Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wisseldecoder voor hoffmann wisselaandrijvingen

Gestart door OlivierV, 20 december 2015, 21:59:56 PM

OlivierV

Ik heb:

- Roco Multimaus

... En wil binnenkort computergestuurd gaan rijden in combinatie met koploper. Ik zou mezelf niet zijn als ik me eerst al niet een beetje had ingelezen in situaties gelijkaardig aan de mijne (qua besturing). Ik las dus dat dit kan met de spullen van RoSoft.

Voor de verbinding van Multimaus naar PC heb ik het volgende nodig.
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-117874107/s88XPressNetLI_USB.html

Na mijn baan ingedeeld te hebben in blokken kan ik onderstaand apparaat aan bovenstaand apparaat gaan koppelen. Zodoende kan ik de blokken detecteren en zien of deze al dan niet bezet zijn, enfin ik kan dat zien met mijn ogen, de computer ziet dat dat dan via de bezetmelder.
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-87395519/s88SD16-n-%28smd-version-1.1%29.html

Bovenstaande kan je in een startpakketje kopen ...
Je kan er nog een groter startpakketje van maken (dan blijft de prijs ook voordelig) door er ineens een wisseldecoder voor 4 wissels bij te nemen, aha ideaal want ik heb 4 wissels die automatisch moeten bediend worden, zodat afwisselend een trein van opstelspor 1 of 2 kan rijden per omloop.
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-4355877/WDD%284%29.html

Nu vraag ik mij af of deze werkt in combinatie met de hoffmann wisselaandrijving, welke gelijkaardig is aan die van Conrad (Conrad's aandrijving is goedkopere een kopie van die van Hoffmann).
Het werken in samenwerking met de aandrijvingen die ik bezit is noodzakelijk, ik heb er zo'n heel pak, sommigen op reserve, andere naar tevredenheid in gebruik.
In de handleiding van de wisseldecoder staat niks vermeld, enkel de standaard fleischmann/roco aandrijvingen staan vermeld, deze hebben slechts 3 aansluitdraden, wat net in de wisseldecoder kan).

Mijn Hoffmann aandrijvingen hebben zo'n 6 kabeltjes:
- 1 voor de puntstukpolarisatie van de wissels die dan ook in de aandrijving zal moeten blijven zitten.
- 1 voor stroom van de linker spoorstaaf
- 1 voor stroom van de rechter spoorstaaf
- 1 voor wisselspanning om het motortje te voeden.
- 1 voor wissel naar rechts te zetten
- 1 voor de wissel naar links te zetten

Naar rechts en links zetten doe ik nu met een schakelaar of door de draadjes van links of rechts tegen de andere pool van de wisselspanningsdraad die van een fleischmanntrafo komt te houden.

Ik vermoed dat het wel zal werken, maar wil toch een zekerheid hebben voor ik tot aankoop overga.
De aankoop zal wel pas voor ergens begin 2015 zijn, waar ik mezelf alles van het koplopergebeuren wel met een testbaantje zal aanleren, maar dan weet ik tenminste al dat alles met mekaar zal samenwerken, zo niet, dan kan er altijd gezocht worden naar een andere oplossing.


Alvast bedankt
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Waarom contacteer je Wim niet rechtstreeks?
Ik merk dat hij al sedert juni niet meer op het forum is geweest, maar mails zal hij wel beantwoorden zeker?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Alle respect voor je initiatief Olivier, maar ik denk toch dat je de capaciteit hebt om dat op te lossen met zelfbouw via bijvoorbeeld MRdirect, die werkt uitstekend met Koploper en dat kost je enkel een ouwe PC.
En het is bijna nieuwjaar!

OlivierV

Citaat van: doomslu op 20 december 2015, 22:24:28 PM
Waarom contacteer je Wim niet rechtstreeks?
Ik merk dat hij al sedert juni niet meer op het forum is geweest, maar mails zal hij wel beantwoorden zeker?
Dat zal zeker nog gebeuren als er hier geen antwoord komt.

Citaat van: Huugooke op 20 december 2015, 22:33:15 PM
Alle respect voor je initiatief Olivier, maar ik denk toch dat je de capaciteit hebt om dat op te lossen met zelfbouw via bijvoorbeeld MRdirect, die werkt uitstekend met Koploper en dat kost je enkel een ouwe PC.
En het is bijna nieuwjaar!
Voor mrdirect heb ik eigenlijk wel alles in huis(al is het dan ook maar om gewoon digitaal te rijden), maar dan zal ik denk ik alsnog wisseldecoders moeten hebben. MRdirect dient als "centrale" en koploper als je besturing.
Voor de digitale aansturing van je wissels heb je alsnog wisseldecoders nodig. (dat staat ook in de MRdirect handleiding).

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

anne w

O.a. van LDT zijn er specifieke decoders voor Hoffmann wisselaandrijvingen, maar je kunt het ook oplossen met een kleine schakeling achter een normale wisseldecoder, ongetwijfeld weet Wim hoe en wat.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Snobby Crash

olivier,

De wisseldecoder die jij voorsteld in je link is om gewone wissels om te zetten
met een electromagneet.

Jij moet de, wisseldecoder hebben van vb Rosoft voor servo aansturing, deze wisseldecoder
kan twee servomotoren bedienen voor twee wissels dus en beschikt over twee wisselcontacten
om je puntstuk te polariseren.

Ik heb ook nog ergens een link naar welk toestel je precies nodig hebt voor je koppeling
van je MM naar je pc, maar die zoek ik straks wel even op....

Geert

OlivierV

Geert,

Dat vreesde ik al een beetje dat het enkel voor de normale wisselspoelen was.

De koppeling van MM naar pc en de bezetmelder is geen probleem, die heb ik reeds gevonden.

Ik zal misschien best toch eens luisteren bij Wim van Rosoft zelf, nu de wisseldecoders voor servo's die ik op hun site terugvind zijn voor slechts 2 wissels ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PietB

Hoi Olivier als je de Hoffman of Conrad gelijk welke motor aandrijving wilt aansluiten op een normale magneet artikel decoder, gebruik dan per 4 motoren deze adapter.
3 draden van de decoder naar 2 draden van de motor. Cest tout.


http://www.rosoft.info/WM010.html

Je kunt ook de decoders van LDT gebruiken
bv deze

grt Piet.

Snobby Crash

Olivier,

inderdaad, de  S88XpressNetLI van Rosoft heb je nodig om te comuniceren tussen PC en MM.

Je kan ook de servodecoder gebruiken van Digikeijs. Deze heeft 4 servo uitgangen en
4 extra schakeluitgangen. Deze schakeluitgang kan je gebruiken om telkens een ralais
aan te sturen en het wisselcontact van je relais te gebruiken voor puntstukpolarisatie.
Is beduidend goedkoper dan de Rosoft 24,95 euro

hier de link ernaartoe

http://www.digikeijs.nl/dr4024-4-kanaals-servodecoder-met-4-extra-schakeluitgangen.html

en de link naar eventuele relais voor puntstukpolarisatie (kost je 19..95 euro

http://www.digikeijs.nl/dr4102-puntstuk-interface.html

Succes !

Geert




OlivierV

Merci Geert en Piet,

Ik ging even de mist in en was van gedachte dat de wisseldecoder rechtstreeks verbonden zou moeten zijn met het koppelstuk tussen PC en Multimaus. Eigenlijk moet die gewoon op de DCC ringleiding aangesloten worden want in principe bevindt een wissel zich net zoals een locomotief op je baan en word die geïdentificeerd met de wisseldecoder. - Verbeter maar indien ik fout redeneer.

Dat spul van Digikeijs lijkt naar mijn mening heel hard op de switchpilots van ESU.

Wat betreft de polarisering moet ik mij nog wat bijlezen, maar voor het moment gebeurt dit door de wisselmotor zelf, dus in principe zou ik de wissel enkel maar moeten kunnen sturen en de polarisatie door de Hoffmann aandrijving laten gebeuren.

Alvast bedankt voor de hulp en verdere ophelderingen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Had op onze tentoonstelling toch maar even onder de baan gekeken Olivier  8)

Vaerwegh Dok is uitgerust met de LDT-decoders zoals aangegeven door Piet met Hoffmann-motoren tot groot genoegen  ;)
Het is een betrouwbare oplossing.

Als je de bestelling wil combineren bij Rosoft, moetje kijken naar een decoder voor motoraandrijvingen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

BC911

Citaat van: Snobby Crash op 21 december 2015, 12:22:49 PM
Je kan ook de servodecoder gebruiken van Digikeijs. Deze heeft 4 servo uitgangen en
4 extra schakeluitgangen. Deze schakeluitgang kan je gebruiken om telkens een ralais
aan te sturen en het wisselcontact van je relais te gebruiken voor puntstukpolarisatie.
Is beduidend goedkoper dan de Rosoft 24,95 euro

hier de link ernaartoe

http://www.digikeijs.nl/dr4024-4-kanaals-servodecoder-met-4-extra-schakeluitgangen.html

en de link naar eventuele relais voor puntstukpolarisatie (kost je 19..95 euro

http://www.digikeijs.nl/dr4102-puntstuk-interface.html

Deze heb ik gisteren besteld en zijn onderweg naar hier. Ook nog getwijfeld tss deze en die van Rosoft, maar aangezien mijn wissels dicht bij elkaar gaan liggen leek mij die van Digikeijs de beste optie.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

PietB

Citaat van: OlivierV op 21 december 2015, 13:43:59 PM
Dat spul van Digikeijs lijkt naar mijn mening heel hard op de switchpilots van ESU.
Het kastje, ja. Maar de techniek er onder is wel een beetje anders.
Citaat van: SuSke op 21 december 2015, 16:37:46 PM
Vaerwegh Dok is uitgerust met de LDT-decoders zoals aangegeven door Piet met Hoffmann-motoren tot groot genoegen  ;)
Het is een betrouwbare oplossing.
Ja je kunt de hoffman of conrads er rechtstreeks op ansluiten.
Citaat van: SuSke op 21 december 2015, 16:37:46 PM
Als je de bestelling wil combineren bij Rosoft, moetje kijken naar een decoder voor motoraandrijvingen.
Of je kiest voor de WDD 4 van Rosoft met dat adapter printje.
Ik heb zelf een aantal WDD's onder mijn tafel zitten en geen Hoffmann of Conrad's meer, maar gewone magneet spoelen van Marklin in het schaduw station.
En waar je de wissels kan zien heb ik ESU Switchpilot met Servo's 51802 maar dat is een erg redelijk oplossing.
Gemiddeld zijn de ESU's €10,00 duurder dan de Rosoft
Maar dat is appelen met peren vergelijken, dat weet ik.

grt Piet.

OlivierV

Alvast bedankt voor de info. 'k Kan al weer een heel eind verder.

Nu het schakelen van de puntstukpolarisatie met de hoffmann aandrijving gebeurt in de aandrijving zelf door het verzeltten van de arm die onder de vloer van je treinbaan doorgaat en je wisse verzet van stand.

Allicht zal ik voor die LDT-wisseldecoder gaan, het moet dan allemaal van 1 en dezelfde fabrikant komen, dat is gemakkelijk.

Nog een vraagje waar allicht Frans mij antwoord op kan geven.
Jullie werken op Vaerwegh Dok met deze wisseldecoders, maar wat doen jullie dan met de handbediening van de wissels? Want voor zover ik reeds heb kunnen waarnemen aan jullie baan staan er overal drukknopjes op synoptische panelen voor de bediening van je wissels.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Olivier, wij hebben een dubbel systeem geïnstallerd voor de bediening, gewoon om het gemakkelijk te maken  ;)

De wissels op de voorzijde (deel van de baan binnen de kijkdoos) worden inderdaad aangstuurd van het centrale schakelbord aan de voorzijde. De drukknoppen geven een puls die via de LDT-Key Commander wordt omgezet naar een digitaal signaal dat met de gekende 2 draden op de baan gezet wordt. Dit signaal wordt door de decoders opgepikt en stuurt de wissel aan. Puntstuk polarisatie gebeurt inderdaad door de wisselmotor zelf. Overloopwissels worden gelijktijdig door de zelfde decoderaansluiting aangestuurd (geen probleem voor de max. stroom in de decoder bij Hoffmann motoren).
Momenteel is er een lid bezig om een terugmelding te ontwerpen die de rijwegen zal aanduiden, eventueel gecombineerd met bezetmeldingen op de baan (wordt vervolgd).

Aan de achterzijde (kant schaduwstations) was een soortgelijk systeem voorzien dat doorgelust werd naar het voorste systeeem.
Omdat de afstand tussen de verschillende druk gebruikte wisselstraten te groot was, is daar van afgestapt en worden de wissels nu lokaal bediend met een lokaal bordje.
Hier zit geen grote technologie achter.
In de meeste gevallen gaat het gewoon om een diodematrix die de juiste wissels een puls geeft om een wsselstraat gelijk helemaal om te leggen.
Omdat een eindafschakeling bij gelijk welk systeem in meer of mindere mate toch onbetrouwbaar lijkt op langere temrijn, werd er een schakeling voorzien die de puls verlengt tot ongeveer 5sec, lang genoeg om een wissel om te leggen en geen problemen te krijgen met de motoren.
De ingewikkelde wisselstraten hebben echter een inrichting met arduino gekregen waarbij gewoon het inkomend en uitgaand spoor wordt gekozen en de wisselstraat omgelegd wordt. Het struen met een diodematrix zou veel te ingewikkeld worden om de verschillende mogelijkheden allemaal te voorzien.
De paneeltjes zijn voorzien van een terugmelding die de rijweg bevestigd. Dit wordt gedaan door gebruik te maken van de puntstukpolarisatie. Hierdoor weet je dat de motor volledig is omgegaan en dus ook logischerwijze de wissel.

Een beetje toekomstmuziek:
Op beide systemen zou het mogelijk moeten zijn om in een later stadium over te gaan naar een automatich bedrijf via koploper of i-train, rocrail,... door de pulsen op een slimme manier aan te sluiten aan het bestaande systeem. Op het besturingspaneel aan de voorzijde is die mogelijkheid al gedeeltelijk ingebouwd met een schakelaar die ons de keuze laat om de wissels te bedienen via het bord of via de handhelds.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.