Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

messing schilderen

Gestart door Dirky, 18 december 2015, 08:07:11 AM

argilla

#15
Citaat van: Kees-Jan op 18 december 2015, 12:08:34 PM
Acryl hoeft helemaal niet milieu vriendelijker te zijn by the way.


by the way het is wel een pak milieu vriendelijker alle andere  olie basis verven.....
echte natuurverf gebruiken (  leemverf, kalkverf en/of dispersie verf )  maar daar heb ik geen ervaring mee. maar of dit echt een oplossing is voor ons modelspoorders  ??? ??? ??? ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Kees-Jan

Tuurlijk. Je hebt helemaal gelijk.

Milieu vriendelijk? Wat kost deze totaal nutteloze discussie eigenlijk aan deels (Belgische atoom) energie?

Sjuus

mdvholland

Citaat van: argilla op 18 december 2015, 12:05:54 PM
Citaat van: dani op 18 december 2015, 11:18:29 AM
inderdaad als je even vergelijkt met de potjes verf die je koopt  van bvb Revell....  en die moet je dan ook nog es verdunnen.   2€ voor 16 ml of zo !!

Zou dat ook lukken met de spuitbusjes van de Action ?   dat zou pas SPOTgoedkoop zijn !  (maar dan met een bedenkelijk gezicht bij de kwaliteit van de verf en de kleurvastheid)

Ik veronderstel dat je dan gaat boren in de kop van de spuitbus, het "ronde" gedeelte dat  onder de plastic dop zit als de bus afgesloten is ?

En echt nog nooit een "ongelukje " mee gehad ?




idd Action primer is heeel goed en bovendien milieu vriendelijk . het is een acryl primer grijs droogt in 10 minuten . Heel goed voor plastiek modellen  in de grondverf te zetten. ( eerst wassen met wat dreft om ook te ontvetten)  Heel goede primer ! en idd spotgoedkoop. Action is omdat het goedkoop is niet slechter dan een dure primer hoor! Dat is een misvatting
Action is Duits ( spreek uit aktjooon) dus dat zijn Duitse normen en die kennen we toch ?

Sorry, moet effe wijsneuzen: Action is oer-Hollands hoor! Headquartered in Zwaagdijk-Oost, Noord-Holland  ;D

(https://nl.wikipedia.org/wiki/Action_%28winkel%29)

loebaske

Gaat het hier over messing schilderen of andere gelul ???

SuSke

komkommertijd Eric, en dat is er aan te lezen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Kees-Jan

Het is idd geweldig hoe mensen reageren.

Heeft niets met komkommers te maken.

Dit is gewoon heel impulsief gedrag. Niks vreemd. Grappig en voorspelbaar.

Fijn weekend.

philippe_007

Om even terug te komen op de vraag, vooral omdat ik nog een messing model heb staan dat ik eens moet in een steken en dan schilderen...

-Messing stuk ontvetten met aceton, MEK, ....
-grondlaag spuiten, best iets uit de auto industrie, kant en klaar uit een spuitbus.
-en nadien verven in de gewenste kleur.

Maar nu mijn vraagje, waarom halen jullie de verf uit de spuitbus om via de airbrush te spuiten en gebruiken jullie niet gewoon de spuitbus ?

dani

ik vermoed dat dat is omdat de airbrush een dunner en beter doseerbare straal levert en dus fijner kan werken...
Dat zou voor mij toch de reden zijn  om het te doen, aangezien zo een spuitbus  nogal grof en veel vernevelt en je dat niet altijd nodig hebt.
Je kan met de airbrush dunnere laagjes aanbrengen zonder veel verlies van verf.  Met een spuitbus moet je om een "waas" aan te brengen ver van je voorwerp spuiten en dan verlies je veel, en is ook minder goed voor je longen, de omgeving (meubels en zo) en het milieu


... en je kan de straal ook beter richten en doseren, had ik dat al gezegd ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

voor de meubels en de longen bestaan er oplossingen he : -) Ik gebruik spuitbussen enkel in mijn tuinhuis of openlucht, en een masker doet wonderen.

Maar id, als het voor het besparen is van de verf dan versta ik het wel.  Een grondlaag plaats ik meestal in verschillende malen spuiten op grote afstand...

dani

Citaat van: philippe_007 op 19 december 2015, 10:46:03 AM
verschillende malen spuiten op grote afstand...
... wat dus inderdaad een pak verlies aan verf is.    En dan moet je es kijken van waar de "gaatjesprikkers" hierboven zijn ....
Als we van iemand iets kunnen leren over hoe je zuinig met de dingen om gaat dan is het van onze bovenburen.
(en dat bedoel ik NIET negatief hee mannen, ik verwijt niemand van krent te zijn of zo...)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Kees-Jan

Voordelen:

Uit de spuitbus is gelijk spuitklare verf. Niks verdunnen of zo.
Goedkoper.
En ja in iedere spuitbus zit drijfgas (lekker belangrijk welke soort verf er dan in zit).
Acryl gebruiken eb dan eerst thinner en andere oplosmiddelen gebruiken, sja.

Nb de 2K primer op glad messing: südwest

bollen neus


PietB

Die Motip is prima product, maar redelijk aan de prijs.
Ik heb mijn messing seintjes eerst goed ontvet en met staalwol licht opgeruwd.
Voor de primer heb ik een klein beetje uit deze bus (volgens de Kees-Jan & Ben methode) met de airbrush opgebracht.

Deze bus van 400ml kostte bij de Action 2,09 Euro.
En daarna met Humbrol enamel in de juiste kleur gespoten.

grt Piet.

Dirky

Behalve de tip van Kees-Jan i.v.m. 2K primer leer ik dus niet echt bij.

Maar Peter zijn ergernis i.v.m. het doorboren van een spuitbus vind ik een terechte opmerking!

Citaat van: Ben op 18 december 2015, 11:43:07 AM
Hoog wijsneuzen gehalte hier,.....

Gr, Ben.

Ik denk eerder dat jij hier de wijsneus wilt uithangen Ben...

Ik heb er de MSDS bijgenomen van de Motip spuitbus en daarin staat vermeld:
Zelfonsteking: Het produkt ontbrandt niet uit zichzelf.
· Ontploffingsgevaar: Het produkt is niet ontploffingsgevaarlijk, maar de vorming van
ontploffingsgevaarlijke damp-/luchtmengsels is mogelijk.

Voor mij wil dat duidelijk zeggen dat een klein vonkje bij het boren KAN volstaan om een beetje vuurwerk te maken. Wellicht een waterkansje dat er iets verkeerd loopt maar toch wel een risico. Dus niets verkeerd met die waarschuwing...


philippe_007

Een oplossing om een spuitbus met veel minder of geen risico te doorboren is eerst het drijfgas eruit te spuiten...
Meestal volstaat het de bus onderste boven te houden en als je dan spuit heb je enkel drijfgas dat je spuit...
Eens deze leeg is zal het risico een pak minder zijn bij het doorboren.