Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Wim66

Heel mooi en zoals andere reeds hebben gezegd/geschreven volg ook ik het met grote bewondering. Dit omdat ik een beetje bekend ben in de hoogoven wereld en gelet op Luik wat mij zeer bekend is.

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

Lucaslolman

Heel mooi werk  ;)
Ik volg ook al een heel tijdje en ik heb er ook al wat van bijgeleerd  :)  ;) :)

Floris

Mooi, daar doet ik t voor.  8)
Verder, wie er bekend is in luik of nog interessante dingen over hoogoventoestanden te melden heeft of gekke dingen ziet die niet logisch/realistisch zijn, mik het gerust in dit draadje! Ik weet er wel een en ander van maar een serieuze staalindustrie-expert ben ik bepaald niet....

Metpetergaathetbeter

maar het blijft nietaltemin toch heel geloofwaardig ! ;)

DFS

Even weg geweest op verlof, blijkbaar wat inhaal werk op het forum...
Ik moet zeggen Floris, je laatste paar posts waren weer genieten, ik zal er helaas niet bij kunnen zijn op de expo :(
Ik blijf volgen hier!

Wim66

Floris

Je had het ergens een keer over kabels. Ik ben een paar keer in Luik bij Arcelor Metal geweest en heb staan kijken bij een stuk wat ze pas gebouwd hadden. Dat was geheel van metaal frame opgetrokken en met metalen platen dicht gemaakt. Bij het loop werk buiten hadden ze kabelgoten geplaatst. Daarin lagen de kabels, deze waren met beugels vast gezet in de kabelgoten. Heb dit een vreemde constructie gevonden maar ja zal wel toegestaan zijn.

Aan het railing werk was ook de verlichting bevestigd en kwamen de kabels uit die goot vandaan. Het was een soort van walserij die werd gebouwd.

Voor de rest heb ik helaas verder nooit goed opgelet. Sorry ik kwam daar voor andere zaken. Het schroot wat daar werd geleverd en dat kwam van ons bedrijf. Je moet je zelf wel eens laten zien als het uit komt dat versterkt de banden.

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

Floris

Sven, alles komt toch wel op de foto voorbij, dus je gaat niet helemaal hoeven missen hoor  ;)
Wim, ik heb aardig wat dubieuze elektraconstructies gezien bij cockerill, vooral in de oude stukken... Mijn maat waarmee ik regelmatig terplaatse ga kijken is elektricien dus die kijkt ook zn ogen uit.

Ondertussen zijn we gisteren weer eens op veldonderzoek geweest.
https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/sets/72157672165739845

De conclusie is nog steeds: ik bouw alles veel te netjes  :-X
Oké, dit is natuurlijk wel bijna 30 jaar aan verval later, maar toch...
IMGP7090 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7095 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7160 by Floris Dilz, on Flickr

Verder kwam ik binnen nog twee tanks tegen die toch wel heel erg op oude ketelwagens leken:
IMGP7016 by Floris Dilz, on Flickr

Vanavond nog wel wat plaatjes qua modelbouw hoop ik, maar dan moet ik eerst es aan de slag.  ;D

Floris

Naar aanleiding van wat foto's van gisteren maar eens gaan kijken hoe ik wat afwisseling kan brengen tussen de egaal roestige golfplaten.... op foto's uit 1988 (helaas allemaal zwartwit) zie je wel een stuk meer tekening in sommige platen, ze zullen dus heus niet allemaal egaal verroest zijn geweest. Maar eens zien of de foto's enigszins te benaderen zijn. Gelukkig heb ik de achterkant van het stortgebouw destijds ook gespoten, dus daar kon ik mooi wat mee klooien en experimenteren.
Nu maar eens kijken hoe we dat doen.
DSC_0087 by Floris Dilz, on Flickr
Ter beoordeling van de kleuren hier nog even de originele foto want beeldscherm fotograferen is niet ideaal qua kleurechtheid....
IMGP7115 by Floris Dilz, on Flickr
De linkse methode lijkt er uiteindelijk het meest op vind ik, al zit er nu iets teveel donkere viezigheid op, dat ga ik dus iets dimmen volgende keer. Gaat als volgt:
golfplaat zwart spuiten
niet-dekkend spuiten met humbrol 70 en 62 (60% 70 40% 62 ongeveer, doe t altijd op gevoel)
wash met zwarte olieverf
drybrush met humbrol 100
onderrand en bovenrand van golfplaat onderkledderen met maskol, ik gebruik daar tegenwoordig een oude tandenborstel voor, daarmee smeer je het lekker grillig en willekeurig erop.
spuiten met humbrol 140 en 28 verhouding 50/50
naar onder toe wat nevelen met 33 en 62 (verhouding ongeveer 70/30, kleur mag niet te "koud"/blauwig slaan)
maskol eraf (prikkertje met wat maskol aan de punt laten drogen, dat beetje opgedroogde maskol plakt aan de maskol onder de verf vast en je rolt/peutert alles er heel makkelijk af)
felle roestdruipsporen op het grijs maken met flink verdunde olieverf (kleur: gebrande sienna)
Niet schrikken, dit klinkt als meer werk dan het is. Kost wel wat tijd qua tussendoor drogen, als je t netjes wilt doen. Ik heb dat geduld niet dus zit altijd half nat in nat te rotzooien, gewoon omdat dat heel irritant is.  :-X 8)

Wim66

Floris

Ik heb aandachtig wederom je foto serie bekeken en die zijn heel mooi. Doet me denken aan de werkplaats van Gouvy die ik enkele maanden helemaal aan de binnenkant heb kunnen fotograferen. Het was er een enorme puinhoop.

Wat de regels aan gaat Floris, je bent in Wallonië en dat scheelt heel veel. Zeg verder maar niets. Anno 2016 hebben we eindelijk sinds mei digitaal maar vraag niet hoe. Hij doet het vaker niet dan wel.

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

Michael

Floris, bedankt voor de uitleg, persoonlijk vind ik het middendeel bij je wijsvinger en ringvinger het best gelijkend met de foto, maar als je het model in het echt met de foto vergelijkt kan dat er natuurlijk nog anders uitzien.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Kautenbach

......


Wat een zooi, een vreselijke  ........zooi...


Mooi mooi mooi

.....

Wim66

Citaat van: Kautenbach op 08 augustus 2016, 18:24:45 PM
......


Wat een zooi, een vreselijke  ........zooi...


Mooi mooi mooi

.....

Wim

Daar moet je gewoon doorheen kijken maar het isheel moi

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

krisds

wat een rommel allemaal. Al zijn er sommige dingen ook wel herkenbaar en vergelijkbaar zoals kasten en dergelijke met sommige verlaten dienstgebouwen in de Antwerpse haven. Al mis ik nog wat kleerkasten met posters van blote vrouwen en voetballers (vooral Patrick Goots dan...).

Floris

die kasten waren er zeker! alleen die stonden steeds net niet zo dat er lekker een foto van te maken viel.

sdz1976


Zeer inspirerende foto,s Floris, en alweer een mooie manier erbij om gegalvaniseerde platen te imiteren.
Kijk er al naar uit het een en het ander van je op te steken in Leuven.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1