoon, even wat klooien met een fietsremkabel.
DSC_0020 by Floris Dilz, on Flickr
DSC_0021 by Floris Dilz, on Flickr
Ik hoop dat het een loeiend succes gaat worden in de praktijk maar goed, over een week weet ik dat.  ;D