Insolventie Modern Gala?

Gestart door guydhaese, 09 juni 2015, 22:56:17 PM

vyncky

Citaat van: dion op 14 juni 2015, 15:45:22 PM
Mijn laatste aanwinsten van lsmodels waren de slaaprijtuigen van de CD(steelpannetjes).

Daar stond geen MG op de doos maar Run east.

Wat het evt. zegt weet ik niet maar het is een andere fabrikant.

even googlen zegt meer ;)
http://www.run-east.com/factory.html

en 'n interessante foto ;)



Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Vosje

Ja,  Run east produceert voor Guido, LS M,  Heris, Classix (M6)  enz...

Herwig

En nog halve of kwart weetjes, Chinese vluchtige luchtballonnetjes en andere levensbelangrijke mysteries:
MG. is helemaal  niet  bankroet.  Het zou potverdorie hun (één van) handelsagent, vertegenwoordiger, contactpersoon zijn die de plaat heeft gepoetst, zeggen  "ze" .
( wordt vervolgd, spannende reality of  fictie of ... )

centauri167

Even off-topic, maar in China gaan er wel vaker toplui lopen. Vaak eindigen die dan tegen de muur of aan een strop, daar hebben ze nog een strafsysteem ...

tonycabus

Zou het niet slimmer zijn toch maar weer in Europa te produceren? Arbeidsplaatsen, locale economie varen daar alleen maar beter bij, niet? En.... we krijgen ook nog eens onze vertrouwde kwaliteit terug, alleen dié gedache al, nietwaar vrienden?
We hebben capaciteit en koppen daarvoor!!!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

ThierryDS

Dag Tony, da's lang geleden! Ik zit op dezelfde golflengte. Ben alleen bang als we reserve-onderdelen nodig zouden hebben voor onze ls machines. Ik hoop dat de modeltreinmarkt zich wat stabiliseert. Denken we maar aan mehano destijds, nu modern gala.

Herwig

#66
Financiële & commerciële problemen waren er ook in Europa(*) hoor:   Liliput, KleinModellBahn, Jouef, Roco, Märklin, Lima, Mehano,Trix, e.a.   werden na een (bijna)faling eens  "gered"  ,  (gedeeltelijk)overgenomen,  samengevoegd, ... .
( * om diverse redenen wellicht en in àndere tijden, maar toch)

Een snelle strategische/tactische terugkeer van de modeltreinenproductie naar Europa zou   niet   plotseling zaligmakend zijn, hoe zou het ? 


Herwig

bericht  # 63, Centauri:   " vertrekkende toplui krijgen de strop in China "    ( ? )
.
Wij hebben hiervoor ten lande, gelukkig, een iets minder drastische wettelijke regeling:   het concurrentiebeding:   bij het verlaten van een bedrijf mag men dan gedurende een bepaalde periode niet voor een concurrerend bedrijf gaan werken en/of met beperkingen.  (bestaat zowel voor toplui als bijvoorbeeld voor handelsafgevaardigden/vertegenwoordigers)


centauri167

Citaat van: Herwig op 15 juni 2015, 22:23:14 PM
bericht  # 63, Centauri:   " vertrekkende toplui krijgen de strop in China "    ( ? )
.
Wij hebben hiervoor ten lande, gelukkig, een iets minder drastische wettelijke regeling:   het concurrentiebeding:   bij het verlaten van een bedrijf mag men dan gedurende een bepaalde periode niet voor een concurrerend bedrijf gaan werken en/of met beperkingen.  (bestaat zowel voor toplui als bijvoorbeeld voor handelsafgevaardigden/vertegenwoordigers)

Ik bedoelde mensen die met gelden of geheimen gaan lopen, crimineel gezien dan en doelde totaal niet op het concurrentiebeding.

rgp

Tony,

Das lang geleden, doet deugd u weer te horen.

Wat ge zegt, heb ik 10 jaar geleden al verkondigd.  Men zal naar Europa terugkeren binnen 10à15 jaar omdat in de eindafrekening het niet meer goedkoper zal zijn om in China te produceren en de gevraagde kwaliteit minder voorhanden is.

Roland

Havoc

Citaat van: tonycabus op 15 juni 2015, 21:09:56 PM
Zou het niet slimmer zijn toch maar weer in Europa te produceren? Arbeidsplaatsen, locale economie varen daar alleen maar beter bij, niet? En.... we krijgen ook nog eens onze vertrouwde kwaliteit terug, alleen dié gedache al, nietwaar vrienden?
We hebben capaciteit en koppen daarvoor!!!!

Tony! Echt blij te zien dat je er nog bent.

Weet het niet echt. De matrijzenmakers waar ik 10-20 jaar geleden naar toe trok die zijn er al jaren niet meer. De spuiters ook niet. En voor afwerking was het toen hier ook gene vette. Tenzij je enorm investeert in automatisatie vrees ik ervoor. En of de klanten de prijs gaan willen betalen is nog helemaal een andere vraag.

Probleem zit eerder in de manier van werken met China. Als je daar niemand ter plaatse hebt die de taal en cultuur machtig is en die je kan vertrouwen dan moet je niet langs de andere kant van de aardbol produceren. Spijtig genoeg gaat hetzelfde op voor enkele 100-den km verder, bvb voor het vroegere oostblok.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Je was niet de enige die dat heeft verkondigd Roland  :)

De grote massa-producten zullen er wel nog eventjes blijven hangen. Wellicht zal India ook snel een graantje meepikken van die massa-markt. Maar het is nu al een duidelijk trend dat er veel naar hier terug keert.

Johan, een tijdje terug moest ik voor 't werk een stukje laten spuitgieten. Ik heb bij 5 firma's prijs gevraagd waarvan er 4 hun matrijs in China laten maken. Uiteindelijk was een lokaal bedrijfje uit de buurt van Ninove in staat om VOOR DE HELFT VAN DE MATRIJS-PRIJS de eerste reeks stukken te leveren op 5 weken. Pure Belgische kwaliteit!
Waar zit het verschil? Voor mij heel duidelijk; de baas van de lokale spuitgieterij rijdt met een auto van, schat ik, 8 jaar. Die anderen moeten voor het bureau een nagelnieuwe Cayenne staan hebben... ambachtsman versus handelaar...

Als we hier eens sneller tevreden zouden zijn met wat we hebben, zou er nog veel meer hier kunnen gebeuren...

Havoc

Ik ga je niet tegenspreken Dirky, doe nu al een tijd zo'n dingen niet meer. Maar onlangs vroeg iemand of ik nog adressen had: 1 bleek er nog te zijn de rest was dicht. Waarom kan ik niet zeggen, maar het zal zeker niet geweest zijn door teveel te investeren. Wel herinner ik me dat een van die mensen toen al kloeg dat hij bvb geen draaier kon vinden die het waard was om aangenomen te worden. (een cnc draaibank had die man niet).

Echt terugkomen gaat al dat werk niet. Vergeet niet dat zaken zoals matrijzenbouw een behoorlijke investering is in ervaring. Als die allemaal weg is en je moet die terug opbouwen, dat is iets anders dan enkele machines kopen. Rond 1996 ging ik vaak naar een plaatbewerker die nog veel met excenterpersen werkte. Die man had daar ervaring mee en kon goedkoop daarvoor tooling maken en heel concurrentieel dus stukken leveren. Stonden machines van 1930 dagelijks te draaien. Matrijsje van enkele tienduizen franken en je stukken vlogen rond je oren. Allemaal het schroot op want je mag die niet meer gebruiken. Al die ervaring van zo'n tooling te maken is nu ook weg.

Trouwens vandaag nog een interessant artikel gelezen hierover: http://www.theregister.co.uk/2015/06/17/foxconns_moving_the_apple_production_line_to_india_hurrah/ De chinezen gaan zelf naar India omdat de kost te hoog wordt in China. Blijkt dat veel economische modellen uitgaan dat het aantal jobs niet minder wordt maar enkel anders en dat dat zich vooral bij de laagst geschoolden laat voelen. Zit wel iets in denk ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

centauri167

Denken dat de jobs uit China ooit terug komen naar hier is al even stom om te geloven dat we ooit het geleende geld aan Griekenland gaan terug zien ...

Bedrijven gaan misschien terug komen, maar zeker geen jobs, als bedrijven terug komen zal het zijn met automatische machines en niet met werkkracht.

En werkzaam in de logistiek. De uitvoer vanuit China naar het Westen is gewoon niet bij te houden. Men zet steeds maar meer en grotere vliegtuigen, boten & treinen in, maar de vraag blijft maar groter dan het aanbod ...  Dit heeft wel één negatief gevolg, de steeds hogere verzendingskosten vanuit China, dit omwille van de enorme vraag en ook omdat het bijna steeds one way vracht is, volle vliegtuigen/ boten naar hier en bijna leeg terug wat enorm kostelijk is.

loebaske

Als men weet wat een bepaald rijtuig/wagon/loc kost in China of eender waar, zal het niet zijn om ONS het goedkoper aan te bieden, maar wel om meer winst te maken en zoals eerder aangehaald " de produktie komt terug naar Europa" jammer genoeg zijn de echte vakmensen reeds uitgedoofd en moeten stoppen omwille van geen opdrachten.....
De tijd zal het uitwijzen op termijn.... één ding is zeker ....geld verdienen op korte termijn