Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

La Gleize "part II"

Gestart door 59erke, 24 juli 2015, 19:26:06 PM

PeterVG

Fotos nemen van stationsgebouw La Gleize kan niet meer. Het gebouw is reeds lange tijd gesloopt. Er werd op de site een containerpark gebouwd. Buiten het tunnelportaal valt er weinig te ontdekken.

Michiel

Koen, zoals je al zelf aangeeft, blijf onder de 3% stijging. 3% is al vrij veel, en je wilt alle ergernis vermijden, tenzij je met hele korte samenstellingen denkt te blijven rijden.

Ik zou eerst de kurk leggen, en dan pas de rails leggen en testrijden. Wanneer je nu al gaat testrijden, moet je toch alle sporen weer afbreken om de kurk te leggen, om daarna toch weer te gaan testrijden. Maar 't is maar mijn gedacht hierover.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Zoals Michiel het stelt.
+1
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

efl045

#18
Citaat van: 59erke op 26 juli 2015, 19:50:19 PM
Chris, heb je toevallig geen foto's van de straatkant van het station genomen ?
Dit?
http://tinyurl.com/naaskpd
http://tinyurl.com/q885ub9

Chrisrail

#19
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

59erke

Citaat van: PeterVG op 26 juli 2015, 19:59:55 PM
Fotos nemen van stationsgebouw La Gleize kan niet meer. Het gebouw is reeds lange tijd gesloopt. Er werd op de site een containerpark gebouwd. Buiten het tunnelportaal valt er weinig te ontdekken.

Het is daardoor dat ik op Google Earth of Street View niets meer vond van een gebouw of de weg op kon kijken.
Pluspunt is nu wel dat mijn baantje weer een stuk realistischer wordt.

Bedankt voor de foto's Franky
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

#21
De volledige railbedding is voorzien van 4mm kurk.
Moet wel zeggen dat ik bij het leggen van de kurk veel gezelschap had van onze gevleugelde vrienden.
Blijkbaar stond de kurklijm al enkele jaren op zolder, was ver voorbij de houdbaarheidsdatum en stonk naar rotte eieren.
Maar alles zit toch goed vast en de geur is ook weg na het drogen, dus ' no problem '.

Nu is het wachten tot de resterende rails geleverd worden, vooraleer het volledige tracé gelegd kan worden.
Ga er ineens van profiteren een ringleiding te leggen en alle rails te voorzien van gesoldeerde aansluitpunten.

zal hiermee wel enkele weken bezig zijn denk ik, want mijn vakantie zit er ook bijna op  :(
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

#22
Vandaag aangekomen.

De eerste stappen naar digitaal, de multimaus
Verder nog wat rails en wissels.
We kunnen weer verder...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Eindelijk, het soldeerwerk zit er voorlopig op.

Alle rails zijn gelegd, hebben telkens stroomtoevoer gekregen en er is een ringleiding aangelegd.
Wist niet dat dit zoveel tijd in beslag neemt om aan alle rails draadjes te solderen  ???
Het eerste lokje heeft al enkele moeizame rondjes afgelegd, stroomtoevoer lijkt nergens een probleem want meet overal voldoende spanning.

Denk dat het probleem vooral ligt bij vuile rails wordt dus een beetje poetswerk en dan ...

rondjes rijden ....
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Een mijlpaal in de bouw van een baan: de eerste rondjes. Proficiat !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

De eerste testjes zijn succesvol verlopen, de lokjes kunnen echt over de rails kruipen  :D
Let wel voorlopig nog alles analoog aangestuurd.

Leggen jullie ook een ringleiding aan voor de voeding van wissels en verlichting ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Redskin

Proficiat! :)
Persoonlijk zou ik de 'kostbare' digitale baanspanning niet gebruiken voor wissels en verlichting. Als je dan een elektrische wissel omzet, zie je dat in de snelheid van de locs en de verlichting in rijtuigen (uit eigen ervaring). :o
Nu weet ik niet of je de wissels digitaal wilt gaan aansturen, maar ik zou deze (en de verlichting dus ook) beslist een eigen circuit en trafo geven. Of je dat met een ringleiding of met een verdeelplaat aanstuurt, is een kwestie van smaak.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

59erke

Update : 

Testen voltooid en goedgekeurd.
Bijna klaar met de bedrading voor rails en wissels.
Volop bezig met het bouwen van een analoog schakelpaneeltje voor de bediening van de wissels (zie draadje "alternatief fleischmann schakelkastjes) en toekomstige verlichting.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

BC911

Foto's graag van de vorderingen!  ;)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

59erke

#29
Weer een maandje later en weer wat vorderingen gemaakt.

De onderbouw is klaar en op zijn plaats gezet.

De 18mm plaat die moet dienen als achtergrond en steun voor de fries is ook gemonteerd.


De fries is klaar. Heb mij hiervoor gebaseerd op het principe van Frans zijn Vaerweghdok baan.
Hier is ze voorlopig op de baan geplaatst met een steunlatje vooraan.

20151024_1328061_zpsx0wlsm2z by 59erke, on Flickr

Nu nog de fries monteren op de achtergrondplaat, en deze bekleden met brikkarton.

Maak mij wel een beetje zorgen voor de stevigheid van deze laatste. Omwille deze in het midden van de baan staat kon ik deze niet zo goed verankeren en zou ze eventueel een beetje kunnen doorhangen door het gewicht van de fries.

Had gedacht om hoekankers te gebruiken maar dit lukt niet omwille de rails van het schaduwstation.
Zal er is een paar nachtjes over slapen.

Eenmaal nu alles gemonteerd is valt het mij wel op dat alles een pak groter is dan La Gleize I, hoewel de grondplaat van de baan maar een 10tal cm's groter is.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan